A Magyar Telecom B.V., az Invitel Rt. anyavállalata 2006. március 2-án
beszámolt a 2005. december 31-én végződött év pénzügyi eredményeiről.
Legfontosabb pénzügyi és működési adatok:Az árbevétel a 2005. december 31-én végződött évben 6 millió euróval, vagyis 3%-kal nőtt az előző évhez képest. Forintban a teljes bevétel 2%-kal, vagyis 726 millió Ft-tal nőtt.
Az éves bruttó fedezet éves szinten 1%-kal, 132,4 millió euróra csökkent. Forintban a bruttó fedezet 3%-kal, 32,9 milliárd Ft-ra csökkent.
A szokásos tevékenység EBITDA-értéke 2005-ben 1%-kal, 82,4 millió euróra nőtt a 2004. év azonos időszakára vonatkozó 81,5 millió euróval szemben. Forintban a szokásos tevékenység EBITDA-értéke 2005-ben 20,5 milliárd Ft volt a 2004. évi 20,6 milliárd Ft-tal szemben.
A lakossági szélessávú internetes ügyfelek száma 19 813-mal 51 489-re nőtt 2005. december 31-ig, ami éves szinten 63%-os növekedést jelent.
A lakossági, volt koncessziós területeken kívüli (szolgáltató-előválasztásos) hangszolgáltatások ügyfeleinek száma a 2004. december 31-i 14 373-ról 2005. december 31-ig 82 379-re nőtt.
A volt koncessziós területeken kívüli üzleti ügyfelek száma 2005-ben 495-tel nőtt, ami éves szinten 53%-os növekedést jelent.
A beruházások nagysága az éves árbevételhez viszonyítva 13% volt 2005-ben.
A pénzeszközök értéke 29,1 millió euró volt 2005. december 31-én.
2005. december 20-án az Invitel részvényvásárlási megállapodást kötött, amely szerint az Euroweb International Corporation (NasdaqSC: EWEB) eladja az Invitelnek az Euroweb két, internettel, illetve távközléssel foglalkozó leányvállalatát, az Euroweb Internet Szolgáltató Rt.-t és az Euroweb Romania S.A.-t.
A
lakossági hangszolgáltatásokból származó
bevételek 22,1 milliárd Ft-ra (89,1 millió euró) csökkentek a 2005. december 31-én végződő évben a 2004. évi 24,5 milliárd Ft-hoz (96,9 millió euró) képest. Ez a csökkenés a volt koncessziós területeken megnövekedett versenynek és a mobiltelefonnal történő helyettesítésnek tudható be.
A
lakossági internetszolgáltatásokból származó bevételek 5 milliárd Ft-ot (20,1 millió euró) tettek ki a 2005. december 31-én végződött évben a 2004. évi 3,6 milliárd Ft-hoz (14,3 millió euró) viszonyítva, ami éves szinten 38%-os növekedést jelent forintban és 41%-osat euróban. Ez a növekedés a szélessávú internetes ügyfelek számának növekedése miatt következett be.
A
vállalati ügyfelektől származó bevételek 11,1 milliárd Ft-ot (44,8 millió euró) tettek ki a 2005-ös évben a 2004. évi 12,7 milliárd Ft-hoz (50,4 millió euró) képest. Ez a változás a volt koncessziós területeken nyújtott üzleti hang- és adatszolgáltatásokban bekövetkezett csökkenésnek tudható be, amit a volt koncessziós körzeteken kívüli új ügyfelek megszerzéséből származó megnövekedett bevételek, valamint az üzleti internetszolgáltatások növekedése részben ellensúlyoztak.
A
nagykereskedelmi bevételek a 2005-ös évben 6,8 milliárd Ft-ra (27,4 millió euró) nőttek az előző évi 3,1 milliárd Ft-ról (13,7 millió euró). Ennek hajtóereje a harmadik negyedévben tapasztalt nagykereskedelmi hangszolgáltatások forgalmának megnövekedése volt.
Martin Lea, az Invitel vezérigazgatója az éves teljesítményt így kommentálta:
„Összességében a 2005. évi eredmények kielégítőek, mivel a szokásos tevékenységből származó EBITDA az előző év szintjén maradt annak ellenére, hogy ez az év kihívást jelentett az Invitel számára a versenytársak aktivitásában bekövetkezett jelentős növekedés miatt. Stratégiánknak megfelelően erőteljesen védtük hagyományos hangszolgáltatási piacunkat, miközben ezzel egyidejűleg növeltük értékesítésünket a volt koncessziós területeinken kívül. Emellett növekedést látunk mind a szélessávú internet, mind a volt koncessziós területeken kívüli lakossági és üzleti hangszolgáltatások, mind pedig a nagykereskedelem bruttó fedezeti értékében. Külön örülünk annak is, hogy a múlt év végén aláírhattuk a megállapodást az Eurowebbel.”Robert Bowker, az Invitel pénzügyi vezérigazgató-helyettese megállapította:
„2005 folyamán is a működési hatékonyságra és a költségek kordában tartására összpontosítottunk annak érdekében, hogy a bruttó fedezet csökkenését ellensúlyozzuk. Úgy szerveztük át a társaságot, hogy bizonyos tevékenységeket kevesebb helyszínre koncentráljon annak érdekében, hogy javuljon ügyfeleink kiszolgálásának hatékonysága. Tovább folytattuk azt a munkát is, hogy olyan területeket találjunk, ahol tevékenységeinket hatékonyabban tudjuk strukturálni, és csökkenteni tudjuk a szervezeten belüli szintek számát. Ennek eredményeként nettó működési ráfordításaink 6%-kal csökkentek 2005-ben az előző évhez képest.”Bowker úr megjegyezte, hogy a társaság erős mérleggel rendelkezik, mivel pénzeszközeinek értéke 29,1 millió euró, ily módon tehát a harmadik felekkel szembeni nettó adósság aránya az elmúlt 12 hónap EBITDA-értékéhez képest a 2004. év végi 3,2-szeresről 2005. december 31-re 2,9-szeresre csökkent.
Ian McKenzie, az Igazgatóság ügyvezető elnöke megállapította:
„Miközben 2005 egyértelműen a növekvő verseny éve volt, egyúttal a jelentős siker éve is az Invitel számára. A szélessávú internetes üzletágunk a piacinál nagyobb mértékben nőtt, és tartós a növekedés a volt koncessziós területeken kívüli tevékenységünkben mind a lakossági, mind a vállalati piac szegmenseiben. A vezetés továbbra is a költséghatékonyság folyamatos növelésére összpontosít, és annak elkötelezettje.”A Magyar Telecom B.V. 2005. december 31-én végződő évre vonatkozó gazdálkodási eredményeinek összefoglalója – további információkkal a gazdasági teljesítményről, valamint egyes, a sajtóközleményben használt fogalmak értékelésével – hozzáférhető az Invitel weboldalán (
www.invitel.hu/investors).