Tíz közül két európai háztartásban található nagy képernyős tévékészülék
forrás Prim Online, 2006. november 16. 17:00
A televíziózás elterjedtsége közel 100 százalékos az Európai Unióban, tíz közül kettő európai háztartás (20 százalék) pedig nagy képernyős televízióval rendelkezik. Ez az arány Magyarországon a legalacsonyabb, nálunk mindössze 3 százalék – derül ki a TNS közvélemény-kutató cég Európai Bizottság számára végzett speciális Eurobarometer felméréséből.
A 25 tagállamban és a felvételre váró két országban, a második körben csatlakozó államokban, valamint a ciprusi török közösségben összesen mintegy 30 000 főt megszólító felmérés szerint a nagy képernyős technológia jól meghonosodott az Egyesült Királyságban és Írországban. A nagy képernyős televíziók piaci aránya az Egyesült Királyságban a legmagasabb, ahol szinte minden második háztartásban (44 százalék) legalább egy nagy képernyős tévékészülék található. Írország szerepelt másodikként, ahol a háztartások 38 százaléka büszkélkedhet nagy képernyős televízióval. A harmadik helyezett Hollandia (30 százalék) háztartásait szorosan követték a luxemburgiak (28 százalék). A nagy képernyős készülékek Olaszországban, Belgiumban, Ausztriában és a skandináv országokban is elterjedtek; itt 20 százalékos vagy annál magasabb a nagy képernyős televíziók használatának aránya. Másfelől az új tagországok összesített adatai elmaradnak a 25 európai uniós ország 20 százalékos átlagától. A legalacsonyabb arányszámot Magyarországon (3 százalék), Görögországban (5 százalék) és Máltán (6 százalék) mérték.
Az Európai Unióban a háztartások túlnyomó többsége (77 százalék) még mindig hagyományos tévékészüléket üzemeltet otthonában. Ugyanakkor nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a kizárólag nagy képernyős tévével rendelkező háztartások aránya az Európai Unió 25 országában öt százalék, és a 25 EU-állam háztartásainak 15 százaléka nagy képernyős és hagyományos készüléket is üzemeltet otthonában.
A hagyományos televíziók elterjedtsége rendkívül magas, különösen Görögországban, Spanyolországban és Cipruson (98 százalék). A hagyományos televíziók használata a Cseh Köztársaság (90 százalék) kivételével valamennyi új tagországban meghaladja a 25 EU-tag 91 százalékos átlagát. Kevesebb hagyományos tévékészüléket használnak Belgiumban (84 százalék) és Luxemburgban (85 százalék). Ami a nem európai uniós tagországokat illeti, a hagyományos tévék használata Törökországban és a ciprusi török közösségben (98 százalék), illetve Horvátországban (95 százalék) is magas. A bulgáriai és romániai eredmények az EU 25 tagállamának átlagához közelítenek.
Megfigyelhető volt, hogy összességében kevesebb hagyományos tévékészülék található Belgiumban (84 százalék) és Luxemburgban (85 százalék). Úgy tűnik azonban, hogy ezekben az országokban több olyan háztartás van, amelyben kizárólag nagyképernyős televízió található.
Azokban az országokban, ahol magasabb a legalább egy nagy képernyős tv-készülékkel rendelkező háztartások aránya – az Egyesült Királyság, Írország, Hollandia, Olaszország, Svédország, Finnország és Dánia – ez a jelenség annak tudható be, hogy mindkét technológiát használják a háztartásokban.
Marita Carballo, a TNS Polling & Social globális vezetője így nyilatkozott az eredményekről: “Érdekes, hogy Európában milyen mértékben elterjedt a televíziózás: az európai háztartások mintegy 100 százaléka legalább egy tv-készülékkel rendelkezik. Megfigyelhető a nagy képernyős technológia terjedése; ennek éllovasa az Egyesült Királyság és Írország, ahol tízből öt, illetve tízből négy háztartás legalább egy nagy képernyős készülékkel rendelkezik.”