A Vodafone 579 millió dollárért vesz harmadik generációs mobilkoncessziót Egyiptomban

MTI Sajtóadatbank, 2007. január 23. 09:16
A Vodafone egyiptomi leánycége hétfőn megállapodást ír alá arról, hogy 3,34 milliárd egyiptomi fontért (579,1 millió dollár) harmadik generációs mobilkoncessziót vásárol Egyiptomban.
Az egyiptomi távközlési felügyelet közleménye szerint a brit óriáscég a megállapodás alapján a 15 éves koncesszióért emellett a teljes éves bevétel 2,4 százalékát is befizeti.

A Vodafone Egypt egyike a két egyiptomi mobilszolgáltatónak.

Elemzők szerint az ügylet, bár kissé költséges, szükséges a Vodafone tevékenységének kiterjesztéséhez az egyiptomi mobilpiacon, valamint később a szélessávú internetszolgáltatás bevezetését is segít megalapozni.


A világ legnagyobb mobilszolgáltatója 4,548 milliárd fontos veszteséget jelentett adó után az üzleti éve szeptemberrel zárult első feléről, az egy évvel korábbi, 2,629 milliárd fontos adózott eredmény helyett.

Adó előtt a hiány 3,33 milliárd font volt az egy évvel korábbi, 3,911 milliárd fontos adó előtti eredmény helyett. Az előző pénzügyi évben csaknem 15 milliárd font, rekordméretű volt a társaság vesztesége adó előtt.

A folytatódó visszaesést a német és az olasz részlegek újabb, 8,1 milliárd fontos értékleírásával magyarázták. Enélkül és más egyszeri tételek nélkül az üzemi eredmény 7,5 százalékkal, 5,141 milliárd fontra, az adózott eredmény 6,3 százalékkal, 3,441 milliárd fontra nőtt volna, de a beszámoló mindenképpen panaszolta az erős versenyt az érett piacokon és a felügyeleti-árszabályozó hatóságok szigorát Európában.

Miközben az összetett európai távközlési szolgáltatókat a mobilrészlegeik támogatják a vezetékes bevételük visszaesése közepette - amit a mobil- és főleg az alternatív szolgáltatók növekvő konkurenciája okoz -, a Vodafone-nál egyelőre fordítottnak tűnik a helyzet: éppen az egyoldalú mobilérdekeltség válik a növekedés fékjévé, főleg az érett piacokon való nagy jelenlét miatt.

A befektetők régebb óta megkérdőjelezik a Vodafone növekedési lehetőségeit, az erős versennyel terhelt piacok viszonylag gyenge hozama miatt, és mert a cég a csaknem kizárólagos mobilszolgáltatásával lemaradni látszik a legújabb fejleményekről: számos versenytársa már egyesített mobil-, vezetékes, internet- és tévés multimédia-szolgáltatásokkal igyekszik tért nyerni. A Vodafone is már korábban jelezte, hogy a felzárkózó piacokat akarja jobban megdolgozni, miután a túlérettnek vélt japán piacról márciusban kilépett.