Mozgással irányított számítógép
MTI Sajtóadatbank, 2007. február 14. 10:39
A bonni egyetem kutatói képesek kézmozdulatokkal irányítani számítógépeket: a rendkívül gyors és hatékony módszer, gyermek- és felnőttkézzel egyaránt működik, s az eljárás forradalmasíthatja az úgynevezett 3D-s (háromdimenziós) felhasználásokat - adta hírül a Die Welt című hamburgi napilap internetes kiadásában.
A bonni egyetem komputergrafikai munkacsoportjában handtrackingnek nevezik az eljárást: három kamera követi az ember ujját, egy számítógép pedig a mozgásokat parancsokra fordítja le. "Az egész nagyon precízen, gyorsan és intuitív módon működik" - nyilatkozta Marcus Schlattmann, a projekt vezetője.
Egy bemutató során virtuális repülést hajtottak végre: kézmozdulatokkal vezéreltek az Alpok fölött egy virtuális repülőgépet. Az eljáráshoz háromdimenziós szemüveget használnak, amely által térbeli elhelyezést kapnak a képek.
Kahlesz Ferenc, a bonni egyetem másik kutatója elmondta: az eljárás különlegessége, hogy külső segédeszköz nélkül képes működni. Eddig ahhoz, hogy a kézmozdulatokat valós időben, nagy pontossággal követni tudja a számítógép, legalább az ujjat be kellett színezni, hogy a szoftver könnyebben tájékozódjon, vagy pedig egy úgynevezett adatkesztyűre volt szükség, amely rádiójelek vagy kábel segítségével tájékoztatta a számítógépet a kéz állásáról. A bonni eljárás viszont rugalmasabb, mindegy, hogy egy gyerek keze, vagy egy kőműves tenyere, a kamerák pontosan felismerik, milyen irányba mutat a felhasználó, és hogyan tartja a kezét.
A legtöbb számítási feladatot a grafikus kártya végzi, amely szintén nem különleges modell, mert hasonlókat szerelnek be az otthoni használatra szánt gyors számítógépekbe.
További előny, hogy az eljárást nem kell külön telepíteni, ahogy a kéz a kamerák látókörébe kerül, a tracking - követő - szoftver bekapcsol, noha más eljárásoknál a felhasználót felszólítják arra, hogy a kezét egy meghatározott helyzetben tegye egy adott helyre.
Az új módszert egyébként nem elsősorban játékok céljára szánták, még akkor sem, ha általa a Playstation vagy az X-box az eddigieknél sokkal intuitívabb módon irányítható. A kutatást egy európai uniós projekt keretében végzik Bonnban, amelynek az a célja, hogy lehetőség szerint természetes kapcsolatteremtést hozzanak létre ember és gép között.
Az ilyen és hasonló módszerek például a gyógyításban lehetnek nagyon hasznosak, így a komputertomográfia területén. A grafikus programok részletes háromdimenziós képeket állítanak elő a beérkezett adattömegekből, és a szoftver segítségével lehetővé válik, hogy az agyban egy daganathoz navigáljon az orvos, minden szemszögből megnézze és kitakarja a környező szövetet, amely zavarja a látást, s az új eljárással jóval egyszerűbb és természetesebb a művelet, mint egy hagyományos egérrel - idézte a Die Welt online kiadásában a bonni szakértőket.