Kulcsszerepben a honosítás

, 1999. december 15. 15:01
Elsősorban a szoftverek honosításával és lokalizációjával kapcsolatos előadások hangzottak el december 8. és 10. között a budapesti Hilton szállóban tartott Európai LISA Fórumon, amelynek központi témája az informatikában és távközlésben alkalmazott szoftverek és hardverek különböző nyelvterületekre történő adaptálása volt. A háromnapos konferencián a témához kapcsolódó plenáris és szekcióüléseken cserélhették ki tapasztalataikat a résztvevők, a szünetekben pedig a fórum kísérőrendezvényeként minikiállításokat tekinthettek meg az érdeklődők.
"A honosítás alapkövetelmény az ezredfordulón" - szólt a konferencia kulcsmondata, amit azzal toldott meg Michael Anobile, a LISA ügyvezető igazgatója, hogy a lokalizáció egyben a nemzetközi üzleti siker kulcsa is, amely az informatikai termékek fejlesztőivel történő szoros együttműködésben valósulhat meg. A honosított termékek éves forgalmának értéke ma már több mint 50 milliárd dollár, a magyarországi piac nagysága mintegy 2 millió dollár. Az ügyvezető a LISA saját elemzéseire támaszkodó adatokkal bizonyította a lokalizáció üzleti fontosságát: ha egy termék életciklusának felfutó ágában megtörténik a honosítás, akár 50 százalékkal növekedhet meg az értékesítésekből származó bevétel. Elsősorban a szoftverfejlesztőket érheti komoly veszteség, ha csak késve dobják piacra egy program újabb verziójának honosított változatát. A fejlesztők, a lokalizálással foglalkozó szakemberek, a forgalmazók és a felhasználók közös érdeke, hogy a legújabb technológiák a lehető leggyorsabban és minél szélesebb körben terjedjenek, mindez hosszú távú kapcsolatok kiépítésével, szakmai képzéssel, oktatással és az egyes nyelvterületeken alkalmazott normák kidolgozásával érhető el. Másképpen fogalmazva: a kínálati és a keresleti oldal együttműködésére van szükség az eredményes lokalizáció eléréséhez - emelte ki a LISA ügyvezetője.

Frans Bruinsma, a Compaq Computer PC-termékcsoportjának honosítási és minősítési igazgatója a minőségbiztosítás és vásárlói megelégedettség fontosságát hangsúlyozta a globális üzlet logisztikájával foglalkozó előadásában. A fejlesztők, honosítással foglalkozó szakemberek és a felhasználók közötti elektronikus kapcsolattartás is nagy szerepet játszik a technológiák terjesztésében - állapította meg az előadó. A vásárlói elégedettség elérése kiemelten fontos minden jelentős cég üzletpolitikájában, így a Compaq is nagy figyelmet szentel termékei honosításának.

Mivel a termékek száma robbanásszerűen növekszik, ugyanakkor élettartamuk drasztikusan csökken, egyre rövidebb idő áll rendelkezésre a honosításhoz, így fokozódik az elektronikus úton kapcsolatot tartó, úgynevezett "virtuális teamek" szerepe és aktivitása. A honosítással foglalkozó partnerek és csoportok egyre inkább az internetet használják a feladatok egyeztetésére és a dokumentációk cseréjére, ami felgyorsítja a kapcsolatot - fejtette ki a Compaq szakértője.

Dave Pullin, az IBM Co. Java-komponensek üzletágának igazgatója a világméretű üzleti kihívások értelmezésével foglalkozott előadásában. Kiemelte, hogy napjainkra már nemcsak az informatikai piac vált világméretűvé, a szükségletek kielégítése globálissá tette a gyártók közötti versenyt. A lokalizációban, honosításban érdekelt cégek számára az egyik legnagyobb feladat, hogy létrehozzanak egy egységes, magas szintű kommunikációs rendszert, amelynek megvalósítására kitűnő lehetőséget kínál az internet. Az IBM szakértője szerint a világháló segítségével megvalósult elektronikus kapcsolattartás csak nyitánya annak a fejlődésnek, amely a következő esztendőkben várható. Mindez Magyarországnak is egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy megtalálja helyét a kiépülőben lévő elektronikus világpiacon.

Kevin Graham, az ITP Limited operatív igazgatója a jövő század üzleti életének motorjaként említette a honosítást és a fordításokat. Az 50 milliárdos piac évente 15-20 százalékkal növekszik, de a jövő évezredben ennél is nagyobb fejlődés várható, mivel a globalizáció térhódításával növekszik a többnyelvű szolgáltatások iránti igény - a növekedéshez azonban infrastrukturális és műszaki befektetésekre van szükség. Az ITP 1997-ben megnyitott budapesti irodája a térség honosítástechnikai centrumának számít, a közeljövőben világszintű szoftvertesztközpontot hoznak létre, ahol a programcsomagok funkcionális és nyelvi tesztelése folyik majd. Az igazgató hangsúlyozta, hogy Budapestet az elmúlt több mint két esztendőben felmutatott kiemelkedő eredmények alapján választották ki. Az új központ továbblépési lehetőségeket teremt a jelenlegi csapat számára, és új munkahelyeket is teremt.

A LISA egyetlen magyar tagja az Ablaksoft Kft., amely a budapesti rendezvény egyik támogatójaként segítette a fórum megrendezését. Dr. Márkus Gábor, a cég ügyvezető igazgatója előadásában többek között a magyarországi honosítás üzleti környezetének folyamatait, illetve azok változásait tekintette át, és szólt a jelenlegi, valamint az ezredforduló után várható fejlődési irányzatokról is.

A LISA céljai:

Az 1990-ben Svájcban megalapított nonprofit szervezet, a LISA (Localisation Industry Standards Association) a honosítási és a globalizálási iparág vezető szervezete. A LISA jelenlegi tagsága az iparág vezető szoftver- és hardvergyártóinak, a honosítással foglalkozó cégeknek, továbbá - egyre növekvő mértékben - a rokon IT-szektorokban tevékenykedő vállalatoknak összesen 150 képviselőjét tömöríti. A genfi székhelyű szervezet célkitűzései között a honosítással és globalizációval foglalkozó cégek tevékenységének összehangolása, módszertanának kidolgozása, tapasztalatainak cseréje szerepel.