A hazai weboldalak közönségmérésében előrelépést jelent a Szonda Ipsos
és a Gemius Hungary jóvoltából most bemutatkozó kutatási szolgáltatás,
amely már nem csak a weboldalak látogatóinak számát, hanem egyéb
jellemzőit, többek között nemét, korát vagy anyagi státuszát is
megmutatja. Az új kutatás segítségével a médiaügynökségek lényegesen
több információ birtokában tervezhetik kampányukat, illetve a
weboldalak üzemeltetői is részletes adatokat nyerhetnek látogatóikról.
Az elmúlt években egyre több információ vált hozzáférhetővé a weblapok látogatóiról, ám a kutatások és a mérések abban a tekintetben egyoldalúak voltak, hogy vagy csak a látogatottsági statisztikákról vagy csak a felhasználói összetételről tudtak részletes és pontos információkat adni. Az új gemius/Ipsos Audience közönségmérő rendszer, amely közvetlenül az interneten méri a weboldalak látogatottságát és közönségük szocio-demográfiai összetételét, már mindkét megközelítést ötvözi.
A gemius/Ipsos Audience rendszer kifejlesztése egy többlépcsős kutatási projekt keretén belül 2005 végén a gemiusTraffic mérés bevezetésével kezdődött, amely a weblaptulajdonosok számára szolgáltat valósidejű forgalmi információkat. Ezt egészítette ki a résztvevő webhelyek több ezer mért oldalán 2006. májustól egy pop-up kérdőíves kutatás, amely a kitöltővel kapcsolatos szocio-demográfiai adatokra kérdezett rá. A pop-up ablakban felbukkanó kérdőívet az elmúlt négy hónapban több mint 30.000 internetező töltötte ki. A kérdőívek hitelességét és valódiságát a Szonda Ipsos telefonos kontroll-kutatásokkal és logikai ellenőrzési módszerekkel garantálja. A panel reprezentativitását a forgalmi adatok és a Szonda offline internet-kutatásainak demográfiai eredményei alapján történő súlyozás biztosítja.
A mérésnek köszönhetően az eddig rendelkezésre álló forgalmi információkat olyan lényegi adatok egészítik ki, amelyek segítségével sokkal pontosabb képet kaphatunk az internetezők személyéről és szokásairól. Az új szolgáltatásnak köszönhetően arra is lehetőség nyílik, hogy egy hírportál valamennyi rovatának, de akár az egyes híreknek a közönségét is külön mérje, s máris kiderül, hogy az adott oldalt vagy rovatot férfiak vagy nők látogatják-e gyakrabban, az olvasók milyen más weblapokat látogatnak, milyen anyagi státusszal rendelkeznek. Ezen felül demográfiai bontások szerint is lekérdezhetők a látogató- és látogatás számok, a webhelyen eltöltött idő, az egyes weblapokra eső átlagos idő, illetve más, az elemzést és tervezést támogató statisztikák is elérhetők.
Az új, eddiginél lényegesen részletesebb online információk nagy előrelépést jelentenek a hirdetőknek és a médiaügynökségeknek, mivel segítségükkel nagyban nő az online hirdetések hatékonysága, a termékek és szolgáltatások célcsoportjai közvetlenebb módon érhetők el, illetve a kampányok utólagos elemzése során pontosabban nyomon lehet követni, hogy kihez jutott el az üzenet. Természetesen a tartalomszolgáltatók is részesülnek az új szolgáltatás előnyeiből, hiszen jobban megismerik látogatóikat, személyre szabottabb tartalmat kínálhatnak számukra, illetve a hirdetők és szponzorok felé is pontos és hiteles információkkal tudják alátámasztani látogatottságukat, de még a vállalati sajtóközleményekből generált hírek utóéletéről is be tudnak számolni.
Az első látogatottsági eredmények augusztus elejétől nyilvánosan is elérhetőek a
http://www.szondaipsos.hu/hu/ipsos/gIA0605 weblapon. Ezt követően a szolgáltatásra bárki előfizethet, az előfizetők számára az adatokat havonta frissítik. A weboldalak részére jelenleg a tesztmérésben való részvétel első hónapjai térítésmentesek.