A vezetékes telefóniát alapjaiban megrengető internet telefónia egy újabb fogalom megtanulására kényszerít minket: a VOIP migrációra. De mit is takar ez a ma még nagyon is idegennek tűnő szószerkezet? Hogyan lesz ettől kevesebb a telefonszámla, kényelmesebb a telefonálás és egyszerűbb az életünk?
Jövőre már nincs visszaútA szakmában régóta köztudott: a VOIP (interneten át olcsóbb, gyakran ingyenes telefonálás, ilyen pl. a Skype) napjaink legdinamikusabban fejlődő távközlési megoldása. A növekedés mértéke a tengerentúlon már elérte az évi hetven százalékot, piaci elemzők szerint pedig egy-két éven belül eléri azt a kritikus tömeget, ahonnan már nincs visszaút.
Arra a kérdésre, hogy szeretne-e telefonszámlát csökkenteni 2007-ben, valószínűleg minden cégvezető egyértelmű igennel felelne. Arra a kérdésre, hogy mindezt hogyan tervezik megvalósítani, már kevesebben tudnának konkrét választ adni, de a válaszok között ott szerepelne a bűvös VOIP kifejezés is. Ellenben teljes egészében lecserélni a komplett vezetékes telefonrendszert egy olcsóbb percdíjakat kínáló VOIP telefonközpontra - elenyésző hányaduk tervezné.
VOIP migráció: a meglévő ISDN alközpont VOIP-osításaA VOIP migráció épp erről szól: hogyan lehet úgy VOIP-osítani (értsd: olcsóbbá, ingyenessé tenni egy cég telefonforgalmát) úgy, hogy ne kelljen kihajítani a nemrég drága pénzen beszerzett ISDN telefonközpontot. Egyszerűbben: marad a régi központ, de alkalmassá tesszük VOIP hívásokra is. A migráció során öregedő alközpontunk mintha szárnyakat kapna: egy csapásra hagyományos vezetékes kommunikáción túl IP telefonálásra alkalmas lesz, sőt számos, csak az IP telefonközpontokra jellemző extrával bővül tudása.
Ilyen például:
1. hangrögzítés, (egy gombnyomásra vagy automatikusan)
2. távmunka-támogatás, (a világ akár másik részén lévő távoli mellékekkel ingyenes kommunikáció)
3. személyre szabott hangposta (e-mailben továbbítja az üzenetet)
4. videó-telefon, táv-konferencia (ha mindkét fél videotelefont használ)
A helyzet nagyon hasonló mint a kilencvenes években a ISDN megjelenése idején volt: ott is úgy tudtuk migrálni analóg vonalunkat ISDN-re, hogy megtartottuk telefonszámunkat és telefonközpontot sem kellett cserélnünk.
A köztes megoldás: vezetékes-VOIP átjáró"A migrációs projektekben a költséghatékony megoldás VOIP gateway (jelentése: átjáró, azaz a hagyományos beszélgetést VOIP-ossá átalakító készülék) csatlakoztatása a telefonközponthoz” - igazít el Sándor Zoltán a VOIP telefonközpontokat is szervizelő Gloster telekom ügyvezetője. Egy „átjáró” a telefonközpont szemével nézve ugyanolyan fővonal mint amit vezetékes szolgáltatótól kapunk, épp ezért az átállás fájdalommentesen és gyorsan végbemehet.
Nem kell újra tanulni a telefonálást semA VOIP migráció legnagyobb előnye, hogy már a jövő hónapban érezhető lesz a telefonszámla csökkenése, hisz az eddig drága vezetékes szolgáltató helyett a hívások az olcsóbb, vagy gyakran ingyenes VOIP szolgáltatón keresztül valósulnak meg. (Az, hogy egy hívás mikor fizetős és mikor ingyenes, erről szólt előző cikkünk). A projekt során a meglévő vezetékes alközpont nem került lecserélésre ezért régi berendezések megtarthatóak úgymint:
1. asztali alközponti rendszertelefonok,
2. analóg faxok,
3. banki modemek,
4. riasztóközpontok,
5. analóg telefonkészülékek,
6. GSM adapterek,
7. PIN kódok
...és a telefonálási szokásokon sem kell változtatni!
Új központnál olcsóbb a migrációA migráláshoz szükséges analóg VOIP átjárók kb. 20-25 ezer forintért szerezhetők be a piacon. Okosabb ISDN telefonközponthoz ISDN átjáró dukál, ennek árát viszont borsosabb százezer - százötvenezer forintos árszínvonalon keressük. Ehhez még hozzá kell adni a telepítés és a telefonközpont programozásának díját. Ez a beruházás egy átlag 100 ezer forintos havi számla esetén 2-3 hónap alatt behozza az árát. „Egy teljesen új VOIP alközpont árának kb. negyede” - világosít fel Sándor Zoltán. De minden migrációs projekt egyedi: mindenképpen kérjük szakember tanácsát, egyedül semmiképp sem tanácsos belevágni.
2007 a Hybrid központok éve lehet"2007-ben az IP telefonok és telefonközpontok mellet a legnépszerűbb vállalati VOIP-os megoldások az un. hybrid telefonközpontok lesznek” - azaz olyan alközpontokra lesz a legnagyobb a piaci kereslet, amelyek még alapjaiban hagyományos ISDN alközpontok, de már alkalmasak VOIP kommunikációra. Ezeket a készülékek már eleve VOIP képesen (ha úgy tetszik „migráltan") kerülnek telepítésre. A végfelhasználónak pedig nincs más dolga mint szerződést kötni egy neki szimpatikus VOIP szolgáltatóval és élvezni a csökkentett percdíjakat.
forrás:
www.alkozpont.net