PIN kódos telefonközpont: áldás vagy átok?

forrás Prim Online, 2006. november 6. 16:59
Sok már a telefonszolgáltató-váltás viszontagságait megjárt cégvezetőben merül fel a kérdés: hogyan lehetne további telefon-költségmegtakarítást elérni úgy, hogy ettől nem csökkenne a vállalat hatékonysága? Első hallásra furcsán hangzik, de a kérdésre a válasz leginkább magán a cégen belül keresendő: több külföldi felmérés szerint a telefonszámla nem elhanyagolható hányadát a munkatársak magánbeszélgetései teszik ki.
"A probléma tipikusan a 10 főnél többet foglalkoztató cégeket érinti leginkább. A kicsik bizalmi alapon oldják meg a kérdést” - azaz a magánbeszélgetések egy hallgatólagos mértékig megengedettek, mondta el Schumann Zoltán, a Gloster telekom szervizvezetője.

Hosszabb tárcsázás, kevesebb telefonszámla

A nagyobb cégeknél és intézményeknél a magánbeszélgetések visszaszorítására a legelterjedtebb megoldás az ún. PIN kódos, másnéven személyi kódos rendszer használata. A dolog lényege, hogy minden munkatárs egy 4-5 karakter hosszú (azért ilyen hosszú, nehogy véletlenül egy kollégáét tárcsázza) személyhez kötődő PIN kódot tárcsáz a hívószám elé, és ezáltal személyenként mérhetővé válik az általa generált forgalom. A telefonszámla pedig már a bevezetést következő hónap végén kevesebb : aki tudja hogy a „nagy testvér” figyeli, visszafogottabban kezeli a céges telefont magán célokra.

A szakértő tapasztalatai szerint, átlagosan 30%-al csökken a vezetékes telefonszámla a PIN kódós rendszer bevezetése után.

Céges kedvezményt magáncélra felhasználni legálisan?

Azért kínálkozik egy jó megoldás arra, hogy „legálisan” beszélhessenek szeretteikkel, barátaikkal. Számos vállalkozásnál a hivatalos PIN kódhoz egy magán PIN kódot is kiosztottak a munkatársaknak (pl.a céges PIN kód 1-el a magán PIN kód 2-vel kezdődik). Ha a magánkódot tárcsázza a kolléga a hívás előtt, azt a telefonközpont külön számolja a hivatalos hívásoktól. Az így különválaszott magánbeszélgetések díját pedig a hónap végén befizeti a pénzügynek.

Az eddig nagyvonalúan kezelt burkolt juttattástól megfosztott dolgozó mindössze azzal vigasztalódhat, hogy ezentúl a cég által kapott kedvezményes - csak nagy forgalmú ügyfeleknek járó - kedvezményes tarifán társaloghat az otthoni (drágább) magáncsomag helyett.

20% szja a szét nem választott telefonszámlára

2006 szeptember 1-jétől - ugyan csak indirekt módon - de törvényi előírás is a személyi kódós rendszer használata. A módosított törvény értelmében ugyanis ha nincsenek különválasztva a hivatalos és a magánhívások, akkor a teljes telefonszámla érkének 20%-át természetbeni juttattatás jogcímen be kell fizetni az adóhivatalnak.

"Ez nagyon jelentős terhet ró a vállalkozásokra és a közintézményekre még egy kisebb összegű havi telefonszámla esetén is” - tájékoztatott Schumann Zoltán.

Áldás vagy átok a PIN-kódos rendszer?

Összefoglalva: a vállalkozások és az intézmények jobban járnak egy PIN kódós rendszer használatával, mert


A változás kétségtelen hátránya a megnövekedett adminisztrációs terhek. Egy PIN kódos rendszer üzemeltetése kb. nettó 100 ezer forint havi vezetékes telefonszámla felett kifizetődő.

Alkalmazotti előnyök


Dolgozói szemszögből igen hátrányos, hogy a céges telefon többé nem használható magáncélra. De mint tudjuk, agyafúrt nép a magyar: jól tudják, hogy a hivatalos PIN kóddal indított magánhívások ellenőrzésére sehol sincs elegendő erőforrás.

"Ezért fontos, hogy személyi kódos rendszer bevezetését a szervezeten belül valamilyen közmegegyezés előzze meg” - teszi hozzá Schumann Zoltán

Következő cikkünkben egy kicsit közelebbről megvizsgáljuk a módosított jogszabályt, pontosabban azt, hogy milyen kötelezettséget jelent a vállalkozásoknak, és melyek lehetnek az esetleges „kiskapuk".

Forrás: www.alkozpont.net