Jó negyedéves eredményekről számolt be a NEC és a Matsushita
MTI Sajtóadatbank, 2006. július 30. 13:10
A Matsushita Electric Industrial nyeresége 41,5 százalékkal szökött fel az első negyedévben a plazmatévék élénk keresletének
köszönhetően. A javuláshoz hozzájárult a digitális fényképezőgépek jó
kereslete és a mobiltelefon üzletág talpraállása is. A konszern 11
százalékkal megemelte féléves eredmény előrejelzését is. A Matsushita
Panasonic márkanév alatt értékesíti elektronikai termékeit.
A Matsushita a legnagyobb plazmatévé gyártó a világon: a DisplaySearch piackutató cég kalkulációja szerint a január-márciusi negyedévben 21,6 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett, világpiaci forgalmi értékét elemzők az idén 21 milliárd dollárosra becsülik, 39 százalékkal többre a tavalyi forgalomnál. A legnagyobb vetélytársai sorrendben a dél-koreai LG Electronics és Samsung Electronics cégek.
Az április-júniusi első negyedév üzemi eredménye 65,12 milliárd jen (556,2 millió dollár) lett a tavalyi 46,02 milliárd jen után. Az idei kilenc éve a legmagasabb első negyedéves eredménye a konszernnek. Értékesítési árbevétele 4,3 százalékkal 2,14 ezer milliárd jenre emelkedett. A negyedéves eredmény azonban elmaradt a Reuters Estimates által megkérdezett nyolc brókerház előrejelzéseinek 78,7 milliárd jenes átlagától.
A Matsushita plazma és LCD képernyős tévékészülékeinek értékesítése 60 százalékkal, 182,6 milliárd jenre, digitális fényképezőgépeinek forgalma pedig duplájára, 43,8 milliárd jenre emelkedett. A Matsushita kesztyűt dobott a profi fényképezőgépeket gyártó Canon és Nikon vállalatoknak is: az elmúlt héten mutatta be első profi kivitelű digitális tükörreflexes fényképezőgépét.
A negyedév folyamán csökkent a lapképernyős tévék ára, ezt azonban a Matsushita forgalomnövekedéssel képes volt és képes lesz ellentételezni. Plazmaképernyő-panel termelési kapacitását 50 százalékkal növelte a negyedévben. Az idén négymillió darabra meg kívánja duplázni plazmatévé értékesítését. Az átlagos árcsökkenést 10 százalékra tudta mérsékelni azzal, hogy a termelés súlypontját a nagyobb értékű és nagyobb haszonkulcsot hordozó nagyméretű plazmatévékre helyezte. A negyedév folyamán a plazmatévé árak 20 százalékkal estek a világpiacon.
Első félévi üzemi eredmény előrejelzését 190 milliárd jenre emelte a korábbi 171 milliárdról a nyersanyag árak és az olajár emelkedése, valamint az egyre élesedő árverseny dacára is, pontosan a digitális fényképezőgépek és a lapképernyős tévék élénk keresletére hivatkozva. Teljes évre vonatkozó előrejelzését azonban nem emelte meg, hanem megerősítette az áprilisi keltezésű prognózisában szereplő 450 milliárd jenes szinten. Ez elmarad a Reuters Estimates által megkérdezett 17 brókercég 488,6 milliárd jenes előrejelzési átlagától.
A Hitachi és a Toshiba után harmadik legnagyobb japán elektronikai konszern a NEC meglepetésre pozitív üzemi szintű eredménnyel zárta az első negyedévet, holott veszteséget szenvedett el mobiltelefon-készülék üzletágában. A jó eredményt a távközlési és más egyéb üzletágaiban elért forgalomnövekedéssel magyarázta.
A NEC megerősítette éves előrejelzését eredményének 36 százalékos növekedéséről. Éves üzemi eredményét eszerint változatlanul 130 milliárd jenre teszi, összhangban a Reuters Estimates által megkérdezett 17 elemző előrejelzéseinek átlagával, szemben a tavalyi 96,4 milliárd jennel.
A NEC erős konkurenciaharcnak van kitéve a mobil készülékek és áramkörök piacán, ezért egyre inkább szerver üzletágára támaszkodik. A veszteséges mobiltelefon üzletág miatt le kívánja építeni külföldi mobiltelefon-értékesítési tevékenységét és kizárólag a belföldi piacra összpontosítja tevékenységét, ahol folyamatosan nagy kereslet mutatkozik az éppen legújabb modellek iránt.
Az új modellek tervezési költségeinek csökkentése érdekében tárgyalásokat folytat a Matsushita Electric Industrial Co.-val közös mobiltelefon-vállalat létesítéséről.
A NEC részvénye 1,73 százalékkal emelkedett a tokiói tőzsdén az eredményadatok közzététele előtt. A negyedév folyamán a részvény árfolyama 26 százalékot esett, míg a tőzsde IELEC elektronikus berendezés gyártókat követő alindexe mindössze 7,5 százalékot. A Matsushita részvényének árfolyama 7,6 százalékkal esett a negyedév folyamán, összhangban a szektorindex csökkenésével.