Mobiltrend: Középpontban a mobiltévé, a lefedettség és az egyszerű alkalmazások
forrás Prim Online, 2007. január 17. 13:09
Bár a távközlési piac már jóval több, mint száz éves, még mindig képes innovációra, megújulásra és növekedésre. A Deloitte technológia, média és telekommunikációs (TMT) csoportjának telekommunikációra vonatkozó előrejelzése szerint 2007-es év érdekes lesz azok számára, akik a globális távközlési szektorban vagy a szektorral dolgoznak.
A mobil szektor, főként a fejlett országokban, új, nagyszabású alkalmazás kifejlesztésén dolgozik a hangátvitelből, és SMS-üzenetekből származó bevételek kiegészítésére: a szektor egyik legnagyobb reménysége a mobil televízió. Az ezzel kapcsolatos optimizmus azonban alaptalan lehet, hiszen ahelyett, hogy a televíziót próbálná a mobiltelefonba integrálni, a szektornak inkább az adatáramlás megfordítására kellene koncentrálnia - tehát a videótartalom telefonról televízióra vagy egyéb, megfelelő monitorral rendelkező eszközre történő továbbítására – derül ki a Deloitte elemzéséből. Mivel a mobiltelefonok kamerái egyre jobb felbontásúak, egyre inkább nő az igény, különböző, a felhasználók által megalkotott videótartalmak továbbítására mobiltelefonról internetes oldalakra vagy televízióra. Jelentősen növelné a szolgáltatók bevételét az, ha ennek a forgalomnak csak egy kis részét a saját hálózatukon keresztül továbbíthatnák.
Folytatódó lefedettségi harc
A mobilszolgáltatók történelmi küldetése az volt, hogy kültéren teljes lefedettséget biztosítsanak. Noha a szolgáltatók még mindig fontosnak tartják a földrajzi lefedettséget, a legnagyobb harc ma már a beltéri lefedettségért folyik. 2007-ben egyre több mobilhívást beltérről kezdeményeznek majd, ami a vezetékes hálózatok kiszorításához vezet. A mobilszolgáltatók stratégiája a jelek szerint teljes mértékben ehhez az új célhoz igazodik; maximalizálniuk kell a beltéri hívások minőségét és az adatminőséget, ami többek között kiegészítő hálózati technológiák integrálásával érhető el (pld. Wireless LAN). Emellett bővíteniük kell a tarifa-kínálatukat a mobiltelefonok beltéri használatának ösztönzésére. Emellett tanácsos lehet számukra a licensz-szerződések áttekintése, melyek némelyikét valószínűleg még akkor kötötték, amikor a mobiltelefonok nem voltak hordozhatóak, és a szolgáltatás csak kevesek számára volt elérhető.
Egyszerűbb alkalmazások
A távközlési szolgáltatók valószínűleg továbbra is előtérbe helyeznek majd olyan alkalmazásokat, amelyek nagy fájlokat és adattartalmat hoznak létre. Erre gyakori példa a videóletöltés. Az ipar számára talán mégis kedvezőbb lenne, ha az ellenkező irányba indulna el. Noha a méret a lényeg, a távközlési szektorban nem minden esetben a nagyobb a jobb. A szolgáltatók bevételének legnagyobb része olyan szolgáltatásokból ered, amelyek kisméretű fájlokon és kis sávszélességen alapulnak. Ilyen például az SMS, a csengőhangok, vagy a beszélgetés. Az utóbbi az első kereskedelmi hívás óta több milliárd dolláros hasznot eredményezett. 2007-ben azok a szolgáltatók lehetnek sikeresek, akik felismerik és népszerűsítik a tömegpiacon megjelenő, egyszerű, keskeny sávú alkalmazásokat.