A spam-maffia új trükkjei
MTI Sajtóadatbank, 2007. március 22. 09:09
Az interneten a spamek - a nem kívánt reklámok - egy átlagos német cégnek évente ötszáz eurónyi kárt okoznak alkalmazottanként - állapította meg egy hamburgi kutatócsoport, amely a spam jelenséggel foglalkozik, s amelynek eredményeiről a Der Spiegel című német hetilap közölt összefoglalót legújabb számában.
Néhány évvel ezelőtt még a vírusok számítottak az első számú közellenségnek az interneten, mára azonban a nem kívánt reklám lett a legkomolyabb ellenfél. A T-Online, amely Európa szerte internet-hálózatokat üzemeltet, saját adatai szerint évente egy milliárd spam-et halász ki a saját hálózatából. A nem kívánt reklám képes megzavarni a tőzsdét is: múlt héten az amerikai tőzsdefelügyelet felfüggesztette 35 részvénykereskedését, amelyeknek árfolyama hatalmas ingadozást mutatott, mivel spamekkel hirdették őket. Az értékpapírokat csak ezen a héten engedik vissza a kereskedelembe.
Az amerikai szakértők úgy becsülik, hogy heti százmillió dollárra tehető az olcsó részvényekkel folytatott tőzsdei játék. Ennek elve nagyon egyszerű: valaki megvásárol olcsón egy bizonyos részvényt, aztán célzott spam-lavinával ötszáz százalékos hasznot ígér, majd ahogy a részvény emelkedni kezd, azonnal eladja. Ezzel a módszerrel állítólag öt százalékos haszonra lehet szert tenni - naponta.
Brit szakértők szerint a spam már-már kritikus határokat feszeget.
A spam maffia gyorsabb, profibb és mohóbb lett - véli Mark Sunner brit internetes szakértő. Új módszereik közé tartozik a személyes adatok begyűjtése, hogy aztán a hirdetést teljesen célzottan küldjék el az adott személynek. Szöveg helyett gyakran képet küldenek, ami megtéveszt számos szűrőt, és állandó mutációt alkalmaznak, hogy megnehezítsék az automatikus felderítést.
A Der Spiegel összefoglalójában szakértőket idéz, akik szerint régebben elég volt naponta egyszer kitisztítani a spam szűrőt, de most már óránként igazítani kell a szoftveren.