Globális fellendülés, helyi sajátságok a médiapiacon

Kiss Ádám Zoltán, 2006. április 13. 21:01
Egy általános médiafelmérés előrejelzése szerint szinte minden ma feljövőben levő terület tovább erősíti pozícióit 2010-ig, ám az eltérések még a fejlett világon belül is jelentősek lehetnek a helyi szokásoknak megfelelően.
A Park Associates átfogó felmérést végzett, melyben az adatokat megpróbálta a 2010-ig előrelátható trendekkel összhangba hozni. Eszerint az egyik nyertes a HDTV lesz, mely az USA-ban már ma is előrehaladott állásokkal rendelkezik, Európában az Egyesült Királyságban a legjobbak az esélyek gyors elterjedésére. A brit előny főként abból származik, hogy a helyi kormány már évekkel ezelőtt komolyan elősegítette a digitális földfelszíni sugárzás elterjedését, olyannyira, hogy néhány éven belül a földfelszíni analóg műsorszórás leállítását tervezik. Az új kéklézeres adathordozók elterjedésével megtámogatott HDTV pedig 2009-re minden bizonnyal legalább 65 milliárd dolláros üzlet lesz.

Indulóban az oroszlánkörmeit egyre jobban mutató online zenei piac, mely már idén az összes eladások 4,5 százalékát teheti ki, 2009-re pedig 530 millió dolláros üzletté nőheti ki magát, még úgy is, hogy az adatokhoz nem számolták hozzá a csengőhangletöltéseket. Ezt a terjesztési formát segíti elő a hordozható multimédia-lejátszók terjedése, 2010-re 13 millió ilyen eszköz szállítását valószínűsítik. A piac itt sem látszik telítődni, az olyan kínai és dél-koreai felhasználók 75 százaléka, aki már rendelkeznek hordozható lejátszóval, a következő 12 hónapban újabb ilyen eszköz beszerzését tervezi.

Figyelembe kell venni azonban a helyi sajátosságokat, a franciáknál például az internettel rendelkező háztartásokban élők 36 százaléka továbbra is havonta legalább egyszer elmegy a moziba, és csak 21 százalék jár kölcsönzőbe, míg az USA-ban letöltéspártiak, és ennek köszönhető, hogy 2010-re legalább 10 millió háztartásban lesz hálózatra kötött médiarögzítő.