A globális vállalati szektor cégeinek csaknem fele egy napig sem viselné el információ-technológiai rendszerének leállását a vállalat puszta fennmaradását veszélyeztető következmények nélkül, áll a londoni Economist Intelligence Unit új felmérésében.
A világ legnagyobb, nem befektetési banki jellegű gazdasági jellemző és előrejelző intézetének vizsgálatába 181 vállalatvezetőt vontak be a világ minden részéről; a felmérés az egyes cégeknek a legnagyobb kockázatokkal szembeni ellenálló képességét volt hivatva feltárni. Arra a kérdésre, hogy mennyi ideig tartana, amíg egy IT-leállás a vállalat egészének létét fenyegető tényezővé válna, a válaszadók 13 százaléka azt mondta, hogy "kevesebb mint négy órát"; a 4-12 óra közötti időtávot 20 százalék, a 12-24 óra közöttit 14 százalék jelölte be. Eszerint a vizsgálatba bevont cégvezetők összesen 47 százaléka attól tart, hogy vállalata legfeljebb egy napig, vagy még addig sem viselné el az információ-technológiai hálózat kiesését a tönkremenés veszélye nélkül.
A kockázatkezelésért felelős vállalati vezetők 32 százaléka szerint cége egy nap és egy hét, 12 százalékuk szerint egy hét és egy hónap közötti időszakot tudna átvészelni a vállalat jövőjét fenyegető következmények nélkül IT-rendszer leállás esetén.
Az EIU szerint ezeket a félelmeket alátámasztja egy nemrég elvégzett amerikai felmérés is, amely kimutatta: azoknak a cégeknek a negyede, amelyeknél 2-6 napig tartó információ-technológiai rendszerleállás volt, azonnal csődbe ment, és az adattároló központjaik tíznapi vagy hosszabb kiesésétől sújtott vállalatok 93 százaléka egy éven belül csődeljárást jelentett be.
Arra a kérdésre, hogy a működési kockázatkezelési tervezés során melyik kockázattípus a legfontosabb, a válaszadók legnagyobb egyedi csoportja - 36 százaléka - az adatvesztést jelölte meg. Az emberi hibát 35 százalékuk tette első helyre, a terrorizmust ugyanakkor csak 16 százalék tartja a legnagyobb kockázati tényezőnek.