A legtöbb marketinges számára a keresőprogramok az online marketing egy elsődleges tényezőjét jelentik. De emellett a keresőprogramok egy olyan dolgot is kínálnak, mely a legtöbb marketinges figyelmét elkerüli. Egyszóval: intelligenciát. A marketingeseknek egészen egyszerűen csak „csapra kellene vernie” a keresőprogramokat és rendkívüli információkhoz jutnának a termékeikkel, versenytársaikkal és iparáguk helyzetével kapcsolatban.
A következőkben megnézzük miként hasznosítható a keresőprogramokban rejlő marketing intelligencia, mely segítheti Önt marketing céljai elérésében.
Innen indul ki minden…
Egyre több fogyasztó és üzletember fordul a keresőprogramokhoz, hogy a vásárlás előtt információkat tudjon meg a termékekről, szolgáltatásokról. A kulcsszavak melyeket a keresés során használnak, elárulják a szándékaikat. Ha az egyes kulcsszavak keresési gyakoriságát kielemezzük, következtetéseket vonhatunk le a teljes online népesség igényeiről, szükségleteiről. Ez az információ számos forrásból kinyerhető, többek közt a Yahoo! Search Marketing, a Google Adwords és a nemrégiben bevezetett Google Trends programból is.
A szükségletek
A szükségletek megértése elengedhetetlen az új termékek fejlesztéséhez. A marketingesek számára fontos információ, hogy mekkora kereslettel számolhatnak új termékük vagy szolgáltatásuk bevezetésekor. Mielőtt belemélyedne a piackutatásba, aknázza ki a keresőprogramokból nyerhető adatokat, hogy tesztelje elképzelése életképességét.
Elsőként azokat a kulcsszavakat azonosítsa be, melyek kapcsolódnak az Ön koncepciójához. Majd vizsgálja meg a keresési lekérdezések mennyiségét és tendenciáját, hogy láthassa, megállja-e a helyét az Ön által kigondolt üzleti lehetőség a már ismert és sikeres online termékek kulcsszavainak lekérdezési mennyiségéhez viszonyítva – vagyis elegendően keresnek-e az Ön számára releváns kulcsszavakkal.
Ha kicsi a kereslet az Ön által elképzelt megoldásra, akkor lehet, hogy más alternatíva után kellene néznie. A fenti megközelítés segítségével a minimumra csökkentheti az új termékek fejlesztésének rizikóját.
A keresőprogramokban rejlő intelligencia a már meglévő termékekről is értékes információkat birtokol a marketingesek számára. Ha összehasonlítja a márkás termékek kulcsszavainak lekérdezési mennyiségét - például a „Sony digitális kamera” a „Canon digitális kamera” és a „Kodak digitális kamera” – akkor könnyedén megtudhatja egy termék relatív piaci részesedését. A lekérdezési mennyiségek trendjének elemzéséből pedig megtudhatja, hogy mely versenytársai akarják elhódítani az Ön piaci részesedését.
Emellett - az általános kulcsszavak (mint amilyen az „MP3 lejátszó” vagy a „digitális kamera”) lekérdezési trendjének elemzésével a teljes iparági keresletet is megállapíthatja.
Életciklus
Hanyatlik az értékesítés – de miért? A termék életciklusa ért a végéhez vagy a versenytársak erősödése az oka? Ha megvizsgálja a keresési mennyiségek trendjét mind a saját mind a versenytársai termékeire nézve, akkor könnyedén megállapíthatja, hogy csak az Ön eredményeivel van-e gond vagy az egész iparág a végét járja.
Emellett ha megnézi az általános kulcsszavak keresési gyakoriságát is – olyan kulcsszavakra mint például a „VHS” vagy az „éneklő baba” – képes lesz meghatározni azt is, hogy a termék az életciklusának mely szakaszában van. Ha az Ön terméke valóban életciklusa utolsó fázisában van, akkor itt az ideje, hogy új termékek irányába mozduljon, vagy legalábbis változtasson a termékén, új életet lehelve ezzel régi piacterébe.
Márka-ismertség
A marketingeseket mindig izgatja, hogy mekkora márkaismertségre tesznek szert erőfeszítéseik eredményeként. Amikor egy vásárló érdeklődik egy termék iránt, például egy televízió iránt, és egy keresőprogramot használ az információ megszerzésére, akkor begépelhet akár általános kereső kifejezéseket, mint a „televízió” vagy márkával ellátott kifejezéseket, mint a „Sharp televízió”.
A kulcsszavak választása attól függ, hogy az adott vásárló mennyire ismeri a különböző televíziógyárak márkáit. A márkanevet tartalmazó keresési lekérdezésekre úgy tekinthetünk akár egy nyitott kérdéseket tartalmazó kérdőívre. Ha az egész online népességre tekintve kielemezzük a márkaneveket tartalmazó keresések mennyiségét és trendjét – pl. „Nike” vagy „Adidas” – akkor könnyedén megállapíthatjuk - akár egy hagyományos kérdőív esetén a nyitott kérdések segítségével - az összes marketing erőfeszítésünk eredményeként kialakult márkaismertséget.
Ha emelkedést lát a márkázott keresések számában egy különleges marketing kampány bevezetése után, akkor ez az emelkedés betudható a kampány eredményének. Mindamellett nem lehet mindig egy konkrét kampányhoz kötni a fellendülés okát. A legtöbb esetben a márkázott keresések számának emelkedése az összes marketing erőfeszítés együttes eredményeként jön létre. Ha pedig kielemzi a konkurenciája sikeres marketing kampányait és erőfeszítéseit, az nem csak arra lesz jó, hogy megállapítsa a cége teljesítményét, hanem megmutatja Önnek a márkaismertsége növelésének további lehetőségeit is.
A kör bezárul
Összességében a keresőprogramok sokkal többet jelentenek, mint egy elsődleges online marketing csatorna - a marketing intelligencia dús forrásai, mely értékes információkat biztosít a marketingesek számára. Egyértelműen sokat nyújtanak számunkra. Az okos marketingesek (smart marketers) megtanulják, hogyan fedezzék fel a keresőprogramokban rejlő intelligenciát, így a kinyert információkat felhasználhatják üzleti döntéseik során.
A témában további információkat az Internet-Marketing.hu weboldal keresőmarketing rovatában talál.