A finn Nokia, a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója csütörtökön 1,14 milliárd eurós adózott eredményt jelentett a második negyedévről, 43 százalékkal többet az egy évvel korábbi 799 milliónál.
Az ütem, továbbra is a fellendülő mobilpiacnak és különösen a multimédiás készülékek növekvő keresletének köszönhetően, jócskán gyorsult: az első negyedévi 1,048 milliárd eurós adózott eredmény még csak 21,4 százalékkal haladta meg az egy évvel azelőttit. A cég 2004 óta ledolgozta némi fejlesztési lemaradását.
A második negyedévben az üzemi eredmény 1,5 milliárd euró volt, egy évvel korábban 1 milliárd.
A forgalom 9,81 milliárd euró volt, 22 százalékkal több a tavalyi második negyedévi 8,06 milliárdnál.
A második negyedévben a Nokia 78,4 millió készüléket adott el, 4 százalékkal többet, mint az első negyedévben, és 29 százalékkal többet, mint egy évvel azelőtt. A piaci részaránya, a cég saját becslése szerint, 34 százalékos volt, kisebb az első negyedévi 35 százaléknál, de több a tavalyi második negyedévi 33 százaléknál.
A Nokia az első negyedévben 75,1 millió készüléket adott el, 40 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, de 10 százalékkal kevesebbet, mint a tavalyi utolsó negyedben.
A Nokia saját becslése szerint az összes gyártó a második negyedévben 230 millió mobilkészüléket adott el világszerte, 7 százalékkal többet, mint az első negyedben, és 26 százalékkal többet, mint a tavalyi második negyedben.
A cég szerint a mobilkészülékek világpiaca az idén 15 százalékkal bővülhet. Az év elején még csak "több mint 10 százalékos" növekedésére számítottak a cégnél, azzal, hogy bizonyára növekedni fog az érték is, bár ezt továbbra is korlátozzák a feltörekvő piacok. A tavalyi egész évről a Nokiánál úgy becsülik, hogy a világpiac 24 százalékkal 795 millió készülékre nőtt, és ebből a cég részesedése 265 millió készülék volt - rekordmennyiség -, 28 százalékkal több a 2004-esnél, vagyis évi átlagban a piaci részarányuk nőtt, 33 százalékra.
A Nokia készülékeinek átlagára 102 euró volt a második negyedévben. Az átlagár 103 euró volt az első negyedévben, kevesebb a tavalyi első negyedévi 110 eurónál, de magasabb az utolsó negyedévi 99 eurónál.
Tavaly a Nokia 3,616 milliárd eurós adózott eredményt ért el, 13 százalékkal többet a 2004-es 3,192 milliárdnál.
Az üzemi eredménye 7 százalékkal 4,639 milliárd euróra nőtt 4,326 milliárdról, ezen belül a mobiltelefon-gyártásban 5 százalékkal 3,598 milliárd euróra csökkent, a multimédia-termékeknél (ezek főleg számítógépek) majdnem ötszörösére, 836 millió euróra nőtt, a vállalati megoldásoknál az üzemi veszteség 258 millió euróra nőtt 210 millióról, a hálózati termékeknél 3 százalékkal 855 millió euróra csökkent a többlet.
A forgalom 16 százalékkal - 2000 óta a leggyorsabban - 34,191 milliárd euróra nőtt 29,371 milliárdról.
A Nokia 1999-ben építette föl komáromi gyárát, körülbelül 100 millió euróért. A gyárat tavaly, több mint 50 millió eurós költséggel, új üzemcsarnokkal bővítette.
Júniusban közölték, hogy a Nokia és a német Siemens egyesíti a hálózatiberendezés-gyártását. A Wall Street Journal korábban 31,6 milliárd dollárra tette az ügylet értékét.
Az új, közös termelőegység 50-50 százalékos tulajdonban lesz, finnországi székhellyel, és igazgatótanácsában a többség a Nokia képviselőié lesz.
Az egyesítés ötletét - és a verseny szempontjából a szükségességét - a francia Alcatel és az amerikai Lucent Technologies távközlésiberendezés-gyártó
egyesítése adta. A kutatás-fejlesztés párhuzamosságainak megszüntetése évi 1,5 milliárd eurót takaríthat meg a Nokiának és a Siemensnek 2010-ig, közölték a cégeknél.
A két részleg együttes forgalma tavaly 15,8 milliárd euró volt.
Az Alcatel és a Lucent Technologies április elején bejelentett egyesülésével 21 milliárd eurós árbevételű cégcsoport jön létre, amely a 24 milliárd eurónak megfelelő forgalmú amerikai Cisco Systems után a világ második számú távközlési hálózatépítője lesz.
Az új vállalatban az Alcatelnek 60 százalékos, a Lucentnek 40 százalékos a részesedése. A szinergiahatások révén három év alatt adózás előtt 1,4 milliárd eurós megtakarítást várnak. Az egyesült cég távlati célja, hogy világelső legyen a távközlési hálózatépítésben
Az ügyletet indokolta, hogy a kereslet ugyan nő, de jelenleg már túlkínálat is érezhető a távközlési berendezések piacán: túl sok gyártó vadászik viszonylag kevesebb vevőre, miután a távközlési vállalatok körében már két éve óta zajlik a konszolidáció, főleg az Egyesült Államokban.
Az Alcatel újabban gyorsan tört előre, főleg mert a tavalyi második félévtől fordulat kezdődött a drótnélküli távközlés és az internetes megoldások piacán is, amit a cég új termékekkel is kihasznál, például az "egybecsomagolt" tévé-, telefon- és nagy sebességű internetszolgáltatást lehetővé tévő berendezésekkel.