IT erőforrás-kihelyezés – hogyan szerződjünk?
Kovács Attila, 2006. október 26. 16:23
Az IT-outsourcing szerződések 10 jogi buktatójáról és aranyszabályáról tartott ma sajtótájékoztatót a Navigator Zrt. nevében Juhász Lajos, a Navigator vezérigazgatója és Novák Tamás, informatikai- és munkajog szakértő.
A főbb megállapítások összefoglalója a következő.
1. Az IT-outsourcing szerződések legfontosabb kritériuma, hogy a felek a szerződés tárgyát pontosan határozzák meg
2. A szerződéses garanciák és mérési metódusok meghatározásával az elvárt szolgáltatási szint optimalizálható
3. Egyértelművé tehető a kártérítési felelősség a kártérítés tárgyi és időbeli korlátainak meghatározásával
4. A szerződés tárgyát képező eszközkészlet biztosításainak összehangolásával megoldható, hogy ne legyen lefedetlen terület
5. Az ügyfél adatainak és informatikai rendszerének biztonsági szintjét az ügyfél tevékenységi körével közösen össze kell hangolni. A szerződéskötést követően a Navigator néhány héten belül kidolgozza a Helyreállítási Tervet. Így minden egyes ügyfél esetében minden üzemeltetett eszközre és rendszerre vonatkozó beállítás és környezeti jellemző pontosan dokumentált. Igény szerint a Navigator nem csak helyreállítási, hanem katasztrófatervet is készít, ez azonban további megállapodás tárgyát képezi és többletköltséget jelent. A védelmi szoftverek telepítése és üzemeltetése is a szolgáltató kompetenciája, a jogtiszta, legális védelmi szoftvereket azonban az ügyfélnek kell biztosítania. A szerződés kiterjedhet a védelmi szoftverek – és általában is a jogtiszta szoftverek – folyamatos biztosítására a szolgáltató kötelezettségeként.
6. A vállalat partnerekkel, munkatársakkal és a hatósággal történő kapcsolattartási rendszerének egységesnek és jól dokumentálhatónak kell lennie. Szerződéskötésekor kell arról is megállapodni, hogy a szolgáltató hogyan biztosítja az ügyfél, mint vállalkozás számára az informatikai kapcsolatokat, azaz a kapcsolattartást: a partneri vállalkozásokkal, külső munkatársakkal (pl. távmunka lehetősége), és a hatóságokkal.
7. Az ügyfél informatikai rendszerének elemzésével megelőzhetőek, vagy előre jelezhetőek a problémák és leállások.
8. Az erőforrás-kihelyezés alkalmával átvett munkatársakra vonatkozó munkajogi szabályozások
9. Az IT-outsourcing szerződés megkötésén túl a bizalmon alapuló partneri kapcsolat kiépítése fontos a hosszú távú együttműködéshez A Navigator úgy gondolja, hogy egy IT-ousourcing szerződés túlmutat az SLA megállapodások teljesítésén és a statisztikák alapján történő elégedettség-mérésen. A sikeres együttműködés a felek kölcsönös bizalmán alapul.
10. Az IT-outsourcing szerződés hatálya alatti és utáni jogtulajdonlás kérdését is javasolt előre meghatározni.
Kérdéseinkre a Navigator vezetője a következőket válaszolta. A teljes hazai IT szektor 20 százalékát jelentheti ma az IT outsourcing szegmens. Jelenleg minden IT erőforráskihelyezéssel foglalkozó cég a közszféra megrendeléseire vár e téren is. A jelenlegi és hatályos közbeszerzési törvény viszont teljes mértékben összeegyeztethetetlen az IT outsourcinggal. A cég tapasztalata szerint manapság az IT erőforrás-kihelyezésben gondolkodó hazai vállalatok legnagyobb része a legkevésbé informáltak abban, hogy pontosan meghatározzák, milyen tevékenység tartozzon a szerződésbe.