Idén a digitális robbanás várható nyerteseiről és veszteseiről szól a
május 23-24. között a Club Tihany Hotel- és Konferencia Központban
megrendezésre kerülő Média Hungary 2006 konferencia; a hazai média
legjelentősebb és legnagyobb létszámú szakmai tanácskozása. Az „Amikor
felborul a keljfeljancsi” mottóval jegyzett konferencián kereskedelmi
és közszolgálati médiumok képviselői, állami szereplők,
médiapolitikusok és elméleti szakemberek véleményének ütköztetésével
elemzik a digitális médiára való áttérés kérdésköreit.
A technika és a médiapiac fejlődése további tematikus csatornák megjelenését valószínűsíti. A kínálat bővülésével azonban nem feltétlenül tart lépést a nézői igények bővülése: a felmérések szerint az előfizetők döntő többsége 15-20 csatornával beérné, viszont szeretné, ha olcsóbban juthatna hozzá a tartalmakhoz. Egyes vélemények szerint az interaktivitás a nézők javát hidegen hagyja, és a többség inkább hajlandó lenne még több reklámot elviselni, mint azt, hogy többet kelljen fizetnie kedvenc csatornáiért. Az egyre több szereplős piacon tehát várhatóan fokozódik a verseny mind a tartalomszolgáltatók, mind a hozzáférési platformok között a költségek minimalizálására törekvő nézők kegyeiért. E folyamatnak elvileg a fogyasztók lehetnek a legfőbb haszonélvezői, hiszen egyre több tartalomhoz egyre több csatornán - elvileg - egyre olcsóbban férnek hozzá.
Vajon a digitális átállásnak valóban van médiademokratizálódási és fajlagos árcsökkentő hatása? Ha igen, akkor kinek éri meg egyáltalán a digitális átállás? Lesznek-e, s ha igen, akkor kinek kedveznek az új mérési módszerek? Milyen új üzleti modellek kialakulására számíthatunk? Milyen új típusú, akár ma még ismeretlen szolgáltatások jelenhetnek meg? Várható-e "tartalomínség" annak következtében, hogy a tartalom-előállítók, illetve a műsor- és hozzáférés-szolgáltatók vertikális integrációja nyomán egyre több szűk keresztmetszet alakul ki az infokommunikációs értékláncban? A tanácskozás alkalmával e témakörön túl - többek között - szó lesz még a médiatörvényről és más, a médiumokat érintő jogi szabályozóról, a hír- és egyéb műsorok készítéséről a gyorsan változó digitális világban.
A konferencia programját Kovács György, az ORTT elnökének ünnepélyes megnyitója után „Változó szerepek, átalakuló üzleti modellek” címmel Andreas Sternberg, a C More vezetőjének vitaindítója követi, majd számtalan hazai televíziós és rádiós vezető szakember, döntéshozó után a BBC képviseletében Dajka Béla a rádió digitalizációjának nemzetközi tapasztalatait osztja meg a hallgatósággal. Az angol közszolgálat átalakításának stratégiai kérdéseivel, tanulságaival, valamint a közszolgálati médiumok reklámmentessé tételével foglalkozik Dajka Béla és Charles Fletcher, a Caledonia Media Ltd igazgatójának vitája. A rendezvényen a szakmai szervezetek képviselői a reklám-, pr- és médiaügynökségek szakemberei, közvélemény-kutatók, jogi irodák munkatársai, kábelcsatornák üzemeltetői, illetve hazai és multinacionális cégek, intézmények kommunikációs szakemberei nyilvánítják ki véleményüket a digitalizációs robbanás várható hatásairól.
A konferenciával kapcsolatban bővebb információ a
www.mediahungaria.hu oldalon található.