A Vivendi első negyedéve: 5,7 százalékkal nőtt a bevétel
MTI Sajtóadatbank, 2006. április 21. 10:48
A francia Vivendi Universal távközlési és médiavállalat csütörtökön
4,766 milliárd eurós bevételt jelentett az első negyedévről, 5,7
százalékkal nagyobbat a tavalyi első negyedévi 4,509 milliárdnál. Az
elemzők, 4,68 milliárdot vártak most.
Azonos csoport-összetételre számolva a bevétel 6,5 százalékkal nőtt. Ezúttal főleg a Maroc Télécom, a zenei részleg és a játékrészleg teljesített jól.
A Universal Music Group részleg - a világ legnagyobb zenekiadója - bevétele 8,4 százalékkal 1,125 milliárd euróra emelkedett a zenekiadás jobb teljesítménye és a digitális piac jelentős bővülése miatt. A digitális tartalomértékesítés 146 százalékkal 111 millió euróra nőtt. A kedvező valutaárfolyam-változások nélkül azonban a teljes részleg bevétele csak 2,8 százalékkal nőtt volna. A részleg hat albuma szerepelt a negyedév tíz legnagyobb forgalmú zenei albuma között, közte volt az első kettő.
A Vivendi Universal Games elektronikusjáték-részleg 18,6 százalékkal 134 millió euróra növelte a bevételét, azonos árfolyamokkal számolva 9,7 százalékos volt a többlet.
A Canal Plus tévécsatorna bevétele csak kissé nőtt, 899 millió euróra az egy évvel korábbi 881 millióhoz képest.
Az SFR Cegetel távközlési vállalat, a nagyságra második francia mobilszolgáltató bevétele 3,4 százalékkal, összehasonlítható alapon 2,9 százalékkal 2,135 milliárd euróra gyarapodott. A növekedést a szabályozott francia telefontarifák idei, jelentős csökkentése fékezte. Enélkül, összehasonlítható alapon 7,2 százalékkal nőtt volna a bevétel.
A Maroc Télécom bevétele 14,2 százalékkal 483 millió euróra nőtt.
A Vivendi Universal 2,08 milliárd eurós adózott eredményt ért el arculatérték-leírás és a csoport-összetétel változása nélkül tavaly, 55 százalékkal többet a 2004-es 1,34 milliárdnál, IFRS szerint számolva, illetve átszámolva. Az elemzők átlagosan 2,05 milliárdra számítottak, a vállalatnál csak "több mint 1,8 milliárdot" terveztek.
Az eredményt a távközlés, azon belül a marokkói Maroc Télécom kitűnő teljesítménye, továbbá a zenei részleg és a videojátékok segítették a legjobban. Igaz, a zenekiadás a második félévben már kissé gyengélkedett, de ezt ellensúlyozta a távközlés. Erre az évre mindazonáltal csak az eredmény 11-13 százalékos további növekedésében bíznak a cégcsoportnál, nem utolsó sorban a távközlési részleg miatt, amelyet korlátozni fog a francia állami tarifaszabályozás.
Az üzemi eredmény, egyszeri tételek nélkül, 3,75 milliárd euróra nőtt 3,23 milliárdról, a forgalom 9 százalékkal - szervesen 7 százalékkal - 19,484 milliárd euróra nőtt a 2004-es 17,883 milliárdról.
A Universal Music Group a negyedik negyedben 1,682 milliárd eurót forgalmazott, 1,7 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Egész évben 1,6 százalékkal 4,893 milliárd euróra növelte forgalmát. Az Egyesült Államokban az albumok forgalma 7,2 százalékkal csökkent, a digitális értékesítés 353 millió euróra nőtt 141 millióhoz képest.
A számítógépes, elektronikus játékok részlege, a Vivendi Universal Games bevétele a negyedik negyedben 7,2 százalékkal visszaesett az egy évvel azelőttihez képest, egész évben 34,9 százalékkal 641 millió euróra gyarapodott, a vonali társas szerepjátékoknak köszönhetően.
A legnagyobb bevételtermelő tavaly is a Vivendihez tartozó SFR Cegetel távközlési vállalat volt, amely a Neuf Telecom tavalyi megvételével egyszersmind a vezető alternatív vezetékes szolgáltató is lett Franciaországban. A negyedik negyedben a bevétele 2,212 milliárd euró volt, 19,6 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt, egész évben 20,8 százalékkal 8,687 milliárd euróra nőtt a bevétele, már érezhetően a zeneletöltések miatt is. Az ügyfélszám, 8,7 százalékkal 17,198 millióra nőtt tavaly év végére.
Az 51 százalékban Vivendi-tulajdon Maroc Télécom a negyedik negyedben 18,5 százalékkal 480 millió euróra, egész évben 17,6 százalékkal 1,86 milliárd euróra emelte a bevételét.
A Vivendi előfizetéses tévécsatornája, a Canal Plus az utolsó negyedben 6,3 százalékkal 892 millió euróra, egész évben 4 százalékkal 3,452 milliárd euróra növelte a bevételét.
2004-ben a Vivendi adózott eredménye 754 millió euró lett a 2003-as 1,143 milliárd eurós veszteség helyett, a korábbi könyvelési szabvány szerint.
A francia távközlési részleg, az SFR Cegetel 2004-ben is erős volt, a Canal Plus tévécsatorna vesztesége csökkent, a Vivendi Universal Music zenekiadó részleg majdnem megháromszorozta az üzemi eredményét, és egész évben folyt a további profiltisztítás, részesedések eladása.
A világ nemrég még nagyságra második médiavállalkozása, a Vivendi 2003-ban lényegében távközlési és francia tévérészlegére karcsúsodott, vízügyi, kiadói részlegei és az amerikai Universal film- és szórakoztatóipari vállalkozás eladása után, amelyből a csak a leválasztott zenerészleget tartotta meg. A nagy leépítést az tette szükségessé, hogy korábban szemlátomást túlvásárolta magát, és 2002-ben 23,3 milliárd eurós veszteséget könyvelt el. A 2002-es vesztesége rekord volt a francia gazdaságtörténetben, és kis híján csődbe taszította a vállalatot.
2004-ben a Vivendi bevétele 5 százalékkal – változatlan valutaárfolyamokon 7 százalékkal - 18,893 milliárd euróra nőtt a 2003-as 17,972 milliárdról. A médiavállalkozások bevétele 1 százalékkal emelkedett, 8,938 milliárd euróra 8,884 milliárdról, a távközlési részlegeké 10 százalékkal 9,975 milliárd euróra bővült 9,06 milliárdról.
A cégcsoport nettó adóssága az év végén 3,14 milliárd euró volt az egy évvel korábbi 11,57 milliárd helyett.