Ipod-árak világszerte - Magyarország a 2. legdrágább
Milkovits Gábor, 2007. január 18. 20:28
Az Apple népszerű iPod zenelejátszói olyannyira elterjedtek világszerte, hogy az Ausztrál Commonwealth Bank egy a Big Mac indexhez hasonló vásárlóerő-tesztet végzett a segítségével.
A bank szakemberei úgy találták, hogy dollárra átszámítva Brazíliában a legdrágább a teszthez kiválasztott 2 GB-os iPod Nano, míg a második helyezett szerintük India, mintegy 100 dollárral alacsonyabb árral. Az ausztrál pénzügyesek ugyanakkor a lista készítésekor valószínűleg nem figyeltek oda kis hazánkra, ahol bizony a márkakereskedés által szabott 45 ezer 990 Ft-os ár 236,6 dollárnak felel meg, ami 13 dollárral magasabb az indiainál. Lehetséges és valószínű is persze, hogy Brazílián kívül még jó néhány országban drágább a Nano, mint nálunk, a nem reprezentatív lista azonban mégsem valószínű, hogy túl nagy megelégedéssel töltheti el a magyar vásárlókat:
1. Brazília $327.71
2. Magyarország $236.6
3. India $222.27
4. Svédország $213.03
5. Dánia $208.25
6. Belgium $205.81
7. Franciaország $205.80
8. Finnország $205.80
9. Írország $205.79
10. Nagy-Britannia $195.04
11. Ausztria $192.86
12. Hollandia $192.86
13. Spanyolország $192.86
14. Olaszország $192.86
15. Németország $192.46
16. Kína $179.84 1
17. Dél-Korea $176.17
18. Svájc $175.59
19. Új-Zéland $172.53
20. Ausztrália $172.36
21. Tajvan $164.88 21
22. Szingapúr $161.25
23. Mexikó $154.46
24. Egyesült Államok $149.00
25. Japán $147.63
26. Hong Kong $147.35
27. Kanada $144.20
A hasonló listák azt hivatottak megmutatni, hogy egy adott ország valutája milyen mértékben alul-, vagy felülértékelt a többihez képest. Az iPod Nano index szerint a kanadai és Hong Kong-i dollár, a japán jen, illetve az amerikai dollár vásárlóereje jóval magasabb, mint azt a valuták piaci árfolyama indokolná. A forint viszont ennek alapján igencsak túl van értékelve a devizapiacokon. Érdekes még, hogy a valódi gyártó Kínában a készülékek drágábbak, mint a szállítási költségekkel is terhelt amerikai piacon. A Big Mac index szerint viszont egy Mac Donald’s óriásszendvics Amerikában két és félszer annyiba kerül, mint Kínában. Reális összehasonlítási alapot így nyilván csak egy többfajta terméktípust felölelő felmérés jelenthet, az azonban így is dühítő, hogy a szórakoztató elektronikai eszközök miért ilyen drágák nálunk világviszonylatban.