GVH: 30 milliós bírság az Invitelnek
Kovács Attila, 2006. június 23. 10:09
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2006. június 20-án tartott tárgyalásán hozott határozatában 30 millió forintos versenyfelügyeleti bírsággal sújtotta az Invitel Távközlési Szolgáltató Rt-t. A GVH megállapította, hogy az Invitel 2005-ben ügynöki közreműködéssel végzett ügyfélszerzése során a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást adott a közvetítőválasztás egyes lényeges tulajdonságairól, így annak formáiról, a havidíj fizetési kötelezettségről, valamint a fogyasztót megillető elállási jogról.
A GVH által lefolytatott versenyfelügyeleti eljárás tárgyát az Invitel azon 2005. évi tájékoztatása képezte, amellyel ügynöki közreműködéssel ügyfeleket kívánt megnyerni ún. közvetítő-választásal történő szolgáltatásának igénybevételére.
A hatályos szabályozás értelmében a távközlési szolgáltatók túlnyúlhatnak vezetékes szolgáltatásuk területén - vagy éppen vezetékes hálózat hiányában is - igényelhetik a távbeszélő szolgáltatóktól, hogy az ő vezetékes hálózatukon - ellenérték fejében - maguk is hangszolgáltatást nyújthassanak a fogyasztóknak úgy, hogy a fogyasztók havidíj fizetési kötelezettsége eredeti szolgáltatójukkal szemben fennmarad.
A GVH a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmasnak ítélte az Invitelnek azt a tájékoztatását, amelyben a vállalkozás a havidíj összegét 0 Ft-ban jelölte meg, mert mellőzte annak figyelembevételét, hogy a fogyasztónak nemcsak magával az Invitellel, hanem az adott hozzáférési szolgáltatóval is jogviszonyban kell állnia, s ily módon a fogyasztónak eredeti szolgáltatója részére havi előfizetési díjat kell fizetnie. Jogsértésnek minősült a közvetítőválasztás két formájának ellentmondásos, nem egyértelmű közlése, amely hiányában a fogyasztó elveszítheti azokat a kedvezményeket, amelyeket egyébként élvezne az eredeti szolgáltatójától, s erre is visszavezethetően az Invitel ígéretével szemben telefonálási költsége nem alacsonyabb, hanem magasabb lenne. Megállapították azt is, hogy az Invitel a szerződés megkötésekor a fogyasztókat nem tájékoztatta írásban elállási jogukról. Ez a mulasztás szintén alkalmas volt a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására.