A Freesoft Nyrt. 2006. október 12-én tartott sajtótájékoztatóján bemutatta új auditált irat- és ügykezelő rendszerét a Contentumot, amely az egyetlen olyan megoldás Magyarországon, ami megfelel a jogszabályok kibővített kötelezettségeinek. Az erről szóló tanúsítványt Rippel Endre a CERTOP Termék- és Rendszertanúsító Ház ügyvezető igazgatója adta át Keresztesi Jánosnak a FreeSoft vezérigazgatójának.
A saját fejlesztésű Contentum termékcsalád, amely az iratok teljes élettartamát nyomon követi és az elektronikus ügyintézési funkciókat is ellátja, az iratkezelési szoftverek magyarországi piacán egyedülálló megoldás. Az auditálását követően akadály nélkül bevezethető és használható a közfeladatokat ellátó szervezeteknél a jogszabályi kötelezettségnek megfelelően, mivel a minősítési eljárás eredményeként a Contentum rendszer megszerezte a 24/2006 BM-IHM-NKÖM rendelet követelményeinek kibővített teljesítéséről szóló tanúsítványt. 2007. január 1.-től közfeladatot ellátó szerv csak minősítéssel rendelkező elektronikus iratkezelő szoftvert vezethet be. Ennek eredményeként a közigazgatási iratkezelési megoldások területének eddig is piacvezető szállítója a FreeSoft, a minősített szoftverek bevezetésének határideje után várhatóan további piacbővülés elé néz.
A Contentum termékcsalád egy átfogó szervezeti tartalomkezelési rendszer, amely megvalósítja: a dokumentum-, irat-, munkafolyamat-kezelést, papír-, dokumentumdigitalizálást, elektronikus űrlapkezelést, web alapú elektronikus ügyfélkapcsolati portál működtetését. A központi államigazgatási és a helyi önkormányzati ügyfeleinknek a Contentum rendszer közigazgatás számára optimalizált, irat- és eljárásmintákat, mintaszabályzatokat is tartalmazó változatát a KIR3-t (Közigazgatási Iratkezelő Rendszer - 3. verzió) vezetjük be. A fenti rendeletben meghatározott követelményeket a Contentum (KIR3) termékcsalád két modulja, az iratkezelő (eRecord) és az e-ügyintézési portál (eGovPortal) működése fedi le, így ezek tanúsítására került sor. Az eRecord modul a törvényi előírásoknak és az EU szabványainak megfelelően a felhasználó szervezet által irattá minősített dokumentumok nyilvántartását támogatja és megvalósítja az iratok teljes élettartamának nyomon követését. Az eGovPortal modul a törvényi előírásokból adódó elektronikus ügyintézési funkciókat biztosítja a szervezetek számára. A rendszer teljes körűen, a Közigazgatási Eljárási Törvényben foglaltaknak mindenben megfelelően biztosítja az ügyfelek beadványainak párbeszédes és nem párbeszédes formában történő befogadását, a beadványok automatikus érkeztetését, a visszaigazolások kezelését, valamint a kiadványok megfelelő formában történő elkészítését.
A több hónapon keresztül zajló minősítő audit során a tanúsítást végző Certop auditorai többek között vizsgálták a rendelet egyes követelményeinek funkcionális és nem funkcionális kezelését, a működés során használt elektronikus aláírási komponensek dokumentációját, minősítését, a szoftverbiztonsági követelményeket. A minősítési eljárás során az iratkezelési szoftver alapvető iratnyilvántartási (érkeztetés, iktatás, iratmozgás-nyomonkövetés, irattározás) funkciói mellett a tanúsító cég részletesen vizsgálta a dokumentumok elektronikus tárolásának, illetve elektronikus aláírással történő hitelesítésének és a hitelesség ellenőrzésének lehetőségeit, valamint a Közigazgatási Eljárási Törvény és a kapcsolódó jogszabályok által előírt, a Kormányzati Ügyfélkapuhoz kapcsolódó ügyfélazonosítási eljárást. Ez utóbbi megbízható működésére utal, hogy a FreeSoft egyedüli cégként a legmagasabb szintű „kibővített” minősítést kapta meg.
A sajtótájékoztatón a Prím Online kérdéseire az alábbiak láttak még napvilágot:
- a rendszer 20-2000 munkahelyes intézményekben egyaránt, rugalmasan működtethető;
- az informatikai alaptudással rendelkező átlagos kormányzati/önkormányzati ügyintéző három teljes munkanapot igénybe vevő tanfolyamon ismerheti meg, sajátíthatja el a programrndszer használatát; az upgrade tanfolyamok 1-2 naposak;
- a programcsomag a belső jogosultság-kezelés köveztelményeit is kielégíti, azok szerint üzemeltetése rugalmasan beállítható.
Kép: Keresztesi János vezérigazgató és Rippel Endre ügyvezető igazgató a tanúsítvány átadásakor Fotó: Timár Ágnes