Megalakult az IP Telefon Szolgáltatók Érdekvédelmi Szövetsége

Kovács Attila, 2006. augusztus 30. 16:16
Hét alapító céggel ma létrejött a magyarországi IP Telefon Szolgáltatók Érdekvédelmi Szövetsége (ITÉSZ), amelyet a tagok azért hoztak létre, hogy elősegítsék a VoIP technológia zökkenőmentes elterjedését, és hozzájáruljanak a jogi és műszaki szabályozás egységesítéséhez, közös üzleti célok megvalósításához, illetve a jelenlegi piaci korlátok megszüntetéséhez. A további belépőket szívesen fogadó nyitott szövetség tagjai: Actel Zrt., 3C Kft., Externet Kft., Designer Team Kft., Mikroháló Kft., MyPhone Kft.. Opennetworks Kft. Az ITÉSZ elnöke Kun István (Externet), tiszteletbeli elnöke Horváth Pál (Actel).
Horváth Pál kiemelte, az ITÉSZ „elébe megy” az e területen meglévő szabályozatlanságoknak és kvázi az önszabályozás eszközeivel szeretne élni. A hazai távközlés karizmatikus alakjának a véleménye szerint a VoIP szabályozási dilemmáinak (pl. földrajzi vagy helyfüggetlen telefonszám-kiosztás; nomaditás-kezelés; tápellátás  megoldhatósága, segélyhívás lokalizálása; VoIP-kategorizálás; számhordozhatóság stb.) a megvitatása, képviselete lesz az ITÉSZ és a Nemzeti Hírközlési Hatóság közötti kapcsolat fontos része.   

„Magyarországon alternatív szolgáltatások leginkább távolsági, mobil és nemzetközi irányokba valósulhattak meg ez idáig, az ügyfelek számára talán ez miatt is nem hozott érezhető változást az elmúlt évek liberalizációs folyamata. Nem került kiaknázásra az Európában is elsőnek számító, tavaly bevezetett, nem helyhez kötött szolgáltatások számára dedikált 21-es prefix, mivel hiányzik a teljes körű szabályozása.. Az EU-n belül is több féle álláspont létezik a VoIP szolgáltatások szabályozására, de azt gondolom, hogy ebben a magyarországi szolgáltatók is utat mutathatnak közösen az NHH-val”-- nyilatkozta Kun István. Hozzátette: “Az új technológia megjelenése robbanásszerű változásokat fog előidézni a magyar és az európai piacokon, s ezt szövetségünk szeretné elősegíteni illetve jogi és műszaki ajánlásokkal befolyásolni.”

Az ITÉSZ további céljai: az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. Tv. céljai és alapelvei teljesülésének elősegítése és támogatása; az IP telefonszolgáltatás hibátlan működése., jogi és műszaki biztonságának növelése, a tagok elkötelezettség vállalása a minőségi és a korrekt szolgáltatásnyújtás érdekében.

A szövetség legfontosabb feladatai között található: mielőbb etikai kódex megalkotása; BVX (Budapest Voice Exchange) kicserélő központ létrehozása, amelyben az ITÉSZ a BIX mintájára tervezi felépíteni a ki- és bemenő hívások cseréjét, mérését; műszaki ajánlások kidolgozása Magyarország és az EU szakhatóságainak; tanulmány kiadása az ITÉSZ-tagok által bevizsgált eszközökről; tanúsítvány (ITÉSZ-certificate) kiadása.

A sajtótájékoztatón az NHH képviseletében felszólalt Bánhidi Ferenc, aki emlékeztetett rá, az EU a verseny élénkítésének eszközét látja a VoIP-ban, aminek éppen most megkezdődött fejlődése miatt számos szabályzási kérdést a technológia és a piac fejlődésének függvényévé tett, illetve a tagországok hatóságainak a szerepkörébe utalja az elképzelése szerint könnyű („light”) szabályozást. A hatóság és a szövetség szakmai leendő viszonyára vonatkozó kérdésemre Bánhidi elmondta, harmónikus együttműködésben, az NHH és az ITÉSZ együttes szabályozási tevékenysége érvényesítésében gondolkoznak.