Fényképezés: képstabilizátor és "félreértelmezései"

Széles Csongor, 2007. január 6. 18:36
Napjainkban a fényképezésben is egyre több innovatív fejlesztéssel találkozunk. Ezzel egyetemben akarva-akaratlan félreértések és félreértelmezések is születnek.
Egyre bosszantóbb például, hogy az "Image Stabilization" és "Anti-Shake" címkét már szinte minden olyan kompakt fényképezőgépre is ráteszik, amely ISO 400-nál magasabb érzékenységű felvételeket is képes készíteni, pedig ezeknek semmi közük az eredeti fogalomhoz, hiszen a legtöbbször csak zajosabb képeket vagy a túlzott zajszűrés miatt elkenődött felvételeket készíthetünk velük. Eredetileg a képstabilizátor olyan lencsetagot vagy szenzort jelent, amely mozgó platformon helyezkedik el, ezzel lehetővé teszi, hogy a megszokottnál alacsonyabb záridővel is éles képet készíthessünk. Hogy ne érhesse szó a ház elejét, egyes gyártók persze a digitális jelzőt is odabiggyesztik, de ez az átlagos felhasználó számára könnyen megtévesztő, félrevezető lehet.

Az ISO érzékenység magasabbra állításával lehetőségünk van elkapni a pillanatot (bár ezt is csak akkor, ha a fényképezőgép a záridőt rövidíti a rekeszelés helyett). De a szóban forgó kompakt fényképezőgépek képérzékelője olyan kicsi, hogy így is éppen a képzaj, vagy a zajszűrés miatt válik hasznavehetetlenné a felvétel. Nem ártana jobban odafigyelni minderre, hiszen a gyártók is jobban járnának, ha a vásárlók félrevezetése helyett inkább a termék tényleges kvalitásaival vívnák ki maguknak a felhasználók megbecsülését. A jelenlegi fogalomzavart el lehetne kerülni, ha "digitális képstabilizátor" helyett inkább "gyenge fényviszony mód" vagy "magas érzékenység mód" címkét használnának. Így az "Image Stabilization" és "Anti-Shake" fogalom tényleg az lenne, ami: optikai képstabilizátor.