GVH: 100 milliós bírság a Magyar Telekomnak
Kovács Attila, 2006. szeptember 11. 12:08
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a mai napon tájékoztatta a hazai sajtót, így szerkesztőségünket is arról, hogy a 2006. augusztus 29-én hozott versenytanácsi határozatában 100 millió forintos versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a Magyar Telekom Nyrt.-re. Megállapította ugyanis, hogy a T-Mobile üzletág által a Dominó Aktív díjcsomagról a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatása alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére.
A GVH jogsértőnek ítélte, hogy a T-Mobile egyetlen kommunikációs eszközében sem tájékoztatta a fogyasztókat arról a lényeges körülményről, hogy a 150 Ft-os időszaki díj ellenében nyújtott 15 Ft/db SMS szolgáltatás kizárólag belföldi előfizetőknek küldött SMS-ek esetében érvényesül. Az is jogellenesnek minősült, hogy a TV-reklámban, a buszmatricákon, az óriásplakátokon, illetve a kirakati plakátokon a fogyasztó számára észlelhetőséget kétségessé tevően közölte azt, hogy a 15 Ft/perc hívásdíj csak csúcsidőn kívül, csak hálózaton belül és vezetékes irányban érvényes.
A T-Mobile többféle reklámeszközt (rádió és televízió reklámok, a nyomtatott sajtóban elhelyezett hirdetések, szórólapok, kültéri és beltéri kommunikációs eszközökből, buszmatrica, kirakati plakát, óriás plakát, valamint Interneten elhelyezett tájékoztatások) vett igénybe a 2005. augusztus 22-től szeptember 30-ig, illetve a 2006. március 1-től április 14-ig tartó kampányok során. Mindkét kampány fő üzenete a Dominó Aktív díjcsomag 15 Ft/perc hívásdíja, illetve a 15 Ft/darab SMS-díja volt. Mindkét díj esetében fennállt azonban az a körülmény, hogy meghatározott hívás-, illetve SMS-küldés irányokra ennél magasabb díjak vonatkoztak. A 15 Ft/perc hívásdíj csak csúcsidőn kívül, csak hálózaton belül és vezetékes irányban volt érvényes, az SMS-díj pedig csak belföldi előfizetőknek történő üzenetküldésnél érvényesült. A GVH határozatában megállapította, a reklámozott SMS-díj érvényesülésének e korlátozását a T-Mobile egyik reklámeszközén keresztül sem közölte, míg a hívásdíj érvényesülésének feltételeiről a fogyasztó számára nehezen észlelhető (*-gal jelzett, igen kisméretű, illetve rövid ideig látható) módon adott információt.
A GVH nem fogadta el a T-Mobile azon álláspontját, hogy a fő üzenetben foglalt díjak érvényesíthetőségének feltételeit a fogyasztó, a reklám észlelését követően, több forrásból is megtudhatja, mielőtt előfizetne a díjcsomagra. A Versenytanács szerint a T-Mobile tájékoztatása akkor felelt volna meg a versenytörvény rendelkezéseinek, ha a díjcsomag kedvező árai érvényesíthetőségének feltételeit vagy korlátait (időszaki díjak megfizetése, percdíjaknál a csúcsidőn kívüliségre, valamint a korlátozott hívásirányokra történő utalás, az SMS-kedvezménynél a belföldi előfizetőkre történő utalás) az alkalmazott kommunikációs eszközökben minden esetben jól láthatóan és/vagy érzékelhetően jelenítette volna meg az eljárás alá vont vállalkozás. Ez nem jelenti azt, hogy a reklámoknak az áru valamennyi lényeges tulajdonságáról egyszerre, egy időben, ugyanazon kommunikációs eszközön keresztül és ugyanolyan formában kell tájékoztatást adni. A reklámokban kiemelt előnyös tulajdonságokhoz szorosan kapcsolódó, azt korlátozó vagy kiegészítő lényeges információk megjelenítése azonban jogos elvárása a fogyasztóknak, amelynek hiánya megtévesztésre alkalmassá teszi a mégoly hatékony és egyebekben igaz információkat közzé tevő tájékoztatást.
A 100 milliós bírság meghatározása során a GVH azt is súlyosító tényezőként vette figyelembe, hogy a T-Mobile-t hasonló jogsértés miatt egyszer már elmarasztalták. .