"Reklámprogramok és kémprogramok: a pénzügyi háló felfejtése" címmel hozta nyilvánosságra a McAfee az AvertLabs legújabb kutatásának eredményét. A tanulmány felfedi a reklám- és kémprogramok növekedését ösztönző pénzügyi indítékokat, azok elterjedését, és a problémáért felelős bűnösöket.
A McAfee kutatása szerint a reklám- és kémprogramok terjesztői a törvényes vállalatokhoz tartozó marketingprogramokat használják ki. A reklámprogramok terjesztői továbbá fedővállalatokat és weboldalakat használnak, hogy így juthassanak el a gyanútlan felhasználóhoz és a közvetítőkhöz, ami azt jelenti, hogy a törvényes oldalakat ismert kémprogramterjesztőkhöz kapcsolják. A program ezután telepíti magát a felhasználó gépére – gyakran, mint valamely „ingyenes” szoftver részének helyettesítője – és marketingadatokat gyűjt össze, illetve célzott hirdetésekkel bombázza a felhasználót.
A dokumentum néhány kulcsfontosságú eredménye:
- A hírességek a szexnél is nagyobb vonzerőt jelentenek. A reklámprogramok legfőbb terjesztői a sztárokkal és hírességekkel foglalkozó weboldalak, nem pedig – a közhiedelemmel ellentétben – a felnőtt- és pornóoldalak.
- A reklám- és kémprogramok növekedése exponenciális. 2006 augusztusában körülbelül 450 reklámprogramcsalád létezett 4000-nél is több változattal.
- A McAfee SiteAdvisor újabb keletű felmérése szerint az internethasználók 97 százaléka nem tudja a biztonságos és a nem biztonságos oldalakat megkülönböztetni, tehát a felhasználók nagy többsége csak egyetlen kattintásnyira van attól, hogy letöltsön valamilyen nem kívánt programot.
- A reklámprogramra épülő üzleti modell jövedelmező. Egy nem régi bűnügyi vádirat állítása szerint Jeanson James Ancheta, egy elítélt „botpásztor” (bot-herder) 150 dollárt keresett minden 1000 megfertőzött számítógép után.
„A jövedelmező online kapcsolódó marketingmodellek, valamint a reklám- és kémprogramok terjedésének egyszerűsége kimagasló jelentőségűvé teszi ezeket a fenyegetések területén” – mondja Jeff Green, a McAfee termékfejlesztési vezető alelnöke. „2003 (amikor a reklám- és kémprogramok domináns fenyegetési tényezőként felbukkantak a biztonsági környezetben) és 2006 között a reklámprogramok családja több mint 1000 százalékos növekedést mutatott, ami az elmúlt néhány évben bekövetkezett gyors növekedést bizonyítja.”
A dokumentum továbbá kiemeli a reklám- és kémprogramok körüli zavarodottságot, amellyel a kereskedők és a vásárlók szembesülnek, valamint a rosszindulatú, nem kívánt szoftverek és a barátságos szoftverek közötti határok elmosódását.