DAT 2006 és a digitális kreatív iparágak
Kovács Attila, 2006. november 21. 14:12
"A digitális kreatív iparágak szerepe Magyarországon" mottóval került sorra ma Budapesten a DAT 2006 konferencia. A rendezvényen idén már 16. alkalommal vitatták meg teendőiket és lehetőségeiket e gazdasági húzóágazat meghatározó szereplői, a magyar és idegen nyelvű digitális tartalmak alkotói, terjesztői, valamint felhasználói. A szervező Magyar Tartalomipari Szövetség (MATISZ), valamint tagszervezetei, szakmai partnerei az Nemzeti Fejlesztési Terv 2. kapcsán emlékeztettek: az informatika és a digitális tartalmak előállítása a fejlett gazdaságok növekedésének meghatározó tényezője, amely egyszerre növeli a hatékonyságot és bővítheti az értékteremtő foglalkoztatást.
Az idei tanácskozás központi témája a digitális kreatív iparágak (a kreativitáson alapuló tartalomipari ágak) magyarországi helyzetének elemzése és megvitatása volt. A hazai kreatív iparágak teljesítménye ma már meghaladja a GDP 10-11 %-át, az összes foglalkoztatottak száma 300 ezer főre becsülhető. Nemzetközi összehasonlításban a hazai kreatív iparágak teljesítménye alapján Magyarország az EU tagországok élmezőnyében foglal helyet.
A megjelent mintegy 130 résztvevő összesen 29 előadást és egy kerekasztal-beszélgetést hallgatott meg. Az eseményt Szlankó János (KFKI), a MATISZ elnöke nyitotta meg, a házigazda nevében pedig Straub Elek, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója üdvözölte a megjelenteket. Kijelentette, ma már az országban 3 és 4 millió közötti számú ember használja az internetet. Hangsúlyozta, jelentős lesz a közeljövőben a Magyar Telekomnál a tartalom irányába történő elmozdulás. Rab Árpád, az ITTK kutatója a digitális tartalomipar magyarországi fejlődési irányairól szóló előadásában többek között az alábbi megállapításokat tette: a tartalomipar három fő ága: audiovízuális ipar, nyomtatott kiadványok, elektronikus publikációk; magyar nyelvű publikációkkal nem lehet kilépni a nemzetközi porondra; számunkra a fejlesztések elsődleges kulcsterületei: szoftverfejlesztés, online internetes és mobil játékpiaci termékek, földrajzi információs (GIS) rendszerek. Az előadó az időről időre megismételt mérések fontosságát is kiemelte. A plenáis ülés zárásaként Magyar Bálint, a Fejlesztéspolitikai Tanácsadó Testület alelnöke beszélt a kreatív ipar NFT 2-beni lehetőségeiről.
A délutáni előadások 6 szekcióban (versenyképes tartalomipar 1 és 2, gazdaság-vezérelt informatikai szakképzés, látványtárak/múzeumok, befogadó információs társadalom, könyvtárak digitális világa) kerültek sorra. "Versenyképes tartalomipar - versenyképes gazdaság" című előadásában Hámori Ferenc (Magyar Telekom) egyebek mellett utalt rá, hogy a szélessávú infrastruktúra elterjedésének általánossá válása minden eddiginél kedvezőbb új lehetőségeket kínál a tartalomipar fejlődéséhez, új tartalomszolgáltatások megjelenéséhez. Hozzátette: a versenyképesség záloga a folyamatos innováció. Az innovációs képesség kialakítására és fenntartására államilag támogatott eszközök is állnak a tartalomipari vállalkozások rendelkezésére.