Az iszlám történetének első száz évét meséli el négy különböző nemzet –
a beduinok, az arabok, a perzsák és a rómaiak – szemszögéből az
Al-Quraysh című, szíriai fejlesztésű számítógépes játék, mely
szeptemberben kerül piacra a damaszkuszi központú Afkar Media cégtől. A
Mohamed próféta törzsének nevét viselő stratégiai játékhoz számos
hasonló játékprogram jelent meg az utóbbi időben a Közel-Keleten,
melyek fejlesztői azt remélik, hogy videojátékaik építőleg hatnak majd
az iszlám belső és külső képére, és csökkentik a feszültséget a muszlim
és a nyugati világ közt – foglalta össze az InfoPark Zrt. innovációs
hírlevele a The Christian Science Monitor nyomán.
Az Al-Quraysh játékosai választhatnak, hogy a négy nemzet valamelyikének seregeit vezetik, Khaled Ibn Waleed muszlim hadvezér szerepét játsszák, aki a valóságban győzedelmeskedett a rómaiak és perzsák fölött, vagy a saját törzse bizalmáért küzdő beduin sejkét. A játék feladata kereskedelmi útvonalak kiépítése és védelme, csapatok szervezése, csaták megnyerése és rabszolgák felszabadítása.
Radwan Kasmiya, az Afkar Media ügyvezetője az amerikai lapnak kifejtette: reményei szerint az Al-Quraysh segíteni fog a nyugati világnak a Keleten élők jobb megértésében, de a muszlimok is tanulhatnak belőle saját kultúrájukról. “Azt szeretnénk bemutatni, hogy ez a civilizáció tulajdonképp egy gyakorlatias és majdnem mennyei civilizáció volt. … Abban az időben a muszlimok élete racionális törvényeket követett. Ez lehetővé tette, hogy ez a civilizáció sokáig fennmaradjon és elfogadjon más civilizációkat, melyekkel kapcsolatba került. Nem egy konzervatív vagy szektáriánus civilzáció volt” – összegezte Kasmiya.
Az Afkar Media eddig két számítógépes játékot adott ki, és mindkettő a palesztin-izraeli helyzettel foglalkozott. A tavaly megjelent Under Siege (Ostrom alatt) igyekszik ellensúlyozni a nyugati videojátékok arabokról és a muszlimokról festett képét, mely a közel-keletieket terroristákként ábrázolja. A nyugati hagyományokkal szemben az Under Siege a palesztinok harcát arabok szemszögéből mutatja be, olyan muszlim karakterekkel, akik önvédelemből harcolnak. A játék első jelenetében két arab fiatal, Maen és Ahmed feladata az 1994-es hebroni mészárlás megakadályozása, mely során az izraeli Baruch Goldstein egy mecsetben 27 imádkozó palesztinnel végzett. A izraeli erőkkel harcoló akcióhősök minden civil áldozat után veszítenek életerejükből. Kritikusai szerint az Under Siege nem tesz többet annál, mint hogy megfordítja a sztereotípiákat, és a muszlimokról festett extrémista karikatúrákat a zsidóságra aggatja.
Az egyenként 100 000 dolláros költségvetésű Al-Quraysh és Under Siege a Dar al-Fiqr kiadó gondozásában jelent meg, mely egyaránt támogatja a konzervatív és liberális hangvitelű, iszlám témájú kiadványokat. Becslések szerint az arab világban 100 000 példány fogyott el az Under Siege-ből. A cikkben megszólaló Hasan Salem, a kiadó igazgatója a lapnak reményeit fejezte ki, hogy az Al-Quraysh hozzá fog járulni egy “modernebb” iszlámkép terjedéséhez. A fejlesztő és a kiadó egyaránt úgy vélik, hogy az egyik legnagyobb kihívást számukra a “komoly játékosok” táborának megnyerése jelenti, ugyanis termékeiknek a nemzetközi játékipar magasabb technikai színvonalú játékaival kell versenybe szállniuk. Tovább nehezíti régió játékfejlesztőinek helyzetét, hogy a helyi jogrendszerek gyenge védelmet biztosítanak a szellemi tulajdonnak, így a 10 dolláros áron terjesztett játékokból kevés bevételük származik. (A The Christian Science Monitor nyomán)
Forrás:
Koine – az InfoPark Zrt. innovációs hírlevele