E-kereskedelem: fogy a bizalom a csalások miatt
MTI Sajtóadatbank, 2007. január 18. 08:32
Apad az internetes pénzügyi és kereskedelmi tranzakciókba vetett fogyasztói és üzleti bizalom az e-kereskedelmet sújtó bűnözés miatt, áll az Economist Intelligence Unit (EIU) szerdán Londonban kiadott világfelmérésében.
A világ legnagyobb, nem befektetési banki jellegű gazdaságelemző és előrejelző cégének 28 oldalas jelentése szerint az azonosság-hitelesítési eljárások hiányosságait kihasználó - vagyis a felhasználók személyazonosságát ellopó és azzal internetes kereskedelmi-pénzügyi tranzakciókat végző - bűnözés kárösszege szinte függőlegesen emelkedik. Az ilyen bűncselekmények 2002-ben 221 milliárd, 2005-ben már kétezer milliárd dollár (380 ezer milliárd forint) veszteséget okoztak világszerte.
Csak az Egyesült Államokban majdnem kilencmillióan váltak személyazonosság-csalás áldozatává tavaly; veszteségük 56,6 milliárd dollár volt, áll az EIU jelentésében.
Az elemzés súlyosnak nevezi a világhálós csalások veszélyét. A londoni cég idéz egy tavalyi globális felmérést, amelyben ötezer, internetes banki szolgáltatásokat használó személyt kérdeztek meg. A válaszadók harmada mondta azt, hogy a biztonsági kockázatok miatt kevesebbet vásárol az interneten, mint amennyit ilyen aggodalmak nélkül egyébként vásárolna.
Az internetes támadások miatt a felmérésbe bevontak háromnegyede csökkentette világhálós csatlakozásainak gyakoriságát, és 14 százalékuk az online banki szolgáltatások használatát is visszafogta.
A vállalati szektorban elvégzett felmérésből, amelybe 127 cégvezetőt vontak be a világ minden tájáról, az derül ki, hogy a válaszadók csaknem 40 százaléka tart folyamatosan vállalata számítógépes rendszerének feltörésétől, és 32 százalékuk kifejezetten versenyhelyzetet érintő, vagy szabadalmi adatok ellopásától fél.