A Motorola profitfigyelmeztetése árháborút sejtet

MTI Sajtóadatbank, 2007. január 8. 10:17
Az amerikai Motorola Inc., a világ második számú mobiltelefon-gyártója a tavalyi utolsó negyedben részvényenként csak 13-16 cent közötti adózott eredményt ért el, kevesebbet az októberi vállalati előrejelzésnél.
A forgalom 11,6-11,8 milliárd dollár között lehetett, az októberben jósolt 11,8-12,1 milliárd dollár helyett, közölték előzetes, hozzávetőleges becslésként közép-európai idő szerint péntek reggel a cégnél.

Az utolsó negyedben 66 millió mobilkészüléket adtak el, 23 százalékkal többet, mint a harmadik negyedben, és 48 százalékkal többet, mint 2005 utolsó negyedében, de úgy vélik, hogy a földrajzi eloszlás és a termékszerkezet nem volt jó, ezért a forgalom értéke elmaradt a várttól.

Elemzők szerint a Motorola becslése arra vall, hogy árháború bontakozott ki a nagy nemzetközi gyártók között, és megszenvedik annak árkövetkezményét is, hogy a túlérett nyugati piacok után most a kevésbé telített, felzárkózó, elsősorban ázsiai piacok megdolgozása van soron, olcsóbb készülékekkel. Emiatt az értékesítés mennyiségben gyorsan nő, de az árak és a haszonkulcsok szerényebbek. A finn Nokia, a világ legnagyobb gyártója októberben maga is jelezte, hogy piacszerzés végett csökkenti árait.


A harmadik negyedben a világ mobilpiacán a Nokia és a Motorola - a két vezető gyártó - egyaránt növelte részesedését: a Nokiáé 35,1 százalékra emelkedett 32,5 százalékról, a Motoroláé 2 százalékponttal 20,6 százalékra nőtt.

Az összes gyártó eladásai 21,5 százalékkal 251 millió készülékre bővültek a 2005-ös harmadik negyedhez képest.

A harmadik helyezett, a dél-koreai Samsung, bár eladásait egyhatoddal 30,6 millió készülékre növelte, részesedése a teljes mobilpiacon 12,2 százalékra csökkent.

A piackutatók a tavalyi, 2006-os év egészére 986 millió eladott készüléket jósoltak november végén, fölfelé módosítva korábbi, 960 milliós becslésüket.

                       
A Motorola adózott eredménye a harmadik negyedévben 45 százalékkal kisebb volt a 2005-ös harmadik negyedévinél: 968 millió dollárt, részvényenként 39 centet ért el az egy évvel korábbi 1,75 milliárd dollár, részvényenként 69 cent helyett.

A bevétele 17 százalékkal 10,6 milliárd dollárra bővült az egy évvel korábbi 9,05 milliárd dollárhoz képest, de jóval elmaradt a piaci előrejelzések 11,07 milliárd dolláros átlagától.