Open View Universe 1999

Kovács Gyôzô Kovács Gyôzô, 1999. december 15. 16:43
Idén Párizsban, az európai Disneylandben rendezte meg a Hewlett-Packard az európai HP Open View találkozót. A cég legfontosabb üzenetét - ahogy azt ők is megtették - akár egy "e" betűs szóban is összefoglalhatjuk: jön az e-service, vagyis az elektronikus szolgáltatások kora.
Karen Slatford elnökhelyettes és vezérigazgató szerint az e-service többet jelent, mint amit az e-commerce vagy akár az e-business takar. Utóbbi kettő kizárólag elektronikus alkalmazásokat sorakoztat fel, míg az e-service-ben minden benne van, amit a világhálózat a felhasználóknak nyújt, amivel meggyorsítja és kiterjeszti a korábbi konvencionális adatfeldolgozásokat.

"Hetek vagy hónapok kérdése" - mondja Buzz Walter, a HP marketingmenedzsere -, "hogy bármely cég vezetése döntésre kényszerüljön: vagy átállítja korábbi konzervatív vállalkozását egy internetes megoldásra, vagy pedig eltűnik a piacról." A HP a közeljövőben e feladat megoldására új e-service termékeket jelent be, amelyekkel a hagyományos üzletmenetről az internetre történő áttérést a felhasználónál igyekszik úgy megoldani, hogy az üzletvitelében ne okozzon katasztrofális változást. Egyébként maga a HP is most vezeti be a végfelhasználók kiszolgálására az elektronikus kereskedelmet (a tengerentúlon ez már meg is történt), eddig ugyanis csak a viszonteladókkal tartotta így a kapcsolatot.

Megoldásvásár

Víziók és tervek mellett kész megoldásait is bemutatta a HP, amelyek fókuszában a HP Open View rendszerfelügyeleti szoftvere állt. A rendszer szolgáltatásait eredeti felállásban a nagyszámítógépek felé nem lehetett kiterjeszteni, azonban ezt a hiányt a Sterling Software-rel együttműködve pótolták, ugyanakkor más felügyeleti szoftvereket is kidolgoztak az Open View-hoz a HP "farvizén hajózó" külső szoftvercégek. Közéjük sorolható az SAP, a BaaN, az Oracle, a Cisco, a Cabletron, a Redwood, illetve a BEA Management. A széles körű együttműködés célja, hogy az Open View-t bármilyen környezetben alkalmazni lehessen.

A rendezvény kapcsán többször is elhangzott, hogy nehéz meghatározni, valójában hány termék tartozik közvetlenül a HP Open View-hoz, mert a rendszeren belül is vannak párhuzamosságok. Egy biztos: a termékcsalád első eleme még a nyolcvanas években HP Network Node-Manager néven jelent meg, amit a hálózatok csomópontjainak felügyeletére fejlesztettek ki. E köré hozta létre a HP a többi menedzsmentszoftvert, amely a teljes vertikumot - azaz a hálózatot, a szervereket, a tárolókat és az alkalmazásokat is - képes felügyelni. A HP Open View rendszer történetét több nagy fejezetre szokás bontani: az első volt a már említett hálózati felügyelet, később erre épült a rendszerfelügyelet, ezt követően rájöttek arra, hogy a felhasználókat leginkább az alkalmazás érdekli, ekkor jelent meg az alkalmazásfelügyelet, amiből a rendszer a múlt év végén lépett tovább a szolgáltatási szintű felügyelet irányába. A szolgáltatásfelügyelettel a felhasználó képes az előírt paraméterek és szolgáltatási szintek figyelésére és betartatására. Christoph Pfister termékmenedzser elmondta, hogy az Open View felügyeleti tevékenysége már kilépett az internetre, így figyelemmel kíséri az e-commerce és az e-business tevékenységet, illetve ettől az évtől kezdve az elektronikus szolgáltatást, az e-service-t is.

"Rendszeres" vetélytársak

A HP Open View-nak e téren két jelentős vetélytárssal, a CA Unicenterrel, illetve az IBM Tivolival kell számolnia. A HP véleménye szerint rendszerük gazdaságosságával tűnik ki, mert az Open View moduljai önállóan is felhasználhatók, nincsenek merev keretrendszerbe, ún. frameworkbe szorítva, amit egyébként csak hosszú idő alatt lehet implementálni (e témakörrel - a piaci szereplők mindegyikét meghallgatva - részletesen foglalkozunk e havi és következő számunk Tanácsadó rovatában - a szerk.). A párizsi konferencia alkalmával egyébként Csombai Roland, a HP Open View ausztriai és magyarországi képviselője elmondta, hogy a HP egyik nagyon gyorsan fejlődő üzletágát éppen az Open View képviseli. Ausztriában például - ahol terjesztése előbb kezdődött, mint nálunk - a termék forgalma az elmúlt évben 60%-kal növekedett, szerinte ugyanez a tendencia nálunk is várható. A HP most zárult üzleti évében az Open View forgalma elérte az 1,4 milliárd dollárt, ebből Európára körülbelül 180 millió dollár jutott. Az Open View iránti nagy érdeklődést a párizsi konferencia mérete is mutatta, a kiállítókon kívül körülbelül 800-an - végfelhasználók és partnerek - voltak kíváncsiak a termékkel kapcsolatos újdonságokra.

És hogy mi mondható el a HP üzleti helyzetéről egészében véve? Nos, a legfrissebb jelentés szerint a cég nettó árbevétele 42,370 milliárd dollár volt, ami jelentősen felülmúlta az 1998. évi 39,419 milliárd dollárt. A HP bevételeinek növekedése az USA-ban 9, Európában 5, Ausztráliában és Óceániában 41, míg Latin-Amerikában 18%.