A Nokia harmadik negyedéve: 4 százalékkal csökkent a profit
MTI Sajtóadatbank, 2006. október 24. 10:34
A finn Nokia, a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója 845 millió eurós adózott eredményt ért el a harmadik negyedévben, 4 százalékkal kisebbet az egy évvel korábbi 881 milliónál. A csekély visszaesést egyszeri átszervezési tételekkel és kisebb részben azzal magyarázták, hogy az értékesítés nagy mennyiségi növekedését az átlagár csökkenése kísérte, a még fejletlen piacok gyors meghódítása miatt.
Az üzemi eredmény ugyancsak 4 százalékkal csökkent, 1,1 milliárd euróra a tavalyi harmadik negyedévi 1,149 milliárdhoz képest. Egyszeri tételek nélkül számolva 16 százalékos növekedést mértek.
Az értékesítés 20 százalékkal 10,1 milliárd euróra ugrott 8,403 milliárdhoz képest.
A harmadik negyedévben a Nokia 88,5 millió készüléket adott el, 13 százalékkal többet, mint a második negyedben, és 33 százalékkal többet, mint a tavalyi harmadik negyedben. A piaci részaránya, a cég saját becslése szerint, 36 százalékra nőtt a második negyedévi 34 százalékról. A tavalyi harmadik negyedben 33 százalékos volt a részesedése.
Készülékeinek átlagára azonban 93 euróra csökkent a harmadik negyedévben, mert a frissen megdolgozott piacokon az olcsó, "kezdő" mobilkészülékek adják az értékesítés többségét. A második negyedévben 102 euró, a tavalyi harmadik negyedben szintén 102 euró volt az átlagár.
A harmadik negyedben a Nokia 24,8 millió készüléket adott el Európában, ez 17,5 százalékkal több a második negyedévinél, és 11,2 százalékkal több a tavalyi harmadik negyedévinél. Észak-Amerikában csak 11,5 százalékkal több készüléke fogyott, mint a második negyedben, és az 5,8 millió mobil ugyanannyi volt, mint a tavalyi harmadik negyedben. Ellenben Kínában a 13,8 millió készülék 17,9 százalékkal több volt, mint a második negyedben, és 62,4 százalékkal több, mint a tavalyi harmadik negyedben. Kínán kívül Ázsia egészében is 65,9 százalékkal nőtt az értékesítés mennyiségben a tavalyi harmadik negyedhez képest, 20,9 millióra, és Latin-Amerikában 32 százalékos volt az éves többlet.
A Nokia szerint a világ összes gyártója 243 millió készüléket adott el a harmadik negyedévben, 6 százalékkal többet a második negyedévinél és 22 százalékkal többet a tavalyi harmadik negyedévinél.
A cégnél úgy becsülik, hogy a világ gyártói közel 970 millió készüléket adhatnak el idén egész évben, 22 százalékkal többet, mint tavaly. Az első félév végén a világpiac 15 százalékos bővülését, az év elején még csak "több mint 10 százalékos" növekedését jósolták. A tavalyi egész évről a Nokiánál úgy becsülik, hogy a világpiac 24 százalékkal 795 millió készülékre nőtt, és ebből a cég részesedése 265 millió készülék volt - rekordmennyiség - 28 százalékkal több a 2004-esnél, vagyis évi átlagban a piaci részarányuk nőtt, 33 százalékra.
A második negyedévben a Nokia 1,14 milliárd eurós adózott eredménye 43 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi 799 milliót.
Az ütem, továbbra is a fellendülő mobilpiacnak és különösen a multimédiás készülékek növekvő keresletének köszönhetően, jócskán gyorsult: az első negyedévi 1,048 milliárd eurós adózott eredmény még csak 21,4 százalékkal haladta meg az egy évvel azelőttit. A cég 2004 óta ledolgozta némi fejlesztési lemaradását.
A második negyedévben az üzemi eredmény 1,5 milliárd euró volt, egy évvel korábban 1 milliárd.
A forgalom 9,81 milliárd euró volt, 22 százalékkal több a tavalyi második negyedévi 8,06 milliárdnál.
A második negyedévben a Nokia 78,4 millió készüléket adott el, 4 százalékkal többet, mint az első negyedévben, és 29 százalékkal többet, mint egy évvel azelőtt. A piaci részaránya, a cég saját becslése szerint, 34 százalékos volt, kisebb az első negyedévi 35 százaléknál, de több a tavalyi második negyedévi 33 százaléknál.
A Nokia az első negyedévben 75,1 millió készüléket adott el, 40 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, de 10 százalékkal kevesebbet, mint a tavalyi utolsó negyedben.
A Nokia saját becslése szerint az összes gyártó a második negyedévben 230 millió mobilkészüléket adott el világszerte, 7 százalékkal többet, mint az első negyedben, és 26 százalékkal többet, mint a tavalyi második negyedben.
A Nokia készülékeinek átlagára 102 euró volt a második negyedévben. Az átlagár 103 euró volt az első negyedévben, kevesebb a tavalyi első negyedévi 110 eurónál, de magasabb az utolsó negyedévi 99 eurónál.
Tavaly a Nokia 3,616 milliárd eurós adózott eredményt ért el, 13 százalékkal többet a 2004-es 3,192 milliárdnál.
Az üzemi eredménye 7 százalékkal 4,639 milliárd euróra nőtt 4,326 milliárdról, ezen belül a mobiltelefon-gyártásban 5 százalékkal 3,598 milliárd euróra csökkent, a multimédia-termékeknél (ezek főleg számítógépek) majdnem ötszörösére, 836 millió euróra nőtt, a vállalati megoldásoknál az üzemi veszteség 258 millió euróra nőtt 210 millióról, a hálózati termékeknél 3 százalékkal 855 millió euróra csökkent a többlet.
A forgalom 16 százalékkal - 2000 óta a leggyorsabban - 34,191 milliárd euróra nőtt 29,371 milliárdról.
A Nokia 1999-ben építette föl komáromi gyárát, körülbelül 100 millió euróért. A gyárat tavaly, több mint 50 millió eurós költséggel, új üzemcsarnokkal bővítette.
Júniusban közölték, hogy a Nokia és a német Siemens egyesíti a hálózatiberendezés-gyártását. A Wall Street Journal korábban 31,6 milliárd dollárra tette az ügylet értékét.
Az egyesítés ötletét - és a verseny szempontjából a szükségességét - a francia Alcatel és az amerikai Lucent Technologies távközlésiberendezés-gyártó egyesítése adta. Az Alcatel és a Lucent Technologies április elején bejelentett egyesülésével 21 milliárd eurós árbevételű cégcsoport jön létre, amely a 24 milliárd eurónak megfelelő forgalmú amerikai Cisco Systems után a világ második számú távközlési hálózatépítője lesz.