Polányi Sándor: - A cég története francia gyökerekre, mégpedig a Compagnie Générale des Eaux nevű vállalatra vezethető vissza, amely a világ első vízközmű-szolgáltatója. Névváltoztatást követően jött létre a Vivendi, amely napjainkra 40 milliárd euró éves forgalommal rendelkező vállalatcsoport. A telekomrész nyolc évvel ezelőtt indult, s mostanra ez az ágazat 3,5 milliárd eurónak megfelelő bevételt produkál.
Monitor: - Hogyan épül fel a Vivendi Telecom Hungary csoport?
P. S.: - Anyavállalatunk névváltoztatását megelőzően CGSat Hungaryként voltunk ismertek, ezt követően 1999 őszétől használjuk a Vivendi Telecom Hungary csoport elnevezést. Tevékenységünket 1995-ben kezdtük Magyarországon, amikor is megnyertük a Déltáv területére kiírt koncessziós pályázatot, és megvettük a Digitel-terület konceszsziós jogát. 1999 nyarán került csoportunkhoz a Jásztel, és decemberben megállapodás született arról, hogy a megfelelő jogi és jóváhagyási eljárások után 2000 áprilisától az Egomcom, a Kisdunacom, a Dunatel és a Bakonytel is a csoporthoz csatlakozik.
Monitor: - Miképp illeszkedik a struktúrába a PartnerCom nevű szolgáltató?
P. S.: - A Vivendi Telecom Hungary csoporthoz tartozó PartnerCom az üzleti szféra szolgáltatója. Elsősorban az adatátviteli megoldások kiépítésére, értékesítésére szakosodott, nagymértékben támaszkodva a saját infrastruktúrára. Ez év áprilisában jelentős csoportszintű átszervezést hajtunk végre, amelynek elsődleges célja, hogy a jelenleginél is hatékonyabban használjuk ki a rendelkezésünkre álló humán erőforrásokat és műszaki, infrastrukturális lehetőségeinket.
Monitor: - Miben más a PartnerCom mondjuk a Pantelhez vagy a Novacomhoz viszonyítva?
P. S.: - Például abban, hogy a PartnerCom az ország 15 százalékát lefedő vezetékes cégcsoport üzleti kommunikációs szolgáltatásából nőtt ki, nem pedig egy alulról felépített - piciből nagyra növő - cég. A lényeges különbség tehát az, hogy volt és van saját szolgáltatási területünk, amelyről mint bázisról indíthattunk országos üzleti kommunikációs szolgáltatást. Helyi tapasztalatainkra, referenciáinkra építhetünk. Szegeden például az Universitasnak, az Egyetemek Szövetségének vagyunk a szolgáltatója, és ez megalapozta a PartnerCom sikerét a Nemzeti Informatikai Infrastruktúra Fejlesztési Program országos pályázatán.
Monitor: - Beszéljünk kicsit a szolgáltatásokról! Alapvetően milyen igények kielégítésére képes a PartnerCom?
P. S.: - A bérelt vonali szolgáltatások minden típusát, illetve Frame Relayt is kínálunk. Csak megjegyzem, hogy például az ATM alapú Frame Relay-szolgáltatást a Déltáv alkalmazta elsőként Magyarországon. Szolgáltatásainkat elsősorban zárt felhasználói csoportoknak ajánljuk, így főként olyan, több telephelyes cégeknek, amelyek az országban "elszórtan" tevékenykednek. Számukra március 1-jétől már Voice over IP szolgáltatásunk is elérhető. A cégcsoport foglalkozik videokonferenciával, illetve internetszolgáltatással is, amelyet ma ugyan még külön néven, de műszakilag már egységesen nyújtunk a koncessziós területeken. Erre a későbbiekben külön divíziót hozunk létre, s ilyen szolgáltatásokat természetesen a PartnerCom is nyújt majd. Egyébként a cég tevékenységének kiterjesztése érdekében vásároltuk meg Budapest második legnagyobb üvegszálas hálózatát.
Monitor: - Ugyancsak tavaly szereztek részesedést az Eurotelben, amelynek másik tulajdonosa, az Antenna Hungária (AH) éppúgy alternatívát kínál a távközlésben, ahogy Önök...
P. S.: - Én úgy látom, hogy elég nagy a piac. A távközlésben a mobil és az adatátvitel területén rendkívül dinamikus fejlődés, növekedés tapasztalható. Ezen a területen sokan elférünk. Jó viszonyunkat az Antenna Hungáriával az is megalapozza, hogy technológiáink nagyrészt kiegészítik egymást. Mi főként "vezetékben" vagyunk jók, ők rádiós technológiában, ezért nagyon sokszor tudnak kiegészítő, ideiglenes vagy backup jellegű kapacitásokat biztosítani. Ez az egyik oldal, a másik oldal az, hogy az Eurotel kapcsán kidolgoztunk egy tervet, amely nem piac-, hanem feladatmegosztáson alapul. Arra koncentrál, hogy kinek mire kell figyelnie. Számos esetben a költségvetési intézmények az AH-val működnek együtt. Az Eurotel az üzleti partnerek mellett főleg ezeket az ügyfeleket fogja kiszolgálni.
Monitor: - Az Eurotel tehát főleg a költségvetési szférát célozza meg. Kiknek lehet vonzó a PartnerCom kínálata?
P. S.: - Potenciálisan minden üzleti kommunikációs szolgáltatást igénylőnek az ország egész területén. A célpiac elsősorban a közepes, illetve annál nagyobb méretű cégek köre. Általában jellemző, hogy Budapesten is van telephelyük. Eddig elsősorban a koncessziós területeinken folytattunk értékesítést, de idén már kiépítjük első körben hat nagyvárost lefedő értékesítési hálózatunkat. A következő lépés a teljes országos jelenlét biztosítása. Jó ütemben bővül koncessziós területeinken kívüli ügyfélkörünk. Számos országos tenderen nyertünk, részben kapacitások bérlésével, részben azok kiépítésével képesek vagyunk bárhol kiszolgálni partnereinket.
Monitor: - Gondoltak-e országos méretű hálózat építésére?
P. S.: - Természetesen, de országos méretű szolgáltatás nyújtásához nem feltétlenül szükséges saját hálózat. Ugyanakkor jó néhány hálózati darab van eladósorban. Egyébként ebből a szempontból nagyon érdekes lesz az idei év. Véleményem szerint most fognak rendeződni a viszonyok. Valami hasonlót várok, mint ami tavaly történt az internetszolgáltatók területén. Felvásárlásokkal, stratégiai szövetségekkel stabilizálódik a piac. A szereplők eldöntik, hogy a jelenlegi domináns vagy valamelyik alternatív szolgáltatóhoz kívánnak-e közelebb kerülni. Éles, ugyanakkor korrekt verseny van kialakulóban. Nagyon érdekes volt például a már említett NIIF-HBONE-ra kiírt pályázat, amelyen öt szolgáltató indult, s mindenki a többi résztvevő alvállalkozói pályázatát is beadta. Pillanatnyilag a piaci pozicionálás zajlik, a közös érdek pedig az, hogy a piac minél tovább és minél gyorsabban nőjön.