15 milliárd dollárt költöttek tavaly mobilszolgáltatásokra a kelet-közép-európai térségben
Milkovits Gábor, 2006. március 16. 20:10
Az IDC piackutató most közzétett adatai szerint a kelet-közép-európai régió általuk vizsgált 11 államában tavaly 15,12 milliárd dollárt, vagyis az egy évvel korábbinál 13,5%-kal többet költött a lakosság mobiltelefonos szolgáltatásokra.
Az IDC által vizsgált 11 állam Bulgária, Csehország, Észtország, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia és Szlovénia. A piackutató adatai szerint az előfizetések száma a pénzügyi adatoknál még látványosabban, 15,7%-kal emelkedett a térségben, az átlagos lefedettség pedig elérte a 78%-ot. Emellett a tavalyi három helyett már négy országban, Észtországban, Csehországban, Litvániában és Szlovéniában van teljes lefedettség. Összesítve, nem túl meglepő módon, a legnépesebb tábornak számító lengyel mobilosok költöttek a legtöbbet, őket pedig a nagyjából egyforma népességű Csehország, majd Magyarország követi; értékben a három ország lakossága adja a regionális piac 58,6%-át. A felhasználók száma alapján egyébként Románia a második helyezett Lengyelország mögött. Az egy felhasználóra jutó átlagos bevételek (ARPU) tekintetében Litvánia vezet igen komoly előnnyel, Magyarország pedig a második, mintegy 25%-kal lemaradva a balti állam mögött. A sereghajtók ebből a szempontból Bulgária, Lengyelország és Románia voltak 2005-ben.
Az IDC előrejelzése szerint a piac viszonylagos telítettsége ellenére van tere a növekedésnek a régióban: egyrészt a kártyásról az előfizetéses szerződésekre történő átállás felgyorsulása hozhat többletbevételeket a szolgáltatóknak, másrészt pedig az új 3G és más technológiákon alapuló szolgáltatások. A piackutató szerint igen fontos a szolgáltatóknak, hogy életképes konstrukciókkal tudjanak előállni, mert bevételcsökkentő tényezőként hat egyrészt az erős árverseny, másrészt pedig az a folyamat, amely a piac telítettségéből fakadóan leginkább már csak a legalsó kategóriás készülékek számára kínál új fogyasztói réteget.