Szatelites navigáció: pozitív hatással van a vezetés és a közlekedés biztonságára
forrás Prim Online, 2007. február 17. 18:36
A TNO holland kutatóintézet megbízásra készített kutatása szerint a szatelites navigáció pozitív hatással van a vezetés és a közlekedés biztonságára. A tanulmány elkészítését az Aon, Athlon Car Lease, Delta Lloyd (az Aviva Plc része) és a TomTom kezdeményezte.
A kutatás kimutatta, hogy amikor a vezető szatelites navigációs megoldást használ, 25%-kal ritkábban áll meg, 35%-kal kevesebb időt tölt álló helyzetben. Ezen felül a vezető kevesebb kanyarodást hajt végre célpontjához történő eljutás közben, mint az olyan hagyományos navigációs eszközök használatával, mint a nyomtatott térképek vagy online útvonaltervezők. Az is bebizonyosodott, hogy a vezetői magatartás is javult, több mint 50%-al kevesebb helytelen cselekedetet hajtottak végre, mint például a közlekedési jelzőtáblák figyelmen kívül hagyása. A vezető a vezetésre koncentrálhat, ahelyett, hogy az utat keresgélné.
A kutatás kimutatta, hogy a szatelites navigációs megoldások növelik a vezetők óvatosságát és éberségét, miközben csökkentik a stresszt. A felhasználók 78%-a érezte úgy, hogy a szatelites navigációs megoldás használatakor mindent az irányítása alatt tart. A vezetők éberebbek, és tudatosabban figyelnek az őket körülvevő forgalomra.
A kutatás bebizonyította, hogy a szatelites navigációs megoldások használata csökkenti a vezetők igénybevételét. A szatelites navigációs megoldások használatakor 20%-kal csökken a vezetők igénybevétele, és kisebb a megterhelés is. Az olyan hagyományos navigációs eszközök használata, mint a nyomtatott térképek vagy digitális internetes útvonaltervezők, intenzívebb megterhelésnek bizonyult.
A kutatás szerint a szatelites navigációs megoldások használatával 16%-kal csökkent a megtett kilométerek száma. Az utazásra fordított idő 18%-kal csökken. Mivel kevesebb a megtett kilométerek száma, csökken a felhasznált üzemanyag mennyisége, amely előnyös mind az autó, mind a környezet számára.
A kutatás bebizonyította, hogy azok a vezetők, akik nem használnak szatelites navigációs megoldást, 12%-kal gyakrabban nyújtanak be kártérítési igényt gépkocsijukhoz.
A központi kérdésre, melynek témája: “Mi a szatelites navigációs rendszerek hatása közlekedés biztonságára?” adott válasz meghatározásához három összetevőt használtak: felhasználói felmérés, okozott kár adatbázis-elemzés, tesztvezetés. A 2006 decemberében befejeződött kutatási programot kizárólag Hollandiában végezték hat hónapos időtartam alatt. A kutatás általános eredményei egyértelműen bebizonyították, hogy a szatelites navigáció pozitív hatással van a vezetés és a közlekedés biztonságára.