A Google sötét oldala - van ok az aggodalomra?
forrás Prim Online, 2006. március 6. 18:29
A keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek olyan összeesküvés
elméleteket képesek gyártani, hogy sokan azt gondolhatják mindannyian
paranoiásak lettünk jó dolgunkban. De van-e valódi ok az aggodalomra?
Szerintem nincs, de mindig szórakoztató dolog mások paranoiájáról
olvasni. Mindannyian tudjuk, hogy a keresőprogramok azért léteznek,
hogy „bosszantsák" a webmestereket. Ugyanis nincs jobb dolguk, minthogy
új módszereket találjanak ki a weboldalak rangsorolási szabályainak
áthágására, vagy hogy bújócskát játsszanak az oldal „PageRank"-jével. A
Google ezen elméleteket gyártó szakemberek figyelmének az előterében
áll és nem nehéz rájönni, hogy miért.
A Google piaci részesedése magabiztosan növekszik. A ComScore Networks jelentése szerint a Google az egy évvel korábbi 47%-ról 2005 novemberére 60%-ra növelte az internetes keresésekben való részesedését. A Google vezetői kijelentették: mindent megtesznek annak érdekében, hogy a vállalat növekedését fenntartsák.
George Reyes (a Google pénzügyi vezetője) közölte: „A Google többet fog költeni a jövőben kutatásra és fejlesztésre, valamint komolyabb beruházásokat tervez számítógépes infrastruktúrájának területén is.
A Google mottóját - „ne tégy rosszat" - már rengeteg alkalommal elemezték és vitatták. A fórumok hozzászólásai és az egyes cikkek rengeteg helyen tartalmazzák a „a Google ezt teszi" vagy „a Google azt teszi" típusú mondatokat.
A tény, hogy senki nem tudja közülünk mik a Google szándékai - kivéve természetesen a Google-t magát.
Én személy szerint jónak tartom ezt a fajta találgatós játékot, mert aki beszáll, az pontosabb képet kaphat arról, hogy mi is a valóság.
Gyártson Ön is elméleteket
Mindenkinek megvan a saját véleménye a dologról - amely ha mást nem is, legalább szórakoztató olvasmányokat szül.
Jagger frissítés
Az összeesküvés elmélet: A Google célja, hogy lerombolja az összes természetes találati listát, hogy aztán majd mindenki a PPC (átkattintások után számlázott) kampányok felé mozduljon el.
A valóság: A Google időről-időre frissíti az algoritmusait, hogy még relevánsabb keresési eredményeket biztosítson felhasználói számára. A keresőoptimalizálók közössége általában minden új frissítést elnevez, ahogy például a hurrikánokat is elnevezik. A legutóbbi frissítés a „Jagger" nevet viseli. Ezen frissítés során eltávolításra került sok csaló katalógus oldal és olyan weboldalak is melyek úgy vásárolták a linkjeiket.
Ha Ön bármilyen kétes technikát használt a weboldalán, akkor nagy a valószínűsége, hogy az Ön oldalát is eltávolította a Jagger. Ez egy egészen kíméletlen frissítés volt azok számára, akik nem alkalmaztak megalapozott keresőoptimalizálási technikákat a weboldalukon. Természetesen, igen sok webmestert felbosszantott ez a dolog. Egy jó példa a német BMW weboldala (bmw.de), melyet szintén nemrég távolítottak el a találati listából, miután az oldal spam technikákat alkalmazott. Ez is azt bizonyítja, hogy a keresőoptimalizálás az keresőoptimalizálás, nem számít, hogy milyen nyelvű egy oldal.
„Google Adsense"
Az összeesküvés elmélet: A Google Adsense-t (Goggle hirdetést) használó oldalak prioritást élveznek a rangsorolásban, hogy a Google még több pénzhez jusson. A Google ráadásul dominanciára törekszik és kényszeríti a webmestereket, hogy az Adsense-t használják a kimenő linkek elhelyezése (link építés) helyett.
A valóság: Ha ez igaz lenne - tekintet nélkül arra, hogy a Google milyen keményen „próbálkozott" - attól még nem tudnának egyre több embert kényszeríteni az Adwords használatára, azzal, hogy megelőzik egy kedvező rangsorolás véghezvitelét.
(A szerkesztő magyarázata: A Google pénze abból van, hogy a kereső emberek klikkelnek a hirdetésre, és nem abból, hogy a webmesterek kirakják a hirdetéseket. Ha naponta csak x internetező ember y kattintása „van a kalapban", akkor hiába rak ki akár minden webmester AdWords hirdetést, nem lesz annyival több klikk. Az elmélet kicsit sántít, de tény, hogy egy ilyen agresszív push marketing stratégia nem igen működne pull támogatás nélkül.)
Emellett, amikor az Adwords-t először bevezették, számos keresőoptimalizáló tesztelte az elméletet. Fizetett listázásokat vásároltak különböző hosszúságú időszakokra. Mi lett az eredmény? Egyáltalán nem tapasztaltak semmilyen összefüggést egy Adwords kampány megvásárlása és a természetes keresési találatok rangsora között. (ehhez majd kommentet írok, hiszen az elmélet nem az AdWords-ről szólt, hanem az AdSense-ről)