Előfordult már, hogy a gyönyörű tájról készített fénykép nem úgy sikerült, ahogy azt szerettük volna? A gyönyörűség sokszor bizony bosszúságba fordul át. Tíz pontban összeszedtük, hogy mire kell figyelnie a tudatosabb tájfényképésznek.
1. Válasszunk megfelelő objektívetTájképek készítésére a bevett gyakorlat szerint a nagylátószögű objektívek a legalkalmasabbak, hiszen ezekkel nagyobb teret foghatunk be. A változatosság kedvéért azonban nem árt egy teleobjektívet is előkészíteni, néha ugyanis a tájképben nem csupán a tér jelenti az igazi látványt, hanem a részletek is nagyon megkapóak. Erre a célra egy 300mm-es objektív tökéletesen megfelel. Kísérletezni kell, a látvány a lényeg!
2. Komponáljuk meg a képet Hagyományosan az aranymetszést tartják a fényképek leghálásabb kompozíciós elvének. Ennek az a lényege, hogy a kép kilenc egyenlő cellára osztható fel. Egyes digitális fényképezőgépeken be is kapcsolható ez a rács. A hagyományos kompozíciós elv szerint a vonalakat a rácsozat vonalai mentén helyezzük el. Például a horizont vonalát ne úgy helyezzük el, hogy az a képet elfelezze, hanem úgy, hogy vagy a felső vagy az alsó harmad vonalán húzódjon végig. Így kiegyensúlyozottabb lesz a kép. Ugyanúgy érdekes a folyók "S" vonala, valamint az átlós szerkesztés is. Mindig vegyük figyelembe a táj adottságait, és ahhoz igazítsuk a kompozíciót!
3. Keltsünk érdeklődést Az előtérben elhelyezett tárgy vagy emberalak érdekesebbé teszi a tájképet. Ennek két haszna is van: megragadja a figyelmet és a teret is jobban érzékelteti.
4. Éles képek Használjunk szűk blendét és hosszabb záridőt. Ennek köszönhetően a távolban lévő formák is élesek lesznek. Digitális SLR gépeknél használhatjuk az A-DEP beállítást, ilyenkor az objektívet állítsuk autófókuszra.
5. Helyes expozíció A tájfényképészet komoly kihívást jelent a fényképezőgépek számára, ugyanis az égbolt a legtöbbször túl világos, a domborzat pedig a legtöbbször túl sötét. Ilyenkor lehetőség szerint gradiens szűrőt kell használni, ha meg akarjuk spórolni az utómunkálatokra fordított időt. Így kiegyenlíthetjük a különböző fényviszonyokat. A polár szűrőt is kipróbálhatjuk ilyenkor, szintén jó szolgálatot tehet.
6. Mikor fotózzunk? A napszak talán az egyik legfontosabb tényező a tájképek fényképezésében. A legjobb tájképek legtöbbje korán reggel vagy este készült. Ilyenkor a reggeli köd vagy a gyönyörű naplemente is lencsevégre kapható. Azonban napközben is nagyon hatásos, drámai felvételek készíthetők főleg vihar előtt.
7. Használjuk ki a fényt Figyeljük meg, hogy honnan süt a nap! Sokkal érdekesebb a látvány, ha a napfény oldalról világítja meg a tájat, hiszen az így kirajzolódó árnyékok sejtelmesebbé tehetik a fényképeinket.
8. Stabilan kell tartani a fényképezőgépet Az éles képek előfeltétele a stabilan tartott fényképezőgép. Ahogy az előbb említettük, a legtöbbször kis blendével és hosszú záridővel fotózzunk. Ilyenkor az állvány használata elengedhetetlen, hisz e nélkül jobbára csak bemozdult, elkent felvételek készíthetők. Ha nincs kéznél állvány, támasszuk a fényképezőgépet egy épülethez, fatörzshöz, stb. ezzel jó fényben elkerülhetjük a kép bemozdulását.
9. Keressük meg a legjobb helyeket Próbáljuk megismerni a terepet. Nem árt hosszabb sétát tenni a helyszínen, de ha erre nincs idő, akkor az öt perces séta is sokkal jobb a semminél, hiszen egy jobb perspektíva szinte megfizethetetlen látványt nyújthat.
10. Tegyük hangulatossá a tájképet Igyekezzünk kihasználni a fekete-fehér fénykép adta lehetőségeket is. Ezzel változatosabbá tehetjük fényképeinket, ráadásul a fekete-fehér felvételek mindig nagyobb drámaiságot sugallnak. Bátran készítsünk a színes felvételek mellett fekete-fehéreket is. A látvány mindig magáért beszél.
forrás:
http://www.cameras.co.uk/html/landscape-photography.cfm