India egyik befektetési célpontja Kelet-Európa
forrás Prim Online, 2006. április 22. 10:35
India az elmúlt évtizedekben a forráskihelyezés első számú nemzetközi
központja lett, ám a közelmúltban Kína, a Fülöp-szigetek, Magyarország,
a Cseh Köztársaság és számos latin-amerikai ország szerepe is megnőtt
az outsourcing-piacon. A tengerentúli befektetők mellett maguk az
indiai nagyvállalatok is igyekszenek megalapozni jelenlétüket ezekben
az országokban – ismertette az InfoPark Rt. innovációs hírlevele a
Forbes nyomán.
A vezető indiai outsourcing cég, a Tata Consultancy Services (TCS) Budapesten és a kínai Hangzhouban nyitott irodákat nemrég. A vállalat tavaly felvásárolt egy 1300 fős outsourcing-szolgáltatót Chilében és 1500 új alkalmazott felvételét tervezi a jelenleg 458 főt foglalkoztató brazil kirendeltségébe. A TCS egyik fő vetélytársának számító Infosys Technologies Sanghajban, Mauritiusban és két cseh városban, Prágában és Brnoban állított fel központokat. A piac harmadik legnagyobb indiai szereplője, a Wipro új sanghaji és pekingi beruházásai után hamarosan Bukarestben is megveti a lábát. Indiához hasonlóan az amerikai cégek is terjeszkednek az új outsourcing-piacokon: a Convergys a közelmúltban létesített call centereket Dubaiban és Budapesten, az IBM Global Services növeli munkaállományát Kínában, Magyarországon, a Cseh Köztársaságban és Brazíliában, míg az Accenture ugyanezt teszi a Fülöp-szigeteken, Kínában, Szlovákiában és a Cseh Köztársaságban.
Míg az 1980-as években Indiában a tengerentúli és európai piacokat kiszolgáló outsourcing-tevékenységek egyszerűbb feladatokra, például adatfeldolgozásra és szoftverfejlesztésre korlátozódtak, a következő évtizedben már kiterjedtek egész informatikai rendszerek működtetésére és olyan háttérszolgáltatásokra is, mint a könyvelés. Mára megjelentek az ezeknél is kifinomultabb szolgáltatások, köztük a kutatás-fejlesztés, valamint autó- és repülőalkatrész-, illetve csiptervezés. India mellett más ázsiai országok outsourcing-vállalatai is ellátnak összetett feladatokat: a fülöp-szigeteki SPI Technologies például egy amerikai jogi kutatócég számára végez elemzéseket.
Előrejelzések szerint továbbra is lehet számítani a nemzetközi outsourcing-piac növekedésére. A Gartner azt jósolta, hogy 2010-re a kiszervezett informatikai tevékenységek értéke 60 milliárd dollárosra, azaz a 2004-es szint négyszeresére növekszik. A kutatócég azt is előrejelezte, hogy az outsourcing-szolgáltatások következő nagy hullámát mérnöki tevékenységek és a kutatás-fejlesztés adják majd, melyek piaci nagyságrendje ugyanebben az időszakban tízszeresére növekedhet. A McKinsey Global Institute becslései alapján az outsourcing megbízások keretében foglalkoztatottak száma az információtechnológiai, a bank- és hat további szektorban 2003 és 2008 közt megduplázódik, elérve az 1,2 millió főt.
A kiterjedt nemzetközi tevékenységeket folytató vállalatok gyakran olyan szolgáltatókra bízzák feladataikat, melyek maguk is egyszerre több piachoz rendelkeznek hozzáféréssel. A brit BT telekommunikációs vállalat például tavaly az Accenture-t bízta meg, hogy mintegy 38 országban kezelje humánerőforrással kapcsolatos feladatait. Az Accenture az Egyesült Államokon kívül az Egyesült Királyságban, Indiában és a Cseh Köztársaságban működtet kirendeltségeket. A holland ABN Amro bank tavaly szeptemberben egy 260 millió dolláros outsourcing-szerződést kötött az indiai Tatával, mely új munkaerőt vezényelt mumbai-i, bangalore-i, budapesti, luxemburgi és a brazil campinas-i központjaiba a pénzintézet szoftveres alkalmazásainak karbantartására. Budapesten a Tata 375 dolgozót foglalkoztat, melyet további 1000 fővel szándékszik bővíteni. A cég kínai és dél-amerikai központjaiban is tervbe vette a dolgozói létszám növelését.
Az összetettebb outsourcing-tevékenységek térnyeréséről tanúskodik az, hogy a Tata Consultancy és az Infosys indiai telepein tervezett és gyártott repülőszárny-alkatrészeket a Boeing és az Airbus repülőgépgyáraknak, a Tata kínai kirendeltsége pedig a kanadai Bombardier repülőgyártó számára is készít terveket. A Wipro, mely nemrég vásárolta az Ericsson indiai kutatóközpontját, évi 2,1 milliárd dolláros forgalmának 36 százalékát a külső feleknek végzett kutatásból és termékfejlesztésből nyeri.
Habár az indiai nagyvállalatok is egyre nagyobb figyelmet szentelnek az ázsiai, kelet-európai és dél-amerikai piacoknak, az Egyesült Államok multinacionális cégei közt továbbra is népszerű befektetési célpont marad a délkelet-ázsiai ország. A Forbes cikke szerint az EDS, az Accenture, a Keane és a Convergys a következő évek során megduplázzák vagy háromszorozzák az Indiában, outsourcing-szerződésben foglalkoztatott dolgozók számát, és az IBM is létszámnövelést tervez a régióban. A tengerentúli cégeket továbbra is az olcsón elérhető magasan képzett munkaerő vonzza: az indiai munkabérek egynegyedét teszik ki az amerikaiaknak. Az alacsony bérek mellett azonban kezd előtérbe kerülni a hatékonyság szempontja is. Egy magyar híváskezelő központban 25 százalékkal többe kerül egy munkás, mint Indiában, de a magasabb ár ellenében a magyar központok több idegen nyelven nyújtják szolgáltatásaikat. Budapesti humánerőforrás-központjából a Convergys 10 európai nyelven 15 ország ügyfeleit szolgálja ki. (A Forbes nyomán)
Forrás: Koine – az InfoPark Rt. innovációs hírlevele