Apple iPhone: paradigmaváltás a mobiltelefóniában

Kiss Ádám Zoltán, 2007. január 10. 07:35
Az elmúlt évek egyik leginkább várt fogyasztói elektronikai készülékét jelentette be az Apple, a vállalat elkészítette saját mobiltelefonját, mely a cég eddigi „nagy dobásaihoz” hasonlóan teljesen új felfogású készülék. A cég ráadásul nevet változtatott.
Egy saját telefon megjelentetése már régóta váratott magára, hiszen az Apple mindennel rendelkezett, ami egy átütő készülékhez kell, szoftver, hardver, innováció. Ha képesek MP3 lejátszót, vezetéknélküli modemet, webkamerát gyártani, akkor miért ne lehetne mindezt egyben megjelentetni? Az elemzők tehát régóta számítottak az iPhone megjelenésére, olyannyira, hogy még nevét is eltalálták, az iBook, iMac, iPod séma alapján. A CES-el párhuzamosan futó Macworld konferencián maga Steve Jobs jelentette be a terméket, és a vállalat rögtön bemutatót is tartott.

Az iPhoneba nehéz belekötni, hiszen valóban a felhasználók igényeit kielégítő készüléket terveztek az Apple szakemberei. Az egyre nagyobb kijelzőre irányuló felhasználói igényt és a használható billentyűzetet az Apple logikus módon egy teljes felületű érintőképernyővel oldotta meg. Ez önmagában felkavarhatja a mobil piacot, hiszen itt a PDA-któl eltérően szó sincs érintőpálcáról, tárcsázáskor egyszerűen bebillentyűzhetjük a számokat, felbontása négyzet inchenként (2,54x2,54 cm) 160 pixel. 2 megapixeles kamera is található az iPhoneban, és a mobil hálózatok mellett képes kezelni a Wi-Fi-t is. Megfelelő beállítás mellett a telefon költségkímélő módon azonnal átáll Wi-Fi hálózatra, ha talál egyet. A cél az volt, hogy egy internetes oldalak böngészésére, könnyed e-mail kezelésre, zenehallgatásra is képes telefont készítsenek, mindezt 11,6 milliméter vastagságban, ezzel lekörözve a Motorola Q és a Samsung BlackJack modelljeit. A telefon működésének zavartalanságát biztosítja, hogy nem sebtiben ütöttek össze hozzá egy operációs rendszert, hanem az eredeti Mac OS X-et futtatja.

Az iPhone júniusban mutatkozik be az USA-ban, a 4 GB-os modell 499, a 8 GB-os 599 dolláros áron. Ez elsőre talán soknak tűnik, de könnyedén lekörözi a konkurencia hasonló árú csúcsmodelljeit, melyek jóval szerényebb hardvert és szolgáltatásokat kínálnak. Az elemzők máris paradigmaváltásról beszélnek, hiszen az iPhone olyan, mintha közvélemény-kutatás alapján készítették volna, szemben az újdonságokat apránként adagoló konkurenciával. Az elmúlt években beállt mobilpiacot tehát alaposan megkavarhatja az iPhone megjelenése, különösen ha az iPod minihez hasonlóan feltűnik egy azonos felfogású, de némileg olcsóbb változat is,  új lendületet adva a fejlesztéseknek. A gyártók várhatóan lépéskényszerbe kerülnek, mivel az iPhone-hoz képest a ma futó modellek többsége olyan, mint a pársoros monokróm kijelzős féltégla-telefonok voltak annak idején.

Jobs kétórás bemutatójának végén további meglepetéssel szolgált, az Apple Computer többé nem létezik, helyette csak Apple lesz a vállalat neve. A változás hátterében talán az Apple Corps lemezkiadóval folytatott elhúzódó vita is állhat, de Jobs szerint az a magyarázata, hogy mára a felhasználók csak a Mac gépekre gondolnak számítógépként, míg a cég egyik legalább olyan fontos bevételi forrása az iPod, és nem nehéz megjósolni, hogy hamarosan az iPhone, így a „Computer”-nek mennie kell.