Az IDC a vezetékes távközlési piac visszafordíthatatlan szűkülésére számít Magyarországon is

forrás Prim Online, 2006. június 8. 11:47
Az alacsonyabb árak sem állították meg a kelet-közép-európai vezetékes telefonpiacok hanyatlását. Az IDC legfrissebb tanulmánya szerint a következő öt évben évente átlagosan 1,2 százalékkal - azaz 22,7 millióról 21,4 millióra - csökken a vezetékes vonalak száma a régió nyolc országa területén, míg az árbevétel átlagosan évi 4,2 százalékos ütemmel, 6,12 milliárdról 4,97 milliárd dollárra esik vissza ugyanebben az időszakban.
"A vezetékes szolgáltatások piacának beszűkülése visszafordíthatatlan folyamat, ezért a távközlési cégeknek alternatív üzleti modelleket kell kidolgozniuk árbevételük fenntartására" - fogalmaz Emir Halilovic, az IDC CEMA vezető elemzője. "A mobilpenetráció növekedésének lassulása ellenére a mobil távközlés újabb ügyfeleket hódít el a vezetékes technológiától, mivel az erősödő verseny olcsóbbá és sokoldalúbbá tette a mobil szolgáltatásokat. A VoIP szolgáltatások népszerűségének növekedése nyomán a hagyományos vezetékes vonalakon zajló forgalom is lanyhulni fog a vizsgált időszak második felében."

Összességében véve Észtország,Csehország, Szlovákia és Magyarország telefonpiaca zsugorodik a leggyorsabb ütemben.


A borús képet némileg enyhíti, hogy a szélessávú internethozzáférés jelentős húzóerőt képvisel a vezetékes távközlési piacokon, és segít ellensúlyozni a vezetékes telefónia háttérbe szorulásának negatív hatását. Emellett vezetékes vonaluk megtartására ösztönzi az ügyfeleket, hozzájárulva ezzel a távközlési cégek ügyfélkörének megőrzéséhez.

"A szélessávú csatlakozások, köztük az ADSL jelentik a jövő útját, ám hosszú távon nem pótolják a mobiltelefónia előretörése miatt kiesett árbevételt" - mutat rá Halilovic. "A berendezésszállítóknak fel kell ismerniük, hogy a vezetékes beszédcélú szolgáltatások a kis nyereséghányadú közműmodell felé mozdulnak el. A távközlési szolgáltatóknak agresszív stratégiákat kell kidolgozniuk, ezen belül pedig meg kell kezdeniük a régi nagy távközlési vállalatok és a mobilszolgáltatók szolgáltatásainak illetve operatív folyamatainak integrálását, rugalmas díjcsomagokat kell kidolgozniuk és az üzleti felhasználókat megcélzó, új szolgáltatásokkal kell piacra lépniük."