A ZDnet amerikai távközlési portál online felmérése szerint a VOIP használatát visszautasító (vélhetően amerikai) felhasználók legnagyobb része a nem megfelelő hangminőség miatt utasítja vissza azt. „Elégedett a jelenlegi szolgáltatójával", vagy „Nem tud róla eleget” válaszok holtversenyben végeztek a második helyen.
"Hasonló a helyzet hazánkban is. Nagyon élénk az érdeklődés a VOIP iránt, de még a vállalati felhasználók nagy része mintha még várna, hogy igazán kiforrja magát a technológia” - mondta el Sándor Zoltán, a Gloster telekom értékesítésért felelős ügyvezetője.
Törvényi előírás volt a VOIP rosz hangminőségeA VOIP telefónia hazánkban 2000-es évek elején került be a köztudatba. Kezdetben csak mobiltelefonról lehetett igénybe venni, később sorra alakultak az alternatív szolgáltatók, amelyek elsősorban az üzleti előfizetőknek kínáltak olcsóbb percdíjakat az akkor még monopol helyzetben lévő T-Comnál (Matáv).
A 2000-es évek VOIP-jaA technológia - mai szemmel nézve - elég kezdetleges volt: minden hívás előtt egy helyi budapesti számot kellett tárcsázni, és csak aztán a nemzetközi számot. Nem lehetett helyi, távolsági és mobilhívásokat indítani (behívós VOIP-nak hívták). A kétezres évek VOIP-jának hangminősége barátok között is: pocsék volt. Egyrészt a technika még nem állt azon szinten, hogy jó minőséget lehessen szolgáltani, másrészt törvényi előírás volt, hogy késleltetni kellett a hangot. Az ok: nehogy olyan jó legyen a hangminőség, mint a koncessziós díjat fizető vezetékes telefon-szolgáltatóé.
Az ún. „behívós VOIP” legnagyobb előnye az volt, hogy új távközlési infrastruktúra (telefonközpont) vásárlása nélkül tudtak a cégek olcsóbban telefonálni. Hátránya volt viszont a lassúsága és az, hogy visszhangos volt a hang.
VOIP telefonközpont - fejlődés előtt álló piac"A telefonközpont-vásárlás előtt álló üzleti ügyfelek egyre dinamikusabban növekvő hányada már a VOIP telefonközpont mellett teszi le a voksát. Ez a réteg, akik azért cserébe, hogy csúcstechnikát kap hajlandó elviselni némi visszhangot.” - tájékoztat Sándor Zoltán.
A VOIP telefonközpont felhasználói számos olyan előnyhöz jutnak amihez a hagyományos vezetékes technikát hasnzáló cégek csak milliós alközpont-bővítés után jutnak hozzá. Ilyenek pl.
1. Olcsóbb hívásdíjak - mert valamely VOIP szolgáltatón keresztül végződtetett hívás díjai jóval olcsóbbak, mint bármely vezetékes szolgáltató díjai.
2. Személyre szabott hangposta - ami lekérdezhető kívülről-belülről, netán egy email-hez csatolt fájlként is meghallgathatjuk.
3. Ki- és bemenő hívások digitális rögzítése - minőségbiztosítási, képzési vagy más célból, a lényeg hogy erről tájékoztassuk a hívót még a beszélgetés előtt.
4. Távmunka-támogatás - a lényege: a VOIP-os telefonközpont mellékei bárhol lehetnek, elég ha szélessávú internethez csatlakozik. Pl. jelentős költségmagtakarítást ért el így egy budapesti szolgáltató cég aki Erdélybe helyezte ki telefonos ügyfélszolgálatát.
Ingyen VOIP telefonközpont kis-közepes cégeknek"Még idén novemberben egy teljesen ingyenes telefonközpont-szoftvert dobunk piacra” - árulta el Sándor Zoltán. (Aki VOIP alközpontot szeretne jelneg csak egyedi fejlesztésként juthat hozzá.) A
www.alkozpont.net honlapról bárki ingyen letöltheti majd és teljes funkciójában használhatja négy felhasználóig. Számos mikrovállakozás százezreket takaríthat meg, egyrészt azért mert sokkal olcsóbban tud telefonálni, másrészt pedig, mert nem kell vezetékes alközpontot vásárolnia, elég egy öreg PC-t erre a célra üzembe állítani.
"Az esetek 99%-ban nem a VOIP telefonközpontban, hanem a végberendezésben (IP telefon) keresendő a visszhang oka.” - beszél a hangminőséggel kapcsolatos tapasztalatokról Sándor Zoltán. A szoftver úgyis ingyen van, ezért érdemes egy kicsit több pénzt szánni minőségi IP telefonokra, mert nem egyszer ezen áll, vagy bukik egy projekt sikeressége.
Jó minőségű készülékekkel és az ingyenes telefonközpont szoftverrel közel visszhangmentes hangminőség produkálható és el lehet oszlatni a szkeptikusok félelmeit.