A legtöbbünk számára ismerős a "túrabusz-megálló" szóhoz kapcsolódó élmény- és eseménysor. Pörgessük csak vissza, nagyjából ez történik:
ˇ a busz megáll a "kilátón"
ˇ a 40 turista kiözönlik a járműből
ˇ csapatostul odarohannak a korláthoz, ahonnan jó kilátás nyílik a kastélyra/várromra/partvonalra/őseredeti falusi világra
ˇ felsorakoznak egymás mellé, majd mindenki készít legalább tíz képet, amilyen gyorsan csak lehet
ˇ a mindenki elkattintja valaki másnak a fényképezőgépét is, hogy mindenkinek legyen meg az "itt jártunk" fénykép, amivel otthon dicsekedni lehet
ˇ a túravezető megfújja sípját, kiáltása véget vet a pihenőnek, majd a sofőr tülköl párat
ˇ a 40 turista visszapréseli magát a buszba
ˇ a turistabusz továbbrobog a másik "kilátóhely" felé...
Nem gúnyolódni akarunk - természetesen az a legjobb, ha mindenki saját ritmusában utazik -, a túrázás közben is szerezhetünk felejthetetlen élményeket.
Ugyanakkor a fent leírt "fotó-megálló" nem tesz jót a kreatív és egyedi látásmódnak. Gyanítható, hogy a 40 turista többsége szinte ugyanolyan felvételeket készít (ugyanez elmondható az egy nap alatt elhaladó összes turista által készített képek 99%-ról). Szinte teljesen ugyanolyanok. Nos, hogyan legyünk a legközelebb kreatívabbak? Fontoljuk meg az alábbi 9 tippet:
1. Fedezzük fel a helyszíntAz utastársaink által készített fényképek 99%-a ugyanabból a nézőpontból készül. Első lépésben próbáljunk érdekesebb, a megszokottól eltérő perspektívákat keresni. Sétáljunk egy keveset az úton, nézzük meg a kastély hátsó részét is, keressünk magasabb nézőpontot stb. Sokkal érdekesebb felvételeket készíthetünk mindössze pár lépésnyi sétával, vagy egy kevésbé agyonfotózott perspektíva révén.
A túrabusz szinte mindig idő szűkében van, így esetenként nincs idő mindent körbejárni. Az érdekesebb helyszíneken érdemes beszélni a túravezetővel, engedélyezzen egy hosszabb pihenőt.
2. Keressünk szokatlan nézőpontokatVáltogassuk a nézőpontokat. Próbálkozzunk alsó vagy felső kameraállással, kerüljük az állva fotózás berögződött szokását, meg fogjuk látni, sokkal érdekesebb felvételeket fogunk készíteni az állva fotózó utastársainknál.
3. Próbálkozzunk különböző típusú/fókusztávú objektívekkelHa néhány jól megválasztott objektívet veszünk magunkhoz, a nap végén elég sok irigy pillantást könyvelhetünk el utastársaink részéről. Kísérletezés a tudás titka, viszont van jól bevált recept is: egy 70-200mm-es és egy 17-40mm-es objektív eléggé változatos keretet biztosít a kreatív fényképész számára.
4. NagylátószögA nagy látószöggel készített felvételek nagyon hatásosak lehetnek főleg tájfotózáskor, de ugyanakkora sikerrel vethetők be utcai fotózás, sőt portréfotó közben is. A legutóbbi kiránduláson például a legjobb képeket egy 17mm-es objektívvel készítettem, és csak az bosszantott kissé, hogy miért nem vittem magammal még nagyobb látószögű objektívet.
5. Zoom, zoom, zoomA teleobjektív a legtöbbször olyan perspektívát tesz lehetővé, amellyel az utastársak többsége nem rendelkezik. Az épületek díszeiről készített közeli képkivágások, a falusiak által a távoli dombon megrendezett táncmulatságának fotózása lenyűgöző hatást kelthet. Közelítsünk rá a témára bátran.
Azt is tudnunk kell azonban, hogy a több objektívből álló felszerelésnek hátrányai is vannak:
ˇ
Súly - a nagyobb objektívek jóval nehezebbek
ˇ
Biztonság - minél változatosabb a felszerelésünk, annál több mindent kell szemmel tartanunk fotózás közben, ugyanakkor annál nagyobb feltűnést keltünk.
ˇ
Rongálódás - az objektívek cserélgetése nem veszélytelen, leejthetjük a felszerelést, vagy por kerülhet a képérzékelőre. Nem árt óvatosnak lenni.
ˇ
Idő - az objektív állandó cserélgetése sok időt elrabolhat a látvány élvezetétől.
Másik hasznos megoldás az, ha beszerzünk egy drágább, minél nagyobb zoomot biztosító objektívet.
6. Helybéli emberek Az egyik törökországi utazás "fotó-megállóján" történt az eset. Az utastársak kb. 100 méterre odébb fotózták a helyszínt, miközben én két, pörgettyűvel önfeledten játszó gyereket vettem észre. A rájuk ügyelő apa engedélyével nagyszerű felvételeket készítettem. A legtöbbször a lenyűgöző táj az ott élő emberek tekintetén keresztül sugárzik a legszebben. Kérjünk engedélyt a helybéliektől mielőtt lefényképezzük őket.
7. Függőleges kameraállásMiközben a vízszintes (tájkép) kameraállás természetesebb az emberi ízlés számára, mindig ajánlott a szokatlanabb képkivágással is kísérletezni, a legközelebb emlékeztessük magunkat a függőleges (portré) kameraállás használatára is.
8. Fotózzuk utastársainkatAz emberi jelenlét nagymértékben befolyásolja egy fénykép összhatását, a legegzotikusabb táj, vagy legfurcsább építmény mindig nagyobb hatást kelt, ha az ott élő embereket, vagy az ámuló utastársunkat is belekomponáljuk a képbe.
9. Szabad időnkben fedezzük fel a helyszíntNem mindenki szeret naphosszat fotózni, ezért a társas utazásnál viszonylag rövid időnk jut fotózásra, ráadásul nem szép dolog a mások idejét fecsérelni. A legtöbb társas utazáson is van "szabadnap", vagy szabad éjszaka. Használjuk ki bölcsen! Egy új városban keressük meg a helyi látványosságokat, illetve kérdezzük meg a helybéliektől az érdekesebb látnivalókat. A látványosságokat a legtöbbször a helyi képeslapokon is megtaláljuk, ezek ugyanakkor a kompozíció megválasztásakor is segítségünkre lehetnek.
Forrás:
http://digital-photography-school.com/blog/travel-photography-getting-more-variety-in-your-shots/