Tapasztalt gyakornokok - gyakorló tapasztaltak

Fekete Gizella, 1999. december 15. 16:28
Az eddig olvasottak alapján valószínűleg kevesen vitatják majd, hogy a néhány szegmensén keresztül évek óta ismert üzleti intelligencia a közeljövő - felhasználók, gyártók és forgalmazók szempontjából is - egyik legígéretesebb informatikai üzletága. Olyan szerencsés helyzetbe kerültek mostanság az iránta ébredő "vágyat" erősítő üzleti és technológiai tényezők (az információ felértékelődése, az EU-csatlakozás, a vevők kegyeiért vívott, késhegyig menő csatározások, az internet és a mobilkommunikáció térhódítása), hogy ma már nem az okokat kell keresgélni, hanem a kérdést megérteni, kezelni és megfelelő eszközismerettel megoldani képes üzleti, konzultációs partnereket (s mint láthattuk, a korábbiakkal ellentétben már nemcsak a mamutoknak, de a középmezőnynek is).
De mert informatikára épülő üzleti megoldásokról van szó, nem kell meglepődni, ha az előbb említettek mellett az informatika él- vagy középmezőnye is felkínálja szolgáltatásait, hiszen ma már hosszú távú piacképességéhez hozzátartozik, hogy üzleti tanácsadóként is megállja helyét. S ha ez - főként a kisebbeknek - nem megy egy-kettőre, akkor, amíg nem tesznek szert kellő tapasztalatra, képességeiket megfelelő referenciákkal igazoló szövetségeseket keresnek. A következő néhány oldalon - mivel a felhasználók is csak tapogatóznak, és ízlelgetik a témaként szolgáló megoldások számukra előnyös oldalait, illetve a sikeres bevezetést sejtető aspiránsokat - mindkét oldalból adunk egy kis ízelítőt. Rovatunk esetében szokatlan módon ki termékkínálatán, ki cégfilozófiáján, ki az üzleti oldalt domborítva ki, míg mások tapasztalataikból nyújtva át csöppnyi ízelítőt. A teljesség igénye nélkül a korábbi számunkban megismert DSS Consulting és az OLAP Horváth és Partner Vezetői Tanácsadó után most személyesen is bemutatkoznak az eddig névtelenül a háttérből kezünket vezető szállítók, tanácsadók (előző oldalainkon s a novemberi számunkban olvasottakat az ő tapasztalataikra támaszkodva állítottuk össze).

S hogy ne csak gondolataikat, de cselekedeteiket is közvetítsük, a sorozatzáró táblázatban néhány referenciahelyükön keresztül az elért üzleti eredményekkel, az azokhoz segítségül hívott eszközökkel, illetve magukkal az úttörő felhasználókkal is megismerkedhetnek olvasóink. Ugyanakkor azt is hozzátéve, hogy mint minden hasonló alkalommal, a kép sajnos most sem teljes, hiszen különböző okokból a terület olyan nagyságai maradtak távol, mint például az NCR, a HP, a DTI Consulting, az IQSoft és az Inventix, illetve a piacra készülődőknek (például a Debis vagy a Minor) sem tudtunk most helyet szorítani.

Előbb a klasszikus értelemben vett tanácsadók, majd a témaspecifikus szállítók, tanácsadók szólalnak meg, s az informatika óriásaival és a rendszerintegrátorokkal zárjuk a sort. A témától véglegesen azonban még most sem búcsúzunk, s lapunk nevéhez híven az üzleti haszonnal kecsegtető megoldásokkal kapcsolatos, összegyűlt, de a terjedelmi korlátok miatt bennünk rekedt további információkat - a lap megjelenésével egy időben - online kiadványunkon, a Prím Online-on tesszük közkinccsé, s ha az olvasóinktól érkező észrevételek indokolttá teszik, a jövő év folyamán is visszatérünk rá.

