A hamar népszerűvé vált, az 1848/49-es szabadságharcot feldolgozó
stratégiai játék után az Oktatási Minisztérium egy hasonló fejlesztést
finanszírozott és tett bárki számára ingyenesen elérhetővé. A Huszár
Games programozó-csoport munkája, a „Pro Libertate!” a
Rákóczi-szabadságharc eseményeit dolgozza fel, megmutatva, hogy az
adott történelmi korról játszva is rengeteget lehet tanulni.
ElőzményekTavaly márciustól érhető el bárki számára ingyenesen az Oktatási Minisztérium támogatásával létrejött program, az 1848/49-es szabadságharc stratégiai játék a
www.48.sulinet.hu honlapról. A játék sikere, a letöltések nagy száma azt mutatta, hogy a diákok hamar megkedvelték a tanulás e játékos formáját. Az 1848 népszerűsége indokolttá tette, hogy az oktatási tárca támogassa a hasonló céllal fejlesztett, a magyar történelem más korszakait bemutató stratégiai játékok elkészítését is. Ezek közül a legújabb a „Pro Libertate!”, amely a Rákóczi-szabadságharcot idézi fel. A játék bárki számára elérhető és ingyenesen letölthető a
www.sulinet.hu honlapról. A játék hivatalos honlapja a
www.prolibertate.hu.A játék kereteiA „Pro Libertate!” fejlesztői, a Várhegyi Bulcsú irányításával működő Huszár Games programozó-csoport a következőképpen foglalja össze a játék kereteit: „A „Pro Libertate!” megpróbálja életre kelteni a Rákóczi-szabadságharcot. Mi is áll a történelemkönyvekben a korszakról? Néhány név: a fejedelem II. Rákóczi Ferenc, a hűséges Bercsényi, az áruló Károlyi, a rettenthetetlen Vak Bottyán, a szerencsétlen Ocskay – mindannyian szerepelnek a játékban, amely 200 történelmi személyiséget vonultat fel. Országgyűlések Sárospatakon, Szécsényben, Ónodon – mind bekövetkeznek kódolt eseményként, és az itt hozott döntések kihatással lesznek a játékos helyzetére is. Francia segélypénz? Meg kell tanulni jól gazdálkodni vele. Libertás, infláció? Tönkre fogja tenni a kuruc sereg morálját, és megnehezíti az egyéb beszerzéseket. Jobbágykérdés? Rákóczi pátensei kódolt eseményként következnek be, a parasztseregek pedig elolvadnak, ha eljön amezei munkák ideje. Végül néhány gyászos csata: Nagyszombat, Zsibó, Trencsén, amelyet a XXI. századi felhasználó újravívhat, elkerülhet, és ami örökbecsűvé teszi az élményt: meg is nyerhet.”
Játszva tanulni!A felhasználó a saját bőrén tapasztalja meg a Kárpát-medence természetföldrajzi viszonyait (folyók, mocsarak, hegyek, erdőségek stb.), és a korabeli infrastruktúra fejlettségét, illetve fejletlenségét (településszerkezet, úthálózat). A történelmi Magyarország mintegy 120 helysége került ábrázolásra (kisebb-nagyobb várak, városok, mezővárosok). A játék fejlesztői hatféle erőforrással modellezték a kuruc hadigazdaságot, a játékos kiépítheti hadseregét (emberanyag, ló, fegyver, ágyú), amelynek fenntartásához jövedelmeit (pénz, ellátmány) használja fel. Az erőforrásokat a helységek szolgáltatják fejlettségüknek, földrajzi viszonyaiknak megfelelően, így a játék teljes képet nyújt az egyes történelmi régiók korabeli állapotáról. A játékosnak szembesülnie kell a járványokkal, az éhínségekkel, a fizetetlen hadak fosztogatásaival, a rémhírek terjedésével, a politikai ellenfelek áskálódásával, vagy tehetségtelen, ám befolyásos tábornokok jelentette problémákkal. Lehetőség van a Habsburg-féllel való játékra is, így értékes tapasztalatokra lehet szert tenni a másik hadviselő szemszögéből is.
Az egyes hadjáratok kezdőállásai - alapos történeti kutatásokon nyugvó - keresztmetszetet szolgáltatnak a szabadságharcról, amelyben az egyes parancsnokok, ezredek a történelminek megfelelő helyüket foglalják el. A hadseregek egységei az eredeti történelmi neveiket viselik.
A programban tehát közvetlenül – és megkerülhetetlenül – benne van minden olyan adat, amely a sikeres érettségihez szükséges, és még számos, a történelem iránt érdeklődők kíváncsiságát kielégítő információ. A „Pro Libertate!” fejlesztőinek munkáját Limpár Péter történész segítette abban, hogy az adott történelmi korszak szereplői és a tárgyi környezet hitelesen legyen bemutatva.
A játék meneteA program a korszak hadviselésének játszható, de pontos modelljét adja. A hadsereg alapegysége a maximum 500 főből álló „ezred”, illetve a 6 ágyúból álló üteg. Az ezredlétszámok a korban gyakran meghaladták az 500 főt, ilyenkor természetesen több egységből épülnek fel (pl. a Fejedelem palotásezrede 1-től 5-ig terjedő számozással szerepel, tehát az egyes egységek a történelmi zászlóaljnak megfelelő erőt képviselnek). Az egységek különböző mutatókkal rendelkeznek, mint a létszám, tapasztalat, készenlét, morál, ellátmány, ezek egyike sem állandó, hanem dinamikusan változnak a helyzetnek megfelelően. A zsoldfizetés szintjét is állítani lehet, de a takarékos hadvezért könnyen faképnél hagyják a csapatai. A katonák szívesen fosztogatnak (ekkor moráljuk és készletük is nő), de a saját városok kifosztása csökkenti az ügy iránti lelkesedést.
A csaták eredményét a gép a tábornokok képességei, a csapatok száma és állapota, valamint némi hadiszerencse alapján számítja ki. A számítások a korabeli adatokon és példákon alapulnak. A játékosnak módjában áll saját magának is levezényelni az összecsapásokat, ilyenkor egy külön – véletlenszerűen generált – csataképernyőn zajlik az ütközet, amely az egyik fél megfutamodásával, vagy az időkorlát elérésével ér véget. A főtisztek képesek rendbeszedni a futó egységeket, és lelkesíteni a harcolókat, ezért különösen fontosak.
A győzelemhez ki kell találni a megfelelő stratégiát, meg kell találni az egyes tábornokok tehetségének megfelelő feladatokat, fel kell építeni a hadsereget a leghatékonyabb, és egyben legolcsóbb módon. Dönteni kell: magas adók vagy magas lelkesedés. Meg kell határozni mely területek adhatóak fel, melyeket kell minden áron megvédeni. A befolyáspontokkal való helyes gazdálkodással növelni lehet a fegyvermennyiséget, az újoncok számát, meg lehet gyorsítani a kiképzést, növelni lehet a lelkesedést, egyengetni lehet a tehetséges parancsnokok útját …, de nem egyszerre, el kell dönteni, hogy az adott pillanatban mi a legfontosabb. A feladat nehéz, az erőforrások korlátozottak, az akadályok szinte leküzdhetetlenek, a győzelem pedig oly távoli – de elérhető!
A „Pro Libertate!”-hez kapcsolódó játékA „Pro Libertate!”-vel egy csomagban mód nyílik egy másik kor felidézésére: az amerikai függetlenségi háború újravívására. A szabályok ugyanazok, a környezet egészen más. Természetesen teljesen új pálya és egységek találhatók itt, valamint a stratégiai problémák is különbözőek – éppen ezért új/más játékélményt nyújt, megduplázva a megszerezhető információt, és a szórakozással eltöltött időt.
A játék a számítógép ellen játszható (a kuruc vagy Habsburg féllel, illetve az amerikaiakkal vagy a britekkel), vagy két játékos játszhatja egymás ellen: egy számítógépen felváltva, az interneten, illetve helyi hálózaton.
A „Pro Libertate!” jellemzői, leírása: Körökre osztott stratégia, 1 kör = 1 hét, a csatákban 1 kör kb. 20 perc
kezdő és haladó szabályrendszer, 3 féle nehézségi fok
Hadszíntér: a Kárpát-medence és a Habsburg birodalom Prága-Linz vonaltól keletre eső része, amely több mint 4500 mező (hatszög)
Várak, várostromok
Dinamikus időjárás, a térképnek van egy nyári és egy téli verziója
gazdasági modell - 6 féle erőforrás
hadseregépítés - 16 féle egység
100-100 tábornok, egyedi tulajdonságokkal
Kódolt történelmi események, és számos véletlen történés (baleset, lázadás stb.)
Több mint 20 perc háttérzene
30 féle hangeffektus
Könnyen megtanulható, egyszerű felhasználói felület
Valódi stratégia