Egy év alatt ötödével nőtt a mobilpiac
Milkovits Gábor, 2006. november 23. 08:30
A Gartner piackutató legfrissebb adatai szerint az idei harmadik negyedévben 21,5%-kal több mobiltelefont értékesítettek világszerte, mint 2005 hasonló időszakában.
A jelentős gyarapodás elsősorban a távol-keleti, különösen a kínai és indiai piacokon tapasztalt robbanásszerű forgalomnövekedésnek köszönhető, miközben a fejlettebb térségekben némileg megtorpant a kifinomultabb, multimédiás és okostelefonok iránti kereslet felfutási üteme. Az időszakban a Nokia tovább erősítette vezető helyét, így jelenleg 35,1%-kal ők az elsők a piacon. Egészében véve ugyanez igaz a második Motorolára, illetve a negyedév során 30 millió készüléket értékesítő, harmadik helyezett Samsungra, így a három nagy most összesen a mobilpiac 68%-át tudhatja magáénak. Míg a Samsung egy meglehetősen bizonytalan első félév után talált ismét magára, addig a Motorola a kedvező összkép ellenére Latin-Amerikában ez elsőről a második, Nyugat-Európában pedig a másodikról a harmadik helyre szorult vissza, a Nokia, illetve a Nokia és a Samsung mögé. A korábbi helyzetéhez képest legkiemelkedőbb negyedévet, az április-május-júniusi helyzethez hasonlóan, ismét a Sony Ericsson produkálta, 19,5 millió mobiltelefont értékesítve.
Az erős harmadik negyedév miatt a Gartner felfelé, 986 millió darabra módosította idei mobileladási várakozásait, a negyedik, ünnepi bevásárló szezont is magába foglaló negyedévre pedig 281 milliós forgalommal számol világszerte. Az erős árverseny és a nagy mennyiségű olcsó készüléket igénylő fejlődő piacok prosperálása egyaránt, a fenti számok alapján is egyértelműen a nagyoknak kedvez, miközben kedvezőtlenül hat a kisebb gyártók esélyeire a világpiacon.