Tanácsadók az üzleti intelligencia szolgálatában

Ügyfélkezelés és e-business

"Mivel az adattárház, az SCM, a CRM és az e-business egymással szoros kapcsolatban lévő megoldás, az említett területeken jártas csoportjaink szorosan együttműködnek" - mondja Fehér Ede, a PricewaterhouseCoopers tanácsadója. "Globális szinten ehhez valamennyi vezető szoftvercég stratégiai partnerei vagyunk, hazai leányvállalataik közül pedig jelenleg az Oracle Hungaryval, az SAP Magyarországgal és a SAS Institute-tal tartunk szorosabb kapcsolatot. A következő évben az e-business és a CRM piacán várható, az ERP rendszerek megjelenéséhez hasonló robbanás új szereplőket, például a MicroStrategyt és néhány vezető e-business és CRM-szoftverfejlesztő céget vonz majd a hazai piacra, így velük is felvettük a kapcsolatot. Ezeknél az alkalmazásoknál csak üzleti megközelítéssel találhatunk megoldást a cégek problémáira, ami még inkább igazzá válik a ma még önálló területként számon tartott CRM vagy SCM integrálásakor."

"Erőforrásaink jelentős részét a cégünk számára stratégiai területnek számító e-businessre allokáljuk, de a Gartner megállapításával összhangban, miszerint világviszonylatban vezető helyen állunk a CRM területén, már idehaza is folyik az erre specializálódó tanácsadók tömeges felkészítése. A ma még csak klasszikus tanácsadói munkát adó SCM-területen viszont a rendszerbevezetések leghamarabb 1-1,5 éven belül várhatók, elsősorban a nagy retail láncoktól."

Fókuszváltás - termékről ügyfélre

Az adatbányászattal és adattárház-megoldásokkal is foglalkozó Andersen Consulting képviseletében a banki területre fejlesztett megoldásokban járatos Szikora Endre úgy véli, hogy hazánkban az üzletiintelligencia-rendszerek közül eddig csak a VIR- és a DSS-rendszerek gyakorlati bevezetésére került sor, de a mostani piacmozgások alapján már a marketing- és a CRM-rendszerek iránti igényekre is következtethetünk.

"Mivel eszközfüggetlenként csaknem minden nagyobb gyártóval tartjuk a kapcsolatot, ez szabad kezet ad az eszközválasztáshoz. Esetenként azonban a tapasztalat is lehet domináns, így választásunkat befolyásolhatják a hasonló feladatra már jól bevált termékek. A projektek sikerében fontos szerepe van az eszközismereten alapuló választásnak, hiszen eltérő tulajdonságaik révén azok más-más feladatra alkalmasak. A döntéskor érdemes néha kicsit előbbre is tekinteni, hiszen lehet, hogy a magas integritási fokuk miatt drága eszközök ára egy specializáltabb megoldással szemben hamarabb megtérül."

Oszd meg, és uralkodj

A KPMG jellemzően a kontrolling és az értékesítés területén fellépő vállalati igényekre koncentrál. A hagyományos adattárház- és OLAP-módszereket egy átfogóbb megközelítés, a tudásmenedzsment részeként alkalmazza, amelynek alkotóelemei például az adattárház-, valamint a döntéstámogatási, az ügyfélkapcsolat-kezelési, az adatbányászati, illetve a kommunikációs eszközök. Hosszú távú célként a tudásmenedzsment a szervezet munkatársainak, tapasztalatainak és információs rendszereinek összességéből egy, a tudás megosztását és létrehozását támogató optimális környezet kialakítását határozza meg, amelyben a megfelelő időben a megfelelő személyhez a megfelelő információk jutnak el.

Mándoki Gábor a KPMG képviseletében úgy véli, a piac érdeklődése ma a kontrollingot és ügyfélkapcsolat-kezelést támogató eszközök iránt a legnagyobb. Ennek kielégítéséhez technikai eszközként - a feladat típusától és méretétől függően - az Oracle, a MicroStrategy vagy a SAS Institute szoftvereit alkalmazzák. "Elemzésünk alapján növekvő piaci érdeklődés tapasztalható az üzleti intelligencia irányában. S mivel a tudásanyagot tároló alaprendszerek már kiépültek a vállalatoknál, a hangsúly most a felhasználók további igényeinek megfelelő, sajátos funkcionalitásra helyeződik át, ami az OLAP döntéstámogató eszközök iránti kereslet növekedéséhez vezet. Mivel tapasztalataink szerint a felhasználók nem tudják pontosan megfogalmazni igényeiket, csak problémáikat és a fennálló hiányosságokat ismerik, így főként igényeik meghatározásában tudunk nekik segíteni. Ezt követően új megközelítési módokat, hatékonyabb módszereket és korszerű megoldásokat is kezükbe adunk."

Üzletiintelligencia-specifikus megoldásszállítók

Intelligens ügyfélkapcsolatok

"Ma már elképzelhetőnek tartom, hogy a közeljövőben Magyarországon is eljutunk arra a szintre, ahol most a SAS Institute világviszonylatban tart" - mondja Musza István, a SAS Institute Kft. ügyvezető igazgatója. "A szállítóoldalon már alig van különbség, de idén a piac is a korábbiaknál gyorsabban reagált. Ha túl leszünk az Y2K-n, a versenyképességet meghatározó rendszerek iránti kereslet is megélénkül."

"Néhány kivételtől eltekintve a piaci szereplők ma még inkább csendes szemlélői, mint aktív résztvevői az e-commerce megoldásoknak. Mi azonban a SAS Institute e-intelligence megoldásával már felkészültünk a kereskedelmi csatornáikat weben keresztüli értékesítéssel bővítő vállalkozások támogatására. Az e-commerce keretében létrejövő adatbázisaikhoz például látogatóikat, azok szokásait elemző és kiértékelő intelligenciát kínálunk, hogy az eredményekre alapozva sikeresebb marketinget folytathassanak, illetve átalakíthassák webes szolgáltatásuk szerkezetét."

"Külföldön már nagyon kedvelt a SAS Enterprise Minerrel végezhető, elsősorban a telefóniában - például az elvándorlás-vizsgálatban - alkalmazott adatbányászat, az ügyfélcentrikus vállalatoknál bevezethető CRM, valamint a vezetői rendszerek új generációjának egyik sikeres terméke, a Balanced Scorecard. Idehaza az EU-csatlakozás után, az EU és az OECD felé irányuló rendszeres és pontos adatszolgáltatási kötelezettség miatt az állami szférára is komoly nyomás nehezedik. A fenti területen is működnek SAS-megoldások, amelyek közül az APEH-nél lévő adattárház alapú alkalmazás már a költségvetés tervezésében is debütált."

Versenyképes középmezőny

Az Axis által képvisel cégek közül a Sybase termékei a magyar piacon is évek óta keresettek. A gyártó üzletiintelligencia-divíziójának iparág-specifikus (pl. telekom, bank, biztosító), előre csomagolt, adaptálható, Industry Warehouse Studio (IWS) néven ismert típusmegoldásaival a jövőben növekvő keresletre számító analitikus, a vevőkapcsolatok kezelésének fejlesztésére optimalizált CRM-alkalmazások is készíthetők. Fejlesztéseikben az e-businesszel összefüggő megoldás és az üzleti intelligencia a domináns. Az Enterprise Portal a vállalkozásokat ügyfeleikhez közelebb vivő, testre szabható megjelenítési módokat kínál, az üzletiintelligencia-piacon pedig a Sybase továbbra is az adattárházi megoldásokra összpontosít.

A cég kínálatában szereplő Cognos üzletiintelligencia-eszközök egyik csoportja a felhasználóoldali megjelenítést (lekérdezés, többdimenziós elemzés, vizualizáló), más megoldásai pedig a rejtett összefüggések feltárására alkalmas adatbányászatot támogatják. Az e-business mellett is elkötelezett gyártónak az adatokkal kereskedő vállalatokat célzó DataMerchant terméke mellett - az Oracle "e-certified" minősítésével igazoltan - más programjai is alkalmazhatók ebben az iparágban.

Meglévő, tevékenységüket jól kiegészítő viszonteladóik (Laurel Kft., LBS Econet Rt., Minor Rt., Singular Hungary Kft., Synergon Rt.) megtartásán túl jelenleg olyan partnerkapcsolatok kiépítését szorgalmazzák, amelyeken keresztül a Microsoft SQL Server széles körű felhasználói táborának kínálhatnak versenyképes áron OLAP-megoldásokat. Ezzel a fenti kategóriájú termékeken alapuló üzleti megoldásokat már megfizetni képes, s így versenyképessé váló közepes, illetve kisebb vállalatok is felsorakozhatnak a nagyok mögé.

Partnerkapcsolatokra alapozva

Évek óta szereplője a döntéstámogatási rendszerek piacának - üzleti tervezést, beszámolást, teljesítménymérést, elemzést, valamint vezetői riportkészítést támogató, egyetlen adatbázison alapuló, egységes vezetői döntéstámogató rendszereivel - az SZKI Comshare Kft. A relációs (Microsoft SQL Server 7, IBM DB/2 Universal Database, Oracle), illetve multidimenzionális (Microsoft OLAP Services, IBM DB2 OLAP Server, Hyperion Essbase) adatbázisra épült OLAP-megoldásaik az adattisztításon, az adattárházon, az egységes vállalati tervezés és ellenőrzés lehetőségén kívül a felhasználóbarát megjelenítő- és elemzőfelületen történő navigálás lehetőségét is kínálják.

Tapasztalataik szerint elsősorban a meglévő rendszereiket adatforrásként használó tervezés és teljesítménymérés egységes analitikai és jelentéskészítési lehetőségeit keresik a felhasználók, s erre akár az általuk forgalmazott termékcsalád - Comshare Decision, DecisionWeb, BudgetPlus - is megnyugtató válasz lehet. Partnerválasztásukat minden esetben a megoldandó feladat determinálja. A KFKI-vel, az Andersen Consultinggal, a United Transferrel és a Userrel is dolgoztak sikeres projekteken. Eredményeikhez minden esetben hozzájárultak stratégiai partnereik, így az amerikai Comshare, valamint az IBM Magyarország, a Microsoft Hungary és két kisebb hazai cég, a User és a Comtrans.

Van mit tanulni

A MÁV Informatika Kft. vállalati adattár csoportjának vezetője, dr. Kereszturi János szerint ma a vállalati információs rendszerek megújítása, érdemi jobbítása az adattárház- és az adatpiac-megoldások legfőbb mozgatórugója. A fenti eszközök építésében, szervezésében, fejlesztésében és kiaknázásában tapasztalatot szerzett szakértő szerint a különbözően kategorizálható, nevesített területet érintő alkalmazások kapcsán a cégek egyre tudatosabban saját (többnyire heterogén) külső-belső környezetükbe integrált megoldást szeretnének megvalósítani. A szinergiára építő, integrált rendszerek fejlesztése a fejlesztőktől és a felhasználóktól egyaránt sokkal szélesebb körű és időállóbb együttműködést kíván.

"Rendkívüli, minden várakozást felülmúló elmozdulás tapasztalható az internetes technológiák területén. Nem véletlen, hogy mára a velünk kapcsolatban álló világcégek (SAS, Oracle, SAP, IBM) mindegyike zászlajára tűzte a teljes "internetesítés" jelszavát, hiszen ez a hihetetlenül gyorsan fejlődő, hatékony eszközrendszer jelentősen növelte az alkalmazások lehetőségeit. Ezáltal persze a tanácsadócégek is új kihívás elé kerültek - no de nézzük a másik oldalt. A gazdálkodó szervezetekkel farkasszemet néző kihívások (a külső-belső komplexitás növekedése és dinamikus, változásukban történő kezelésük igénye) bizony próbára teszik a ma használatos, a korábbi technológiában és szemléletmódban gyökerező megoldásokat. Az új lehetőségek hatékony kiaknázását ezenfelül az IT-megoldások misztifikálása is akadályozza. A felhasználók alábecsülése is számos esetben ront a helyzeten. Sokszor mi magunk sem hiszünk az új technológiák könnyű kezelhetőségében, felhasználóbarát voltában és a partnerek kreativitásában, rugalmasságában."

Informatikusok kiiktatva!

A Microsoft Hungary szövetségeseként, informatikai eszközökkel történő vállalati döntéstámogatás megvalósítását célul kitűzve alakult meg tavaly az elsősorban a Microsoft SQL Serverbe ágyazott OLAP technológia felhasználásán alapuló, VIR-rendszerek implementálásával foglalkozó Novosys Kft. A fentiek ellenére az Oracle Expressel, valamint a Cognos Powerplayjel történő rendszerbevezetések sem ismeretlenek számukra, sőt az SPSS/Clementine, illetve a Statsoft Statistica eszközeivel már adatbányász megoldások kialakításában is részt vettek, de ez utóbbi kapcsán úgy vélik, a magyar piac ma inkább csak a VIR-ek bevezetésére érett, s az adatbányászat szélesebb körű elterjedéséhez még időre van szükség. Úgy látják, a hazai vállalatok döntő többsége még a VIR-ek bevezetésénél tart, s csak ezt követően merül fel majd, mintegy lappangó igényként, hogy döntéshozóik - az informatikusok kiiktatásával - egymásból következő kérdéseikre minél gyorsabb válaszokat kaphassanak.

Tisztelet a nagyok iránt

A világ más tájaival ellentétben hazánkban kevésbé elterjedt, cégmérettől és iparágtól független Business Object üzletiintelligencia-megoldások egyik hazai képviselője a Processorg82 Kft. Mint Török Árpád, a cég ügyvezetője elmondta, a szövegfájloktól az adatáruházakon át az OLAP-okig az adatforrások széles körére épülő megoldások mellett vizualizációs eszközeiket kiegészítő adatbányász modullal is rendelkeznek. Cégfilozófiájuknak megfelelően - elfogadva a világcégek hazai képviselőinek szakértelmét - a Business Object minőségi termékeivel s saját járulékos szolgáltatásaikkal mindössze kiegészítik szolgáltatáspalettájukat. "A döntéshozatali eszközök és alkalmazások piacát is megreformálja az internet. Az ez év második félévében piacra került 5-ös verziójú Business Objectbe épített e-business intelligence megoldást alkalmazva már - vállalaton belül intraneten, vállalaton kívül pedig extraneten vagy inteneten keresztül is - elérhetővé, elemezhetővé és megoszthatóvá válnak az információk. Ezek méretben és tartalomban is feneketlen tárházát jelenthetik az üzleti intelligencia eszközeivel feltárható és azonnal hasznosítható összefüggéseknek."

Rendszerintegrátorok és az informatika nagyjai

Egyensúly teremt az Oracle

Az Oracle közel száz hazai Oracle Express, Financial és Sales Analyzer, Discoverer alapú, illetve egyedi fejlesztésű vezetői információs rendszer projektet tudhat a háta mögött (ezek közül 11 saját bevezetésű, partnereiken keresztüli). Azonban még az Oracle üzleti megközelítésű megoldásainak palettáján is viszonylag újnak számít a stratégiai kontrolling. Ennek egy kiemelt területe a balanced scorecard, amelyen keresztül a vállalati stratégia jól strukturálhatóan lebontható a pénzügyi mutatókra közvetlenül ható, ugyanakkor az időben történő beavatkozást biztosító perspektívákra (ügyfélkapcsolat, belső folyamatok, tanulás, infrastruktúra), illetve operatív akciókra. A megvalósulás nyomon követését egy könnyen kezelhető, a vállalat sajátosságaira szabható, színkódolt, ok-okozati viszonyba rendelt, kiegyensúlyozott mutatószámrendszer segíti. Itt összevethetők az egyes mutatók a rendelkezésre álló benchmarkadatokkal (bázisadat, terv, versenytárs) Az Oracle Balanced Scorecard szoftvere ezenfelül a stratégia szervezeti lebontására (multi-scorecardépítés) is megoldást kínál, így minden szervezet a vállalatiéval is összhangban lévő, de a saját stratégiájához is megfelelő scorecardot alakíthat ki.

Az alkalmazás a vállalaton belüli kommunikációs lehetőségeket is támogatja, így akár a rendszer által generált első figyelmeztető jelzésre egy megoldást kereső fórum is létrehozható. A folyamatok kívánalmainak megfelelően a mutatók is rugalmasan alakíthatók. Az önálló, de adattárházra is ültethető Oracle Balanced Scorecard adatokat vehet át az adattárházból vagy közvetlenül a cég ügyviteli, műszaki, elemző rendszereiből. Példának okáért, ha a vállalat balanced scorecardjához rendeli a termékekben megtestesülő hozzáadott érték arányát (annak növelését), az érkezhet az Oracle Activity Based Costing moduljából, amely szintén az Oracle stratégiai kontrolling termékcsaládjának viszonylag új tagja. Együttes alkalmazásuk - igazolva, hogy a stratégiai kontrolling alapinformációként szolgálhat a folyamatok jövőbeni javításához - sok esetben BPR-rel jár.

Üzleti célok szolgálatában

Nem minden cégnél általános még, hogy az informatikai támogatottságú, de célját tekintve üzleti jellegű projekteknél az üzleti gondolkodás a hangsúlyos, s ezekről nemcsak a vállalat informatikusainak kell dönteniük. Tipikus példák a vállalatok versenypozíciója szempontjából meghatározó döntések előkészítését célzó adattárház alapú üzletiintelligencia-rendszerek. Ezekhez léteznek az IBM-nek iparág-specifikus, adott iparági tapasztalatok alapján megalkotott adatmodelljei. Hatékony alkalmazásukhoz a vállalati, illetve üzleti koncepció ismerete azonban elengedhetetlen. Az ezek alapján - elsősorban a kereskedelem vagy a marketing szintjéről - induló projekteket több hatékony eszközzel is támogatja az IBM. Az Intelligent Miner családból kifejlesztett, rejtett összefüggéseket feltáró Intelligent Miner for Relationship Marketing az ügyfélszegmentálást, a trendek feltárását támogatja.

Az adattárház építésére, majd később menedzselésére alaptermékként az IBM Visual Warehouse családja szolgál, amely az adatbetöltéstől, -tárolástól (DB2) a megjelenítésig minden fázist, sőt a metaadat-kezelést, majd az adattárház-menedzselést is támogatja. Az eszközhöz a felhasználó igénye szerint jó minőséget garantáló gyártók által kínált felhasználói felület (például Cognos, Brio, Business Object, SAS) választható, de a multidimenzionális elemzéshez szükséges OLAP-szerverrel is kiegészülhetnek ezek az induláskor szükséges alapelemek. Webes megjelenítő felületként a Net.Data szolgál, s ha ismeretlen összefüggések feltárása a cél, ott az Intelligent Miner család alkalmazható (ennek kifinomultabb változatai kampánymenedzselésre is alkalmasak). Mivel a rendszer nyílt, forrásrendszerként a DB2-n kívül Oracle-, Sybase- vagy Microsoft-adatbázisokat is elérhetünk, így a vevőknél meglévő más platformokon is épülhet IBM-eszközökkel adattárház. Az alaprendszerek szintjén az SAP-val, a BaaN-nal, a PeopleSofttal és minden AS/400-as platformon futó ERP-rendszer gyártójával együttműködik az IBM, s gyakran a DB2-t előnyben részesítő SAP-telepítéseknél is IBM-es adattárház-építő eszközöket alkalmaznak.

A hullám tetején

Szandtner Tibor, a mostanáig elsősorban az ERP-rendszerek piacán ismert SAP Magyarország kereskedelmi igazgatója az SAP 1996-ban kezdődött, és jövőre kiteljesedő fejlesztésének már kézzelfogható eredményét, a ma még béta-fázisban lévő új termékkoncepciót, a MySAP.comot mutatta be. Mint elmondta, ebben a - jövő év második felétől egyetlen SAP márkanév alá minden korábbi terméküket webböngészőn keresztül elérhető, komponensként besoroló - termékben hangsúlyos szerep jut az üzleti tartalmat jelenő, komplett üzleti architektúrában helyet foglaló döntéstámogató rendszereknek. A mySAP.com alatt az SAP most már komponensként definiált új dimenziós eszközei érhetők majd el.

"Egy komplett, többségében SAP-gyártású eszközről van szó, előre gyártott, iparág-specifikus, az ügyfél gondolkodását a ťmire van MÉG szükségem?Ť felé elindító, a vállalatok üzleti folyamatait hatékonyan támogató adatmodellekkel, amely a felhasználói oldalon persze az R/3 alkalmazásakor kap valóban teljes támogatást. A MySAP.com megjelenésekor - a webes felületen keresztül - a BW veszi majd át az SAP ERP-kben lévő minden információs rendszer szerepét.

Középre hangolva

"Az SQL Server 2000 közepére várható következő verziójában az adatszerver hordozza majd a legtöbb változást" - mondja Varga Gábor, a Microsoft Magyarország vállalati megoldások üzletágának igazgatója. "Például megfelelő interfészek definiálásával támogatottá válnak az adatbányászathoz használt lekérdező eszközök, s később is folyamatosan fejlesztjük a szerveroldali termékeinkhez való kapcsolódást segítő interfészeket."

"Magyarországon az üzleti intelligencia, a döntéstámogatás piaca még felfutási ciklusa kezdetén tart. S bár az idén kiírt tendereket a legnagyobb cégek igényei gerjesztették, mi mégis hisszük, hogy ez a kisebb és közepes méretű cégek számára is jól felhasználható - a többségüknél meglévő microsoftos infrastruktúrához is illeszkedő - technológia, ezért igen kedvező áron hozzuk piacra OLAP-megoldásunkat. Ezzel nemcsak új versenytársként jelenünk meg az érintett piacon, hanem - mivel az SQL szerverbe csomagolt OLAP- és transzformációs eszközünkkel teljes értékű, de kedvezőbb, a közepes céges számára is elérhető árú döntéstámogató projektekre is lehetőség lesz - hisszük, hogy ezzel a termékkel átalakíthatjuk, s lefelé, a kisebb cégek irányába is kibővíthetjük az adott piacot."

Rendszerintegráció

Tanácsadóként és rendszerintegrátorként az üzleti intelligencia piacán is jelen levő Compaq Magyarország legtöbbször partnereivel közösen keres - kihasználva az adatpiac-, adattárház-, CRM-, SCM- és DM-alkalmazásokban rejlő lehetőségeket - az ügyfelek üzleti problémáira megnyugtató választ. Az e-business katalizáló hatásának köszönhetően egyre kapósabb a különböző üzleti csatornákat integrálni képes CRM és SMC. E megoldásokat a területükön zajló heves verseny miatt elsősorban a pénzintézetek és a telekommunikációs cégek tüntetik ki figyelmükkel, amelyeknek azonban, ha valóban jó, az üzleti probléma megoldására koncentráló alkalmazásokra vágynak, jól azonosítható üzleti igényt kell meghatározniuk hozzá. Ez legtöbbször az ügyfelek jobb megismerésében ölt testet, s ez gerjeszti a CRM-alkalmazások iránti igényt. A piac egy másik szegmensére - a kontrolling, VIR és scorecard típusú alkalmazásokra - a költség- és folyamatkontroll iránti igények vannak hasonló hatással. Mivel nagy részük skálázható, így akár a legnagyobb méretű cégek üzleti problémáinak megoldására is alkalmasak.

2000, az adatbányászok éve

A SAS Institute stratégiai partnereként a KFKI Isys üzletiintelligencia-divíziója elsősorban az adattárház, az adatbányászat, a CRM-, a VIR és a BSC területére koncentrál. Sipos Ferenc szerint az idei évet a CRM iránti érdeklődés jellemezte, 2000 viszont a CRM és az e-business által gerjesztett adatbányászat éve lesz. "Annak ellenére, hogy a hazai vállalkozások ma még csak barátkoznak a SAS Institute repertoárjában is megjelent olyan eszközök üzleti tartalmával, mint a BSC, én mégis fontos területnek érzem ezt a nálunk már bevezetett, többek között kiegyensúlyozottabb, nem kizárólag a pénzügy mindenhatóságán nyugvó üzletmenetet eredményező alkalmazást. De mert bevezetéséhez alaposan át kell dolgozni - sokszor emberi érdekek sokaságát sértve - a nálunk még jelentős mértékben a pénzügyi mutatókat fetisizáló cégfilozófiát, az átlagcégeknél meglévő menedzsmenttől eltérő gondolkodású vezetők kellenek hozzá, ami Magyarországra még nem jellemző. Kedveznek viszont a magyar viszonyoknak a termékek bevezetésekor használt, a projekt sikerét alapvetően meghatározó módszertanok. A ciklikus tervezést igénylő, adattárház alapú projekteknél különösen fontos a megfelelő módszertan. Segítségével ugyanis meghatározható, majd kordában tartható az adatmodell-készítés, majd maga a fejlesztés. Ha bármelyik csorbát szenved, az - amikor a legkevésbé várnánk - kegyetlenül visszaüt.

Ma még adatpiacban gondolkodunk

"Rendszerintegrátorként - az Oracle, a Cognos és az SAP képviseletében - szinte minden üzletiintelligencia-megoldásban jártasak vagyunk" - mondja Somogyi Imre, a Synergon Rt. döntéstámogató rendszerek üzletágának igazgatója. "A magyar piac ma még elsősorban az életciklusuk közepén tartó, Oracle Express alapú data-mart megoldásokra fogékony, a CRM felé csak az ügyfélérzékeny piacvezetők kacsintgatnak. Külföldhöz hasonlóan idehaza is óriási a termékdömping, amit tovább fokoz, hogy az eddig kizárólag ERP-megoldásokkal foglalkozó gyártók - ha másképp nem, akkor (ahogy a Synergon által is képviselt JD Edwards is tette a Cognosszal) stratégiai szövetségest keresve - elmozdultak az üzletiintelligencia-piac irányába. Az EU-csatlakozás árnyékában a kifinomultabb tervezési és elemzési módszereket igénylő köz- és államigazgatás érdeklődése is megnőtt."

Tárva-nyitva

Az Unitis Rendszerház Rt. hagyományos SAP-konzultációs tevékenysége mellett foglalkozik az SAP BW (Business Information Warehouse) adattárház-megoldásával, amely a tranzakciós rendszerhez és az abban lévő döntéstámogató modulhoz, az EIS-hez hasonlóan iparág-specifikus megoldásokat kínáló, bizonyos előre beépített, de változtatható üzleti tartalommal bíró "félkész" termék. Ezért legoptimálisabban az R/3-mal működik együtt. S bár belseje bonyolult, a felhasználó ezt nem érzékeli. Telepítése más megoldásokénál egyszerűbb, egy adaptációval alkalmassá tehető az adott feladatra. A ma már a Computer Associates tulajdonában lévő, megoldásaival elsősorban a nagyvállalatok felé forduló technológiaként a Platinum idehaza még kevésbé ismert termékei közül a robosztus adattárházeszközöket vették fel kínálatukba. Ugyanakkor, az idehaza még jelentősebb piaci szegmenset képviselő cégekre is gondolva, a kisebb projektekben hasznosítható, az adatfeltárást, -kinyerést és -prezentációt támogató palettával is foglalkoznak.

Kónya Attila, az adattárház-üzletág igazgatója szerint ez utóbbiakat a 3D-s megjelenítésen túl széles interfészválasztékuk teszi a közepes vállalatoknál idehaza még gyakori, elkülönült szigetrendszerekből való adatkinyerés eszközévé. A Platinum nem feltétlenül adattárház alapú döntéstámogatási technológiái közül a Forest & Trees illeszkedik jól a fent említett hazai körülményekhez, amely nevéhez hűen igyekszik a különböző rendszerből származó adatokat egy felületre összehozni. "Az elemzőeszközöktől sem maradtak távol az internetes technológiák" - mondja Kónya Attila -, "így például a klasszikus kliens-szerver architektúrában működő Forest & Trees által gyártott jelentések a weben keresztül is publikálhatók. Egyre nyitottabbá válik a világ, s a B2B kapcsán az eddig magukat burokkal körülvevő cégek is, mint ahogy az már a "just in time" gyártású iparágak résztvevőinél tapasztalható, kinyílnak, és lassan adatbázisaik bizonyos részeit is megnyitják egyes felhasználói körök előtt. A publikus adatbázisok kialakulása újabb lökést adhat a most tárgyalt technológiák alkalmazásának. A várhatóan idővel publikussá is váló nagy közigazgatási adatbázisok már Magyarországon is épülnek, bár a terület szűkös anyagi lehetőségei hátráltathatják a projekt kimenetelét alapvetően meghatározó technológiai fejlődés nyomon követését."