Reklámkampánnyal népszerűsítik a távmunkát Dániában

Wesselényi Andrea, 1999. november 24. 15:16
Az 1999-ben Telework Award elismeréssel díjazott projektek közül ezúttal a figyelemfelkeltés (pontosan: "Best Contribution to Public Awareness") kategóriában győztes programot, a TeleDanmark távközlési szolgáltató cég átfogó kampányát mutatjuk be közelebbről.
A dániai reklámkampány fő célja az volt, hogy széles körben felkeltse az érdeklődést a távmunka lehetőségei iránt, és rámutasson arra, hogy a távmunka és általában a rugalmas munkaformák alkalmazását megcélzó stratégia kidolgozásával milyen előnyöket érhetnek el a korszerűen működő vállalatok.

A tavalyi kategóriagyőztes a British Telecom kampánya volt, amelynek részeként a televízióban futó reklámklipben egy 9 éves, sárga esőkabátos kislány tette fel millióknak ártatlan kérdéseit: "Miért használunk annyi papírt?" "Miért kell annyit utazni egyetlen megbeszélés miatt?" "Miért nem ér apu soha haza fürdetésre?" A BT marketingkommunikációs osztályának vezetője így fogalmazta meg a kampány célját: "Szeretnénk, ha a vállalatok vezetői új szemmel, mint egy világra rácsodálkozó kisgyerek, tekintetének cégük tevékenységére, munkaszervezési formáira, és belátnák, milyen időrabló és fárasztó módon dolgoznak. Úgy gondoljuk, ideje változtatni ezeken a módszereken, kihasználva a technológia forradalmi változásait, a korszerű telekommunikációs eszközöket."

A BT kampányának elsődleges célja természetesen a cég ISDN- és más távközlési termékeinek és szolgáltatásainak promóciója volt, de a reklámkampány hatással kívánt lenni az ország munkakultúrájára - változtatásra ösztönözve a menedzsereket. A BT egyébként nemcsak szószólóként, de alkalmazóként is élenjár a távmunka terjesztésében, hiszen a cég dolgozóinak egy része már ma is távmunkás, és egy nagyszabású távmunkaprogram keretében a közeljövőben több ezer alkalmazott élhet majd a teljes- vagy részmunkaidőben végzett otthoni munka lehetőségével. "Úgy tapasztaltuk, hogy az emberek igénylik és szeretik ezt a munkaformát. Megfigyeltük azt is, hogy ha dolgozóink otthonukban végezhetik el a csendes munkát (pl. jelentések, beszámolók megírása), sokkal hatékonyabbak tudnak lenni, jobban gazdálkodnak az idejükkel. Ráadásul ezzel pénzt is megtakarítunk, valamint így a gyakorlatban is megmutathatjuk, amiről prédikálunk" - nyilatkozta a British Telecom ún. "workstyle 2000 development managere".

Az 1999-es ETW-díjas dániai távmunka-reklámkampány fő résztvevői a TeleDanmark fejlesztési és üzleti divíziói voltak, és a figyelemfelkeltést az értékesítés növelését célzó reklámokkal párhuzamosan, mégis külön eszközökkel folytatták annak érdekében, hogy a kampány egyes kezdeményezéseit ne marketingüzenetként értelmezzék az érintettek.

A kampány során a TD a következő eszközökkel igyekezett a távmunkát elfogadó és azt alkalmazó vállalatok és intézmények számát növelni:

Újságcikkek, szakcikkek, interjúk

Összesen 16 újságban és magazinban jelentek meg híradások, tudósítások és beszámolók az országban zajló távmunkaprogramokról, távmunka-vonatkozású kezdeményezésekről. A sajtón keresztül gyakorlatilag az ország egész lakossága hallott valamilyen szinten a rugalmas munkamódszerek térhódításáról.

Kutatás

Az IDC-vel közösen kutatást folytatott, majd ennek eredményeiről 1999 szeptemberére egy átfogó jelentés készült a távmunka dán nagyvállalatokon belüli alkalmazásáról.

Publikációk

A Tele Danmark ügyfeleihez eljuttatott hírlevelének részeként külön oldalakat jelentetett meg a távmunkáról.

Szemináriumok

A TeleDanmark ügyfelei számára szemináriumokat szervezett, ahol bemutatta a távmunka alkalmazásának lehetőségeit, a távmunkavégzés során leghatékonyabban használható eszközöket.

Meghívott előadók, előadások, demonstrációk

A távmunka kérdéseiről szakértők és gyakorlati alkalmazók számoltak be különböző szakmai fórumokon, rendezvényeken. Az érdeklődő vállalatok és szervezetek számára külön előadásokat szerveztek, szakértők és tanácsadócégek bevonásával.

Esettanulmányok

A távmunkát már gyakorló dolgozókkal interjúk készültek, amelyekből világos kép rajzolódott ki arra vonatkozóan, milyen előnyei, illetve hátrányai vannak a távolról végzett munkának, és milyen problémákkal szembesülnek a távmunkások és távmunkaadók.

Telework Guide

A Távmunka Kalauz egy két nyelven (dánul és angolul) elkészült, ingyenesen terjesztett kiadvány, amely egy gyakorlati tanácsadó füzet a távmunkát alkalmazó vállalatok és dolgozóik számára. A kiadvány a távmunka bevezetésével kapcsolatban felmerülő igényekre és lehetőségekre mutat rá, összefoglalja a legfontosabb kérdéseket, többek között kitér az adózás, a biztosítás, a munkakörülmények és a munkafeltételek speciális vonatkozásaira. A Telework Guide az interneten is olvasható.

Video

A Távmunka Kalauzhoz kapcsolódóan egy videofilm is készült, amely egy már működő távmunkahelyet mutat be. A videót RealPlayer segítségével a weben is megtekinthetik az érdeklődők.

Knowledge Center

A TD, az aarchusi egyetem és az IT Council egy közös program keretében ún. "Tudásközpontot" hozott létre a "New Ways of Working", azaz új munkamódszerek témakörében.

Homepage

A www.tdu.dk/telework99 weboldalon rendezve megtalálhatjuk a teljes TeleDanmark-kampányra vonatkozó információkat, innen nyílik bejárat a fent említett Telework Guide és a videofilm eléréséhez is.

Éves európai távmunka-konferencia szervezése

1999-ben Dánia adott otthont az éves Európai Távmunka Konferenciának, melynek eseményeiről és az ott közzétett kutatási eredményekről a VGA Monitor korábbi számaiban már részletesen beszámoltuk.