Hússzorosára nőtt tavaly a mobil zenepiac
Milkovits Gábor, 2006. április 2. 20:05
Az ABI Research legfrissebb adatai szerint tavaly hússzor akkora értékben töltöttek le világszerte teljes zeneszámokat a zenelejátszásra alkalmas mobiltelefonokra, mint egy évvel korábban.
A piackutató kifejezetten a mobilhálózatokon ("over-the-air, OTA") keresztül letöltött zenék értékét vette számításba: az összeg egy év alatt 12,4 millió dollárról 251 millióra növekedett. Az ABI Research optimista előrejelzése szerint a bevétel öt éven belül elérheti akár a 9,3 milliárdot is. Az adatok ugyanakkor nem tartalmazzák a PC-ről letöltött zenékből származó bevételeket, ami persze érthető, hiszen nem egykönnyen mérhető, hogy onnan hányan milyen mobileszközre töltötték le a dalokat (kivéve persze a csak egymással kompatibilis lejátszók és zeneáruházak, például az Apple iPod/iTunes esetében.)
A mobilszolgáltatóknak ahhoz, hogy a jövőben tényleg sikeresek legyenek ezen a piacon, több elvárásnak is meg kell felelniük. A legfontosabbak Ken Hyers, a Wireless Connectivity Research vezető elemzője szerint a megfelelő 3G hálózat mellett a lemezkiadókkal kötött előnyös szerződések, az átlátható szolgáltatás (lehetőleg mobil "zeneáruházak" egyszerű díjszabással), illetve az olyan robusztus DRM platform, amely könnyedén lehetővé teszi a tartalmak legkülönfélébb eszközökre történő letöltését.