Az elmúlt egy év alatti mintegy 60 százalékos növekedésnél jóval nagyobbat várnak az idén az elemzők és a szolgáltatók. Sugár András úgy vélte, hogy a penetráció 2000 végére eléri a 25 százalékot, s ügyfeleik száma már ez év közepén eléri az 1 milliót. A mobil-előfizetők számának növekedéséről hasonlóan nyilatkozott Liptay Gabriella, az Ericsson Magyarország kommunikációs igazgatója is. A szakértők szerint a piac növekedésével és a Vodafone belépésével együtt élesedik a verseny is a szolgáltatók, illetve a készülékgyártók között. A szolgáltatói verseny növekedéséről azonban némiképpen megoszlanak a vélemények: bizonyos szakértők úgy vélik, hogy az igazán kemény küzdelem beindulásáig még eltelik néhány hónap, talán egy év is. Mások szerint az új GSM-szolgáltató, a Vodafone - előfizetőinek számát gyorsabban növelendő - már egy-két hónap múlva kemény árversenybe kezd, amihez nemzetközi háttere, világméretekben 32 milliós előfizetői tábora jelentős muníciót adhat.
A piacon mindenesetre már mutatkoznak az első jelei annak, hogy a szolgáltatók egyre fontosabbnak tartják az előfizetők igényeinek kielégítését. A Pannon, a Vodafone és részben a Westel 900 áttért a másodperc alapú számlázásra. Ezen túlmenően a Westel 900 ingyen adja a beszélgetésből az első 3 másodpercet, s csökkentette az előfizetési díjat. A Westel 0660 pedig három órával lerövidítette a csúcsidőt.
Suba János szerint a valódi szabad verseny kezdetét mutatja, hogy tavaly az internetprotokoll alapú szolgáltatások révén egy hónap alatt csaknem 50 százalékkal csökkentek a nemzetközi távhívások díjai. Az előfizetők kegyeinek keresése azonban egy idő múlva kemény korlátba ütközhet: Sugár András például már korábban figyelmeztetett arra, hogy a tulajdonosok ragaszkodnak befektetéseik ésszerű időn belüli megtérüléséhez.
Az ügyfelek számára kevésbé látványos verseny folyik a készülékgyártók között is. E területről azonban igen nehezen lehet megbízható információkhoz jutni, mert a többek által piacvezetőnek nevezett Nokia például vezető pozíciójának megerősítésén túl semmilyen információt nem adott az MTI-nek. Hasonlóan járt el az Alcatel is. Az MTI által megkérdezett szakértők egy része úgy becsli, hogy Magyarországon az elmúlt évben mintegy 500 ezer új készüléket adtak el. Mások ezt túlzottnak tartják, szerintük mintegy 300 ezer telefon talált gazdára 1999-ben. Attól függően, hogy melyik számot fogadjuk el, mintegy 20-23 ezer forintos átlagos előfizetői készülékárral számolva, az ügyfelek az elmúlt évben mintegy 10-15 milliárd forintot költöttek mobiltelefon-vásárlásra. A készülékgyártóknak persze ennél nagyobb volt az árbevétele, mintegy 20-30 milliárd forint, hiszen a szolgáltatók a készülékek árának egy részét, sok esetben akár felét, nem terhelik a vevőkre. A készülékgyártók közül a piacot elvileg két társaság vezetheti, a Nokia, illetve az Ericsson - közölte Suba János, aki elmondta, hogy a Pannon GSM előfizetői körében ez a két legnépszerűbb készülékmárka.
Egyes piaci információk szerint a vezető pozíció, mintegy 40 százalékos részesedéssel a finn Nokia cégé, amelyet egy-két százalékponttal lemaradva követ a svéd Ericsson. E megközelítésben a többi márkának összesen körülbelül 20 százalék jut: ezen belül a legnagyobb rész a francia Alcatelnek, majd csökkenő arányban a japán Panasonicnak, a német Siemensnek és az amerikai Motorolának. Egy másik felmérés szerint a készülékgyártók listáját 27 százalékos részesedéssel az Ericsson vezeti. Az MTI információi szerint a társaság tavaly mintegy 35 milliárd forint árbevételt ért el, aminek durván 15 százaléka származik a készülékek eladásából. Piaci elemzők abban egyetértenek, hogy a két nagy rivális, a Nokia és az Ericsson versenyében tavaly az előbbi előnyhöz jutott. Liptay Gabriella szerint ennek alapvetően az az oka, hogy az Ericsson tavaly megkésve jött ki több új design-készülékével.
Liptay Gabriella a piac alakulása kapcsán elmondta: becslésük szerint az idén piaci pozíciójuk stabil marad, miközben arra számítanak, hogy abszolút számban több készüléket adnak el, mint tavaly. Ezzel szemben a Motorola nemcsak több készülék eladásában reménykedik, hanem piaci részesedésének növekedésében is. Hanák Zoltán, a Motorola GSM-készülék divíziójának vezetője elmondta: részesedésük jelenleg 5-10 százalék közötti, s tavaly, főként az év végén 25-50 ezer készüléket adtak el. Hozzátette: Nyugat-Európa és Kelet-Európa nagyon sok országban 20-30 százalékos a részesedésük, s ezen arányok megközelítése, elérése a cél Magyarországon is. Hanák Zoltán kifejtette: a Motorola a jövőben új, például Olaszországban tervezett készülékekkel jelenik meg a piacon, ám nemcsak a felső kategóriában, hanem az olcsóbb, középkategóriában is. A menedzser szerint piacszerzésüket az is segíti, hogy a Motorola januártól két helyen is gyártat Magyarországon mobilkészülékeket.