Távközlési QoS-ről tartott konferenciát a PKI
Kovács Attila, 2006. február 28. 13:18
A PKI Távközlésfejlesztési Intézet február 28-án egynapos konferenciát tartott a távközlés minőségével kapcsolatos határértékekről, mérési módszerekről és a minőséget befolyásoló tényezőkről.
A nagy érdeklődés (180 résztvevő) mellett a Magyar Telekom Rt. Tölösi központjában rendezett eseményen az előadók a nemzetközileg is használatos QoS (Quality of Service) általános meghatározásán túl konkrét adatok definiálásával is foglalkoztak. Az egész napos konferencián a hazai szakemberek mellett Portugáliából, Németországból, Lengyelországból és Angliából a minőségügy elismert külföldi szakértői is részt vettek. A nap folyamán négy szekcióban összesen 16 előadás hangzott el. A szekciók témái a következők voltak: a QoS számszerűsíthetősége; ipari megoldások; méretezés minőségre; szolgáltatók QoS megoldásai.
Köszöntőjében Koós Attila (PKI) kiemelte, a QoS egy széles körben, de általában részletes meghatározás nélküli jelölés, amelyet egy adott eszköz vagy szolgáltatás kielégítő minőségének igazolására használnak. Ez a jelölés azonban nem teszi lehetővé, hogy a vevő (ügyfél) a különböző ajánlatok között dönteni tudjon. Előnyös lenne tehát, ha a QoS a különböző eszközök, szolgáltatások mérhető paramétereivel számszerű kapcsolatba kerülhetne. Hozzátette, a QoS garanciát jelentő fontos érték, és egy ilyen workshop elősegíti, hogy az eltérő érdekeltségű távközlési szakemberek ugyanazt gondolják majd a QoS-en. Így választ lehetne megfogalmazni a konferencia fő kérdésére, nevezetesen kialakítható-e általánosságban is alkalmazható módszer, amellyel (természetesen fokozatosan, néhány év alatt) a QoS fogalmához objektív mérőszám rendelhető.
Géczi Csaba (PKI) "To be QoS or not to be QoS that is the questoion" című előadásában a hálózatok IP QoS paraméteréről szólt, megemlítve, illetve eloszlatva több ezzel kapcsolatos mítoszt. A QoS általános definíciója az ITU-T E.800 szerint: az illető távközlési szolgáltatás teljesítőképességére vonatkozó olyan hatások gyűjteménye, amelyek meghatározzák a szolgáltatás igénybe vevőjének megelégedettségi fokát. Géczi szerint ott van QoS-re szükség, ahol a hálózatban szűk keresztmetszet áll elő.