Twitter: hétköznapi csivitelésmánia

MTI Sajtóadatbank, 2007. március 30. 15:41
Hódít a Twitter közösségi portál, amelyen jó ismerősök és vadidegenek osztják meg egymással távirati stílusban, hogy éppen mit csinálnak, s a legújabb online őrület mobiltelefonon is terjed.
Legfeljebb 140 karakteres bejegyzéseket írhatnak, de március közepére már több mint 60 ezren voltak, és hetente 20 százalékkal gyarapodik a táboruk. Ők a Twitter.com portál tagjai, a twitterezők. (A twit angol ige magyar jelentése: csivitel, vagyis a portál neve magyarul annyit tesz: csivitelő.)

"Éppen azon gondolkodom, melyik pólómat vettem fel reggel (megnézni nem ér)" - írja egy magyar felhasználó. "Lágy tojást főzök" - jelenti egy amerikai twitterező. Ilyen hétköznapi ügyekről szóló közleményekből naponta akár 70 ezret képesek összehozni az egyszerű Twitter-tagok és a Twitterholicnak becézett csivitelésfüggők, akik közül 580 jelentéssel Leo Laporte technológiai szakújságíró a csúcstartó.

A szolgáltatást az Obvious nevű, ma még kicsi San Francisó-i cég fejlesztette és működteti. A vállalat vezetője Evan Williams, az úgynevezett webkettes - a felhasználók aktivitásán, alkotó közreműködésén alapuló - alkalmazások pápája, a blogkultúra úttörője.

A Focus című német hírmagazin honlapján megjelent cikk szerint a Twitter tetszés szerint szabadon alakítható, és már meg is jelent számos alfaja, így például a Twittervision, a csivitelő és a Google Map térképszolgáltatás kombinációja, amely megmutatja, hogy a bejegyzések a világ mely pontjáról érkeznek.

A Twitter.com felhasználója meghívót küldhet barátainak, vagy kapcsolatba  léphet a már regisztrált ismerősökkel, és néhány kattintással kizárhatja a vadidegenek csivitelését, hogy csak a baráti kör bejegyzéseit figyelje. Az alkalmazás ráadásul a különböző internetes csevegőprogramokon és sms-formátumban mobiltelefonon is fut, bár egyelőre még csak az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában érhető el a helyi mobilhálózatokon.

Az e-mailnél gyorsabb, az sms-nél sokoldalúbb és a blognál tömörebb Twitter a szakértők szerint sok mindenre alkalmas lehet. Az esti mozizás hatékony szervezésén túl például kiválóan alkalmas hírterjesztésre, így a BBC brit közszolgálati műsorszóró társaság már szinte percenként ad ki twitter-gyorshíreket.

Könnyen előfordulhat, hogy a Twitter.com lesz a következő webkettes sikertörténet. Ehhez mindenekelőtt működőképes üzleti modellre lenne szükség. Ilyesmivel az Obvious egyelőre nem rendelkezik, de nem is nagyon aggódnak a vállalatnál, hanem inkább a fejlesztésre koncentrálnak, hiszen Evan Williams előző nagy dobására, a Blogger.com blogszolgáltatásra is hamar lecsapott a Google és hatalmas pénzért gyorsan felvásárolta.