Skót programozók számítógéppel generált szóviccekkel élénkítik a beszédben visszamaradott gyerekek kifejezőkészségét: az angol vicc színvonalát alulról közelítő furcsa mondókákat imádják a gyerekek, és mindenkinek mesélik az újnál újabb vicceket.
Három egyetem (Dundee, Aberdeen és Edinburgh) kutatóinak közös munkájával készült el a "poénos beszédkészség fejlesztő rendszer" (System to Augment Non-speakers Dialogue Using Puns - STANDUP)".
Dr. Annalu Waller számítógép-tudománnyal foglalkozó kutató (University of Dundee) nem tagadja, hogy a számítógép által összehozott új viccek nagy része szörnyű, de bizonyos fejlődési szakaszban a kisgyerekek is állandóan sületlen, egyáltalán nem nevetséges vicceket mondanak, s ezt a lehetőséget hozták el a beszédben visszamaradottak számára.
A vicckészítő laboratóriumba be kell írni a poén részét képező egyszerű vagy összetett szót, s a program megírja a felvezető kombinációkat. Tulajdonképpen hasonló hangzású vagy más módon a szóhoz köthető szavakat keres, és helyez be a vicc-sablonba.
A sablon a magyar viccek közül leginkább a "Hogy hívják a kis rókát? Apróka " kaptafához hasonlít.
Dr. Waller szerint a beszédben visszamaradott gyerekeknek eddig készített számítógépes oktatóprogramok nem segítenek a kommunikációs készség fejlesztésében, mert nem állnak elő nyelvi újdonságokkal. A fantázia élénkítéséhez nyelvi játékokra van szükség.
A programot 10 hete használják egy Glasgow melletti kisegítő iskolában, és a gyerekek rajonganak érte, mert a viccekkel időről időre a figyelem központjába kerülnek, és nő az önbizalmuk is - olvasható a BBC brit közszolgálati rádió és televízió honlapján